Utgiven i Forum nr 1982-05

Affärsresorna ökar stadigt - speciellt under dåliga tider

av Bjarne Nyman Forum 1982-05, sida 12-13, 17.03.1982

Taggar: Teman: affärsresor

Under högkonjunkturer är affärsfolket ute i världen och säljer för fullt eller så är de annars bara ute oc håller dörrarna öppna. Under lågkonjunkturer reser atffärsmännen ännu mera — speciellt då gäller det att snabbt finna nya marknader och nya kunder. Affärsresandet är inte så värst mycket beroende av konjunkturerna. På sin höjd kan man märka en svag vågrörelse så att resandet ökar under dåliga tider för att vid bättre konjunkturer återgå till det normala. ”Det normala” innebär i dessa internationaliseringens tider en långsam men stabil ökning.

Affärsresorna ökar stadigt — speciellt under dåliga tide e Affärsresandet är för finländska exportföretag ett redskap för marknadsföringen av företagets produkter på världsmarknaden. Några andra uppgifter har affärsresandet inte.

Det är inte speciellt billigt att röra sig ute i världen. Därför finns det knappast något företag som sysslar med oförberett och omotiverat affärsresande. Från industrihåll betonar man att marknadsföringen alltid måste försiggå på en realistisk bas. Och då är det ingen idé att utveckla affärsresandet till ett självändamål.

Projektexportcheff leff Weikkola på Rauma-Repola Oy hör till dem som å tjänstens vägnar flyger och far mera än många andra. För det mesta reser han i Rauma-Repolas egna ärenden, men ibland också tillsammans med olika handelsdelegationer.

— För min del rör det sig om ca 120-140 resedagar utomlands årligen. Dessutom tillkommer resorna i hemlandet — Rauma-Repola har ju produktionsanläggningar på många olika håll i landet, berättar Jeff Weikkola.

För ett stort företag av typ RaumaRepola är affärsresandet och dess planering beroende av företagets organisationsmodell. Rauma-Repola Oy hör till de företag som satsat på utvecklingen av relativt självständiga produktionsenheter, som alla har sin egen marknadsföringsavdelning. Det här betyder också att huvudkontoret i Helsingfors är förhållandevis litet.

— Huvudkontorets resor görs oftast på uppdrag av någon produktionsenhet, säger Weikkola. I övriga fall kan det vara fråga om resor i avsikt att se vad som händer på marknaderna.

12

Dessa resor intresserar givetvis inte profitceentrena. Och ibland kan det vara mera meningsfullt att resa i egenskap av huvudkontorets representant. Det här är fallet tex när det gäller att deltaga i handelsdelegationer och liknande.

Rauma-Repola koncernen har en bred produktskala och tillverkningen sker inom ramen för fyra divisioner; metallindustri, pappers- och cellulosaindustri, mekanisk träförädlingsindu Projekttexportchef Jeff Weikkola på RaumaRepola befinner sig på affärsresor ca 120— 140 dagar om året.

stri och varvsindustri. I huvudkontorets marknadsföring försöker man beakta hela produktsortimentet. De enskilda tillverkningsenheterna koncentrerar sig för sin del på försäljning av de egna produkterna.

— Marknadsföringsavdelningen vid huvudkontoret strävar till att penetrera alll som kan tänkas röra Rauma Repola, säger Weikkola. Det är orsa ken till att vi ofta är med i handelsdeJegationerna, men vi undersöker också nya marknader helt på egen hand.

— Om man reser, låt oss säga till Sydamerika eller Fjärran Östern, så sticker man inte dit så där bara. Resorna är nuförtiden så pass dyra att det gäller att koordinera resandet. Ofta kombineras olika besök i närliggande länder med varandra till en resa, berättar Weikkola.

Nya och intressanta marknadsområden för Rauma-Repola är framför allt Sydamerika och Fjärran Östern. Projektexportchef Weikkola framhåller att arbetseffektiviteten i dessa områden inte på långt när når upp till finländsk nivå — Man får nöja sig med en till två palavrer per dag. Och ofta kan det gå ett par dagar innan det första sammanträffandet kan ordnas.

— Det här gör att den effektiva tjänstetiden per vecka egentligen blir ganska kort, trots att också veckosluten går åt, säger Weikkola.

Projektexportchef Weikkola planerar själv sina resor. Hans resebyrå har hand om biljettreserveringar, hotellbokningar och andra praktiska detaljer.

— Men oftast är det jag som också väljer hotellen, resebyråns uppgift blir

Forum 5/82

Itidplanerat till hälften gjort. Noggranna uppgifter inverkar på resultatet.

Kostnaderna utgör enviktig de avkongressarrangemangen.

Vänd Er till oss med förtroende.

att göra ombokningar och ändringar då mina planer ändras, säger Weikkola, som enligt resebyrån lär vara en svår kund.

Företagens affärsresor handhas i regel av en resebyrå. En del av dessa har specialiserat sig på affärsresor mer eller mindre helt och hållet. En sådan resebyrå är Travek Oy, vars omsättning till 86 procent är affärsresor.

Travek Oy representerar i Finland American Express Company, världens största resebyrå. Det här innebär enligt viceverkställande direktör Christer Karnila många fördelar — Våra kunder kan skaffa sig American Express-kortet, som är känt världen över, och de kan använda sig av AÉEs Business Package, som innebär fördelar vid bokning av hotell världen över. Ca 1400 hotell är anslutna till AEs Business Package, berättar Christer Karnila.

Det är också lättare för resebyrån att sköta sina åligganden för kundens bästa genom att representera ett välkänt namn.

— Om en finländsk resebyrå som ny kund tar kontakt med ett hotell i Kuala Lumpur, är det möjligt att mottagandet inte blir det bästa därför att Finland är ett ganska okänt begrepp i Kuala Lumpur. Men när vi skickar iväg en kund via ett American Express-kontor

Forum 5/8 så sker det utan svårigheter, uppger Karnila.

Också resebyrå Travek Oy:s erfarenheter ger vid handen att mängden affärsresor stadigt ökar.

— Finländska företag söker ständigt nya marknadsområden, sedan beror det litet — men inte så mycket — på konjunkturerna hur stor ökningen är

ViceVD Christer Karnila anser att en modern resebyrå bör vara mycket mera än enbart biljettförsäljare.

FINLANDS RESEBYRÅ AB I++)

KONGRESSAVDELNINGEN, tel. 90-170 51 från år till år, berättar Christer Karnila. . — Under de senaste åren har Mellan Östern varit ett ytterst populärt mål för våra affärsresande och nu kan märkas en klar ökning också i Fjärran Östern, likaså ökar affärsresorna till Canada och USA — och den europeiska kontinenten inte att förglömma.

Enligt Christer Karnila är det varje resebyrås uppgift att försöka ordna så billiga affärsresor som möjligt. Samma resa kan ordnas till ett pris av 2000 mk eller 8000 mk, beroende på att det finns alla möjliga rabatter.

— Sedan är det kundens sak att säga att det inte går, att andra alternativ måste utredas.

Dagens resebyrå är mer än enbart biljettförsäljare. En god resebyrå måste kunna ge kunden råd om hur landet dit man kommer ligger. Ofta har resebyråerna förvånansvärt stor kännedom om världens länder.

I de praktiska arrangemanget av en ”invecklad” affärsresa kan det trots dagens utmärkta = trafikförbindelser uppstå problem. Linjeflygets tidtabell passar inte kunden, och ofta skall fler än en ort besökas på kort tid. Onödiga och dyra dröjsmål är vanliga i sådana marknadsområden som först på senare tid har blivit intressanta för finländska företagen.

forts. sid 1 13

Utgiven i Forum nr 1982-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."