Utgiven i Forum nr 2017-04

Öresundsbron har gett Malmö uppsving

av Henric Borgström Forum 2017-04, sida 28-31, 27.04.2017

Taggar: Orter: Malmö

Öresundsbron magnet för Malmö

För att hållas kvar på världskartan måste städer integreras insåg Sverige och Malmö fö 26 år sedan. Nu inspirerar succéhistorien Öresundsbron Finland och Tallinn.

HENRIC BORGSTRÖM TEXT

X Direkt efter brons öpp nande år 2000 var det mång danska familjer som flyttad till Malmö på grund av de É betydligt lägre bostadskostnaderna. Sam FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4201 tidigt fick skåningarna en ny betydande arbetsmarknad med klart högre löner på den danska sidan. Det beräknas att 8 500 boende i Malmö nu dagligen pendlar med tåg eller bil till jobb i Köpenhamn och östra Själland.

Under de 17 år som gått sedan Öresundsbron invigdes har den östra och mindre staden Malmö med drygt 328 000 invånare lyckats få ett sjuttiotal nya kontor med cirka 5200 anställda, mestadels kvalificerad arbetskraft på inflyttade och nyetablerade huvud-, regional- och specialistkontor.

Ett exempel är de sammanslagna golv tillverkarna Karelia-Upofloor (Hartwall Capital) och svenska Kährs (riskkapitalbolaget Triton) som efter fusionen 2012 beslutade att det nya huvudkontoret skulle ligga i Malmö.

Många av de nya kontoren har ett fåtal anställda, dock oftast högavlönade, som också skapar efterfrågan på kvalificerade tjänster i närområdet.

Knutpunkt. Dominerande är tre företag inom Ingvar Kamprads Ikea-sfär som tillsammans har uppemot 1400 kontorsanställda på plats mitt emot Ikeas varuhus vid det svenska brofästet där första tågstationen är belägen.

NOHESONNSZYB LHSIMAdOI /NOSS70 HMNO34 > LIVLIN sm Öresundsbron består av en 8 kilometer lång bro och den konstgjorda ön Peberholm som övergår i en 4 kilometer lång tunnel. Varje dag passerar nästan 70 000 personer över Öresundsbron i bil eller tåg.

= Åriggi skrev Danmark och Sverige under avtalet om att bygga en fast förbindelse över Öresund. Arbetet inleddes 1993 och bron invigs 1 juli 2000. I maj 2010 var det kumulativa antalet bilfärder uppe i 50 miljoner.

sm Öresundsbron samt -tunneln kostade drygt 46 miljarder kronor och finansieras med upplåning på den in- och utländska kapitalmarknaden, solidariskt garanterade av den svenska och den danska staten. Det ger bästa möjliga kreditbetyg. Lånen amorteras under cirka 35 års tid med tåg- och bilavgifter betalda av kunderna som passerar bron.

Det gäller Ikano som bland annat svarar för fastighetsköpen i samband med nya varuhus samt försäkring och finansverksamhet, vidare kontor för de båda koncernövergripande företagen Ingka Holding och Ikea Holding, båda registrerade i Holland där utdelningarna är skattebefriade.

Naturligtvis spelar också storflygplatsen Kastrup (CPH Airport) på andra sidan sundet en avgörande roll. Från flygplatsen har resenärer endast 14 minuters tågresa till första svenska tågstationen där Ikeaföretagen finns, 22 minuter till Malmö Centralstation och 34 minuter till Lund med Nordens största universitet och två nya forskningsanläggningar för material.

Ansiktslyft. Trots att Malmö blivit internationellt uppmärksammat bland annat av president Donald Trump för omfattande brottslighet med skjutvapen i invandrartäta områden har stadeniandra delar genomgått en betydande upprustning.

Främsta exemplet är centrala Västra

TRAFIKKONTROLL.

3 förslag till ny fast förbindelse över Öresund

Hamnen där Kockums storvarv tidigare fanns med cirka 4 000 anställda fram till mitten av 1980-talet. Där finns den världskända skruvade skyskrapan Turning Torso, många kontor inom medievärlden och tusentals bostäder invid havet. I samband med byggandet av

ONNS340 SMI r on i bile Öresundsbron etablerade det gemensamma svensk-danska hamnbolaget CMP (Copenhagen Malmö Port) en hubb för bilimport till Norden och Ryssland.

Först ut var Toyota, därefter har också Mercedes, Honda, Peugot och Subaru etablerat sina regionala kontor i Malmö. Thule med biltillbehör som takräcken med mera var tidigt med att flytta huvudkontoret från Småland till Malmö.

Men också livsmedelsindustrin har kommit att bilda ett kluster av huvud- och dotterbolagskontor: Findus frysta livsmedel lägger ned sin ursprungsfabrik i Bjuv utanför Helsingborg men fortsätter med kontoret i Malmö, norska Orkla Foods med varumärken som Felix och Abba fiskkonserver finns där, liksom Ikea Food, numera Sveriges största livsmedelsexportör via sina utländska varuhus. Även börsnoterade dansk-svenska Aarhus Karlshamn matfett har etablerat sig liksom havredrycken Oatly.

Inom byggprodukter kom kontoren fö börsnoterade fönstertillverkaren Inwido pp

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 42017

NOSBSONNS3Y0 LHSIMAJOD /HONINB Y3L3 99 Ett betydande problem har uppstått sedan svenska politiker förra året gjorde en total omsvängning i invandringspolitiken, från en av de mest liberala till en av de mest restriktiva i Europa.

2005, därefter Ballingslöv kök och Colorama, fackhandeln Colorama inom färg, tapeter och golv.

Lika leker bäst. Samarbetsorganisationen Presundsinstituttet vars vd Johan Wessman sammanställt rapporten säger till Forum att man nästa år ska gå vidare och försöka se hur bron påverkat Storköpenhamn med drygt två miljoner invånare ”Det är betydligt svårare att få grepp om hur mycket Öresundsbron påverkar en huvudstad eftersom sådana alltid drar till sig kvalificerade verksamheter”, säger Wessman.

I Skåne har man de senaste åren planerat för nya transportleder som svar på ökat resande. Det ena gäller de nya höghastighetstågen från Stockholm till Göteborg respektive Skåne. Men kostnadsberäkningar har flera gånger reviderats upp till astronomiska belopp, vilket medfört att allt fler politiker och opinionsbildare nu ifrågasätter projektet och hellre vill rusta upp järnvägarna på många ställen runt om i landet.

KOMMENTAR

Klaffar det för Talsinki?

Drömmen om att kunna susa fram under Finska viken mellan Helsingfor till Tallinn på en halv timme via världens längsta un re än Eurotunneln i Engelska kanalen) har dryftat =E z [=] e z z s å [a] = ö So 2 ÅA Haj fZz å B I 3 [=] z

FÖRBINDELSE, Från den konstgjorda ön Peberholm går den 8 kilometer långa bron till Malmö och den 4 kilometer långa tunneln till Köpenhamn.

Som det ser ut i dag inskränks troli- = allt hårdare belastad flaskhals, samt en kort gen höghastighetstågen till sträckan Stock- sträcka i Skåne där det är speciellt trångt holm-Linköping i Östergötland sombliviten mellan Lund och Malmö.

Hellre tunnel än mur, Konsultarbetet och förstudierna pågår för full maskin. Innan årsskiftet ska de tekniska och ekonomiska utredningarna vara klara, enligt Trafikverket. Tunneln kunde förkorta sjösträckan på 80 kilometer till 66 kilometer.

Inom beslutsunderlaget om trafikprognoser, ekonomiska analyse dervattenstunnel (längsedan 1990-talet. E klar förebild är Öresundsbron som knyter samman Köpenhamn och Malmö = och lönsamhetskalkyler beaktas den intensiva färjetrafiken. I nuläget ta och skapar dynamik med gemensam, pendlande arbetskraft.

Talsinki-tunneln vore en bit i ett globalt pussel. lönsamhet är att snabbjärnvägen Rail Baltica från (på sikt vidare till Centraleuropa och Berlin) blir av. delsen mellan Tallinn och Warszawa beräknas vara

Samtidigt ligger Helsingfors strategiskt bra til rutter och Kinas jättelika satsning på infrastruktur, den ”nya Sidenvägen” (se Forums marsnummer). Ifall Finland knyts till kontinenten via en järnvägstunnel mellan Helsingfors och Tallinn möjliggörs transit ända til båtresor 2,5 timmar i anspråk, eller 1 timme och 40 minuter med snabbfärja om sommaren. Enligt Swecos utredningar skulle ett tåg i tunneln kunna köra 250 kilometer i timmen och susa fram under finska viken på en halvtimme (konsultbolaget har gjort ett tveksamt narmn för sig i samband med det ryktbara västmetrobygget i Helsingfors och Esbo). Projektet är i storleksklassen g-13 miljarder euro och beroende av privata finansiärer. Det är möjligt att täcka kostnaderna om minst 40 procent finansieras med offentliga medel, enligt Nylands förbund. Entreprenören Peter Vesterbacka, en av de drivande krafterna bakom

En förutsättning för allinn genom Baltikum Den snabba tågförbinklar 2025.

med tanke på frakt Nordostpassagen i norr - en fraktrutt som väntas med den globala uppvärmningen.

IE] forumför sKoNOMI OCK TEKNIK NR4 201 projektet FinEst Link, menar att en tunnel nästan är en nödvändighet för att hålla Helsingfors kvar på Europakartan. ”På andra håll bygger man murar, men vi vill föra människor samma bli mer tillgänglig i takt

Europaspår. Det andra projektet kallas Europaspåret, en ny tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Detta framstår i dag som orealistiskt inom överblickbar framtid. Sannolikt kommer det att dröja till 2030-talet innan spadarna för dessa sättsijorden, om ”Detär ens då. .

Ett betydande problem har uppstått på betydligt senare tid sedan svenska politiker förra året svårare att gjorde en total omsvängning i invandrings- få grepp om politiken, från en av de mest liberala till en hur mycket av de mest restriktiva i Europa. Passtvång- = et som avskaffades 1952 i Norden har åter- Öresunds införts, även svenskar som anländer med flyg bron påvertill Kastrup måste nu visa pass när de tar tåget kar en till Skåne, vilket ofta fördröjer resorna med huvudsta uppemot en halvtimme. Detta medan Dan- efters om mark och andra länder bara gör stickprovs kontroller av bilister kontrolleras numera alla sådana bilar på väg in till Sverige. alltid drar

Ingen lösning av detta problem är i sikte — till si sedan den rödgröna regeringen gång på gång kvalificeraförlängt passtvånget och andra restriktioner iresandet trots kraftiga protester från regio- de verk ” nala instanser och lokalt näringsliv. samheter.

med hjälp av en tunnel. sade han på ett seminarium i november.

Växande volymer. Enligt estniska ambassadens uträkningar består den gemensamma arbetsmarknaden av drygt 60 000 ester som arbetar kontinuerligt eller tillfälligt i Finland. Hälften bor i Finland, resten pendlar en eller flera gånger i veckan mellan länderna. Antalet finländare som arbetar i Tallinn med omnejd beräknas till cirka 10 000. Som jämförelse kan nämnas att den gemensamma svensk-danska arbetsmarknaden på båda sidor om Öresundsbron beräknas till 20 000 personer. I februari meddelade Geologiska forskningscentralen (GTK) att havsbottnen vid den tilltänkta tunnelrutten till största delen består av urberg, vilket underlättar ett bygge ända fram till Nargö strax utanför Tallinn. Bygget kunde inledas efter 2025 och förbindelsen tas i bruk på 2030-talet. Prognosmakarna har mycket att beta av: räcker befolknings- och trafikvolymerna till, eller utgör visionen om Talsinki ett luftslott likt Guggenheim-museet. TF

Mer info: http://www.finestlink.fi/

VAR SKA JAG BOKA ETT BORD?

Sommaren, ni och era gäster

Stans populäraste restauranger med havsutsikt, hundratals gäster dagligen. Bjud affärsgäster, kunder, kolleger, vänner och familj på fina upplevelse och motivera er personal.

Lunch- och middagskryssningar 6.5-29.9 Doris-fartygen, bordsbeställning: (09) 6874 505 - Båtbiljett 20 € + Havslunchbuffé 14 € = 34 € - Båtbiljett 20 € + Skärgårdsbord 28€ = 48 € - Båtbiljett 20 € + Classic Menu 34 € = 54 € - Båtbiljett 20 € + Finlandia Menu 42€ = 62€

Boka ett helt fartyg, över 20 farkoste med mycket olika stämning Ring (09) 6874 5050, exempel: www.ihalines.fi

HELSINKI CRUISES

Utgiven i Forum nr 2017-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."