Utgiven i Forum nr 2010-01

Affärsresebyråerna i ny roll

av Johan Svenlin Forum 2010-01, sida 30, 28.01.2010

Taggar: Teman: flygbranschen

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 2018

Affärsresebyråerna i ny ro

Lågkonjunkturen som slog till hösten 2008 blev ett dråpslag för affärsresebranschen. Under förra lågkonjunkturen i början på 2000-talet skalade företag av kostnader och såg till att deras anställda reste i ekonomiklass i stället för businessklass, men nu undviker man in i det sista att överhuvudtaget resa.

JOHAN SVENLIN TEXTA FOT ”För företag med internationell verksamhet är resekostnader generellt bland de tre största utgiftsposterna, tillsammans med löner och teknologiinvesteringar. Därför gallras det hårt bland tjänsteresorna när tiderna är dåliga”, säger ANNE HOLMA som disputerade på HANKEN i november. Hennes doktorsavhandling handlade om relationer mellan den köpande organisationen, affärsresebyrån och tjänsteleverantörer, till exempel flygbolag eller hotellkedjor.

När hon inledde sin forskning fanns 3040 företag i Finland med egen travel manager på lönelistan, men många av dem har den senaste tiden breddat arbetsuppgifterna inom sina organisationer. I Finland finns fem stora eller mellanstora affärsresebyråer och Anne Holmas studie visar att förhållandet blivit intimare mellan affärsresebyrå och kundföretag. I språkbruket märks det genom att engelska begreppet travel management mer och mer ersätts med travel and business meetings management.

”En travel managers uppgift har blivit att undvika att köpa resor ochistället hitta andra sätt att ordna möten. Förr fokuserade affärsresebyråer på hur kunden skulle ta sig från plats till plats, men när uppdraget går från resestyrning till mötesstyrning ställs kundens relationer i centrum och resor är endast enliten del av helheten”

Under de två senaste decennierna har tempot i affärsrelationerna ökat samtidigt som öppnade gränser bidragit till att internationella affärskontakter blivit intensivare. Trots teknologiutvecklingen kan internationella företag inte helt ersätta resor till affärspartners med virtuella möten.

”Nej, i början av en globaliseringsprocess måste företag mer eller mindre skicka ut sina representanter på resor. Det första mötet med en ny affärspartner bör ske öga mot öga, me sedan kan relationen ofta upprätthållas per mejl och telefon?”

I början av nätbokningseran försökte många affärskunder kapa kostnader genom att själva boka resor på nätet. De flesta kon staterade snart att marknaden är så splittrad att det lönar sig att koncentrera sig på kärnverksamheten och fortsätta köpa resebokningstjänster.

”Man kom fram till att högavlönad personal inte ska ägna arbetstiden åt att nätsurfa mellan de billigaste resorna. Dessutom underlättas kostnadskontrollen för företagens reseutgifter enormt när de får allt sammanställt av resebyrån. För ett företag som har flera som reser i många olika länder är det en stor fördel att få koncentrera betalningen till ett ställe”, säger Holma.

Säkerheten avgör. Säkerhetstänkandet är en annan faktor som gynnat affärsresebyråerna.

”Företag vill ha sin personal på säkra hotell när de vistas i länder med hög kriminalitet och veta att de lätt kan få tag på dem när d behöver. För en nätbokare är det svårt att avgöra säkerhetsgraden på ett hotell medan en resebyrå vet vilka hotell som har hög säkerhetsnivå och ligger på säkra områden”

För resebranschen slår omställningen olika.

”Hotellen har redan sett nya möjligheter, som videokonferenser och annat, men för flygbolagen blir det svårt att hitta någon ny grupp som kan ersätta bortfallet av affärsresenärer”, säger Anne Holma.

Påmångaflygplatserhardetbyggts mötesutrymmen så att affärsresenärer kan spara tid och utgifter genom att träffa många partners iolika städer på samma dag.

”Det sparar en del resdagar, kostnader och energi hos de som reser och det ligger också i personalchefernas intresse. Huvudsaken är att mötet är lyckat och att mötesdeltagarna är pigga och alerta, oberoende av om mötet är virtuellt eller öga mot öga. Om det handlar om en stor affär är resan sist och slutligen en minimal kostnad i sammanhanget”, säger Anne Holma.

Utgiven i Forum nr 2010-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."