Utgiven i Forum nr 1978-04

Vi reser som förr - trots kärva tider

Forum 1978-04, sida 16-18, 08.03.1978

Taggar: Teman: resande

16

Resebranschen står sig:

Vi reser som lärr —- trots kärva tider

Våra resebyråer och researrangörer tycks inte drabbas av depressionen lika hårt som många andra branscher. Åtminstone inte om man får tro påståendet att folk faktiskt reser flitigare under dåliga tider. I varje fall är det många inom branschen som tror på en god kommande sommarsäsong, trots devalveringen och det kostnadstryck den speciellt påför utlandsturismen.

ww)” Ett annat antagande är att de resor som uppskjöts eller aldrig blev av under den blöta och solfattiga sommaren 1977 i betydande grad kommer att hjälpa upp nästa säsongs resultat.

Intresset för turism påverkas inte av skrala tider

Marknadschef Tuomo Hilska på Finlands Resebyrå tror för sin del, att folk under tider som dessa investerar mindre än förut och använder sina pengar till andra ändamål, tex till resor. Det syns bla på att totalefterfrågan på sällskapsresor på Finlands Resebyrå inte påverkats av knapphetens tider i nämnvärd grad.

— Affärsresorna, berättar Tuomo Hilska, som hos oss står för omkring 65—70 procent av omsättningen, har också automatiskt blivit fler som följd av att vårt näringslivs konkurrenskraft har försvagats. Försäljare skickas ut till världens olika hörn för att snoka reda på nya marknader. Och incoming-trafiken visar tydliga tecken på uppvaknande, Finland har igen blivit attraktivare för utlänningar. Det hänger antagligen ihop med att den djupaste ekonomiska vågdalen har passerats i många länder, och så har ju vårt land nyligen blivit valutamässigt fördelaktigare. Så att tala om depression inom vår bransch är inte befogat.

Burfågelsvänner till Kanarieöarna

På Finlands Resebyrå håller vissa sidor för tillfället på att utvecklas speciellt. Tuomo Hilska nämner främst de olika studie- och hobbyresorna som på senaste tid blivit allt populärare. Det är fråga om olika föreningar, sällskap och förbund so företar något det engelska uttrycket ”study-tour” bäst beskriver. Finländska trädgårdsmästare tex, besöker holländska tulpanodlingar eller våra poliser kanske bekantar sig med Scotland Yard. Det finns otaliga möjligheter.

— Glädjande är, fortsätter Hilska, att intresset för turism och resor, som tidigare har varit ganska stadskoncentrerat, nu har börjat vakna också på landsbygden. Dethär tyder på att vår information dit, främst via TV, har gått fram.

— Men resandet är inte bara nöje. Det har, med tanke på vår hälsa, bevisligen rehabiliterande och förebyggande verkningar. Därför har en annan av våra planer varit att få olika intresseorganisationer, statliga verk och liknande intresserade av att uppehålla sina medlemmars och anställdas hälsa och arbetsförmåga genom att i samarbete med företag och organisationer inom resebranschen utveckla turismen. Ännu har vi en avig inställning som visar sig bla i vår sjukförsäkringslag. Den vidkänner bara arbetsoförmåga på grund av sjukdom, men inte åtgärder som skulle förebygga den, t ex resor.

Devalvering ger priskrig mellan inhemska och utländska bolag

Hur kommer den nyligen genomförda devalveringen att inverka på er verksamhet — Talar man om utlandsresor finns det en del sällskapresor som av 0ss betalas i utländsk valuta, och priserna på dessa kommer givetvis att stiga ungefär med devalveringsprocenten. Å andra sidan är det en inflatorisk utveckling på gång i många av våra destinationsländer, inte minst i Spanien, och dethär kommer att utjämna devalveringens verk FORUM 4/197 ningar i någon mån. Överlag kan kostnadstrycket på resepriserna väntas stiga med ungefär 6 procent. En annan sak är sedan vem som höjer och hur mycket.

Betyder det att ett priskrig är att vänta — Krig kommer kanske att uppstå mellan utländska och inhemska resebyråer. De utländska har ett visst försprång genom att de kan dra nytta av vårt lands skrala ekonomiska läge. De flyger med utländska maskiner, använder sig av utländsk arbetskraft osv. Dessutom kan de erhålla subventioner från moderlandet, Vad Finlands Resebyrå beträffar är vår avsikt att hålla den standard, service och prisnivå de ekonomiska realiteterna tillåter.

Allt fler väljer Tjäreborg

På det danskägda Tjäreborg kan man, enligt VD Helmut Holmström, inte heller tala om någon recession. Siffrorna talar mot det. Medan den totala marknaden i Finland nu redan under några år hållit sig stadigt på ungefär 320000 resenärer per år (före år -75 steg antalet med ca 20 procent per år) har Tjäreborgs siffro stadigt vuxit. År 1975 betjänade man cirka 18000 resenärer, år -76 ca 40 000 och i år kommer siffran att överstiga 60 000. Då totalmarknaden är stabil betyder det här att Tjäreborg tar marknadsandelar från konkurrenterna, och då närmast från de statsägda, tror Holmström.

Hur lyckas ni med det — De ekonomiskt strama tiderna har hjälpt oss såtillvida att folk har blivit mera prismedvetna. Vi har en produkt av samma kvalitet som konkurrenterna, men litet billigare. Billigare därför att vi inte utnyttjar mellanhänder, och vi är inte, som kanske vissa andra, tvungna att utnyttja ett bestämt flygbolag, vi kan alltid välja det förmånligaste alternativet. Inte ens vårt eget flygbolag har någon självskriven förtur.

Kraven på standard stiger

Priset avgör alltså. Har ni sänkt på standarden — Nej, tvärtom har vi lagt märke till att kraven på standard har stigit och vi har tillochmed lämnat bort några av de billigaste hotellen.

Vad händer på prisfronten nu efter devalveringen — För vår del har vi ju gjort klart för allmänheten att vi inte kommer att höja våra priser, det gjorde vi inte heller de senaste gångerna d andra tog olje- och devalveringstillägg. Priset i vår broschyr skall kunna uppfattas som ett garantipris. — Jag hoppas också att vårt beslut att inte höja skall medföra att våra konkurrenter inte heller gör några tillägg denhär gången. Jag tror nämligen att hela branschens rykte blir lidande om det fortsätter så här. Man tycks, trots att det är utrikeshandel man jobbar med, inte kunna beräkna hur valutorna ser ut andra hälften av året.

Inga subventioner utan verklig vinst

Det har sagts att utländska researrangörer kan hålla sina priser pg a subventioner från moderlandet — Det är lögn. Vi går med vinst, som inte är artificiell, så vi har en rejäl marginal. Vi har stordriftens fördelar och vi flyger med fullare maskiner än andra, i medeltal 98,5 procent. Endast de första åren sedan grundläggningen i Finland var det fråga om subventioner från Danmark. Jag vill ännu påpeka att vi inte ens har något intresse av att uppvisa artificiell vinst i dethär landet, där vinsten beskattas betydligt högre än i Danmark.

Ökat affärsresebehov men färre resenärer

Omkring 70 procent av det privatägda Rese-Kalevas omsättning består av affärsresor. Det är, enligt markVänd nadsföringschef Olli Koskimies, den största orsaken till att det gått hyfsat för företaget, då tillväxten inom denna sektor är på helt normal nivå. Affärsresebehovet har tydligt ökat, säger han, men å andra sidan har antalet resenärer minskat från i genomsnitt 4—5 till 1—2. Dessutom har konsumenterna blivit mycket produkt- och prismedvetna.

— På sällskapsresesidan, som hos oss utgör ca 17 procent, kan inte heller någon nedgång noteras. Det är tydligt att folk reser med pengar som kanske först varit avsedda för någotslags investering, men som ätits upp av inflationen och de ursprungliga planerna har omintetgjorts.

Har ni några speciella planer på gång — Vi har kört med två kampanjer som gällt affärsresor och sällskapsresor. Vår avsikt har i första hand varit att göra vårt namn känt, oc den vägen, om det lyckas, i andra hand öka våra marknadsandelar. Dessutom försöker vi hela tiden höja på andelen av vår egen produktion, som huvudsakligen utgjorts av sk mässresor, men som sedan några år utökats med skidresor både i hemlandet och utomlands samt med weekend-resor till huvudstäder i Europa. I år tas Rom med. I viss utsträckning har vi också planerat längre resmål, men att börja med egen sällskapsreseproduktion har vi inga planer på inom den närmast framtiden.

Vad Rese-Kaleva och devalveringen beträffar uppger Olli Koskimies att man, pga att den egna produktionens andel är relativt liten, i huvudsak måste följa med de andras åtgärder. Vad den egna produktionen beträffar har Rese-Kaleva tv reagerat med develaveringsprocenten för markarrangemangens del, de olika flygbolagens åtgärder är ju ännu inte klara.

Finlands Resebyrå

Grundläggningsår: 1909 Aktieägare: — Finnair, Kar-Air, Statsjärnvägarna, Finlands Turistförbund och Automobilförbundet.

Bruttoförsäljning år 1977: ca 158 milj mark, varav affärsresornas andel var ca 65 procent.

Tjäreborg

Grundläggningsår (i Finland): 1966

Grundare: Pastor Eilif Krogager i Tjäreborg, Danmar Ägare: = Stiftelsen — Tjäreborg Foundations i Danmark. Omsättning år 1977: ca 43 milj mark, som motsvarar omkring 40 000 resor.

Rese-Kaleva

Grundläggningsår 1935 Aktieägare: John Nurminen Oy äger 80 procent av aktierna, resten ägs av olika privata. Försäljning år 1977: 117,5 milj mark. Ca 70 procent består av affärsresor.

Utgiven i Forum nr 1978-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."