Åland räcker inte längre till för Anders Wiklöf
av Tommy Westerlund Forum 1991-02, sida 26-27, 07.02.1991
Taggar: Personer: Anders Wiklöf Orter: Åland
Åland räcker inte längr till för Anders Wiklöf
Text: Tommy Westerlun 1988 skrev tidningarna om Anders Wiklöf som ”finansvalpen som vuxit upp och blivit stor”. Idag, tre år senare kan man fråga sig vad han nu är — en jätte? Mycket har nämligen hänt sedan 1988. Hösten 1990, då alla talat om recession, lågkonjunktur och kris, ökade Anders W, som ålänningarna kallar honom, bara takten. Han är i dag god för hundratal miljoner mark oc bli kock. Men 1969, vid 21-års ål der, fick han en chans att ta över en liten bilaffär i centrum av Mariehamn. Generalagenten Veho ställde sig först lite skeptiskt till den långhåriga ynglingen, men gav honom en chans. Och på den vägen är det.
— Jag sålde inte så många bilar den första tiden, 30-40 per år. Men känslan var ändå otrolig då man suttit en hel kväll hos en taxichaufför och kunde åka hem med en Mercedes såld. Det viktigaste var att man fick bevisat att man klarar av det.
Afffärerna gick bra, och all vinst lade Wiklöf på hög. 1972 började han handla med fastighetsaktier och fick känsla för den typen av handel. Också det gick bra, men han erkänner att det krävdes både tur och mycket arbete. Han sålde fastigheterna med god vinst.
Då han skulle ta över Bilcenter 1969, blev han nekad ett lån på 10 000
Före skulle Anders Wiklö 2 land börjar kännas trångt.
mark i Ålandsbanken. Det gav honom en lärdom. Han sparade i det närmaste allt han förtjänade för kommande behov. Han ville klara sig själv och inte vara beroende av andra.
Först 1977 började han tulla på det sparade kapitalet, då han byggde sig ett egnahemshus. Aret därpå började han köpa aktier i Ålandsbanken. Både med hjälp av eget och lånat kapital. Nu nekade inte banken honom lån längre.
— Ålandsbanken gick bra och hade god substans. Avkastningen var visserligen dålig, men aktierna steg i värde. Jag köpte fler och fler aktier. Men enbart i ÅAB, berättar Wiklöf.
I början av 1980-talet var hans aktieinnehav i Ålandsbanken så stort att han var den största privata ägaren i banken. Då kom han också in i bankens förvaltningsråd.
— Jag försökte så snabbt som möjligt lära mig hur banken fungerar. Personalen hjälpte till och acceptera Den bästa investeringen har jag gjort i miljön, säger åländska finansmannen Anders
Wiklöf. Ån de mig 1 motsats till medlemmarna i förvaltningsrådet. Men efter en tid accepterades jag också av dem.
Bilar och dagligvaror
Vid den här tidpunkten blev Anders Wiklöf redan kändis bland den breda allmänheten. Åtminstone på Åland. Men det här skulle visa sig vara bara början. Sedan dess har han bland annat blivit redare, bilimportör och storägare i den åländska dagligvaruhandeln.
1987 grundade han rederiet AW Line, och bedrev sommaren 1988 katamarantrafik mellan Mariehamn och Norrtälje. Det visade sig inte vara så lyckat — och sedan dess har fartygen varit chartrade i Karibien och Norge. Men AW Line är fullt verksamt och bedriver bland annat en hel del konsultjobb. Kunnandet finns i form av Vikinglinjens förra VD Karl Johan Hagman.
Samma år slutade Wiklöf sälja bilar i Bilcenter där han började sin bana som affärsman. Han fortsatte i alla fall som ägare. Och mera bilar kom det in i bilden redan följande år, då han blev största aktieägare i nygrundade Helsingforsföretaget Auto Expo. Firman säljer uteslutande BMW-bilar.
1989 tog han steget in bland bilimportörerna i och med att han köpte en tredjedel av Haka-Auto, som importerar Mazda och Jaguar. Affären gjorde Veho en aning konfunderat. men Wiklöf kom överens med Vehos ledning att han kan kvarstå som Vehorepresentant på Åland trots att han är delägare i Haka-Auto.
Plötsligt sålde Wiklöf hundra gånger fler bilar än han hade sålt tidigare 1989 köpte han också en stor del av Mariehamns Parti. Därmed kom han in i den åländska dagligvaruhandeln. Den behärskar han i dag mer eller mindre helt efter höstens händelser. EE
Mariehamns Parti kom med i bilden 1989.
Wiklöf kontrollerar helt dagligvaruhandeln på Aland då han behärskar såväl Mariehamns Parti som Mathias Eriksson.
Mariehamns Parti övertog nämligen i slutet av november aktiemajoriteten i livsmedelskoncernen Mathias Eriksson, som också kontrollerar cirka 80 procent av skeppshandeln i Finland.
Mariehamns Parti ingår i Tuko-kedjan, medan Mathias hör till Keskogruppen. Det har befarats att affären kunde resultera i monopol för Tuko på Åland eftersom den tredje stora grossisten SOK tappade fotfästet i landskapet i och med att Varmans gick under i höstas.
— Folk på stan tror att det är problem med att MP hör till Tuko och Mathias till K-gruppen, men det är det inte. Allting fortsätter som tidigare. det är bara bra för konkurrensen. Men vi kan nu samköra en del. Det behövs, för vi är trots allt bara 24 000 här på Åland. Men det finns ingen risk för kartell. MP och Mathias ska skötas på samma sätt som tidigare, på businessbasis.
Missräkning med god vinst
Under senhösten köpte Wiklöfs bolag Wiklöf Holding också en betydande aktiepost i det åländska investmentbolaget Castal. Totalinnehavet blev över 30 procent. Bolaget har tunga poster i flera stora åländska företag, såsom Chips, AAB och SF Line. Anders Wiklöf såg därmed ut att bli den totalt dominerande spindeln i det åländska näringslivsnätet. Men det gick inte som han hade tänkt sig. Chipskoncernen med Sture Carlson i spetsen beslöt sig för att utnyttja sin inlösningsrätt. Wiklöf tvingades sälja hälften av de 470 000 nya Castal-aktier han hade köpt.
— Jag trodde inte att de gamla ägarna skulle använda sin inlösningsrätt. Och då det blev klart att de gör det, så beslöt jag sälja hela mitt innehav. Jag ville inte stanna kvar som liten ägare! Jag hade en klar plan för hur investmentbolaget skulle utvecklas. men för det hade det krävts ett aktieinnehav på 30 procent. säger Wiklöf.
FRUN, 2/1991
Han berättar att han i våras först ville sälja den lilla aktiepost han då hade i Castal. Men då det inte fanns något intresse beslöt han att i stället köpa in sig ordentligt.
— Jag hade tänkt sätta in rörelsedrivande business i bolaget, till exempel med hjälp av Mariehamns Parti. Castal skulle ha behövt en sådan vitalisering.
Han försäkrar att han inte är på kollisionskurs med Chips” VD trots att planerna för Castal gick om intet. Tvärtom är Wiklöf mycket nöjd med affären. Han ägde inte Castal-aktierna i mer än några veckor och sålde med god vinst. Efter försäljningen av de här aktierna har han bland annat stärkt sin ställning i Mariehamns Parti, där han numera ensam är majoritetsägare.
Investera i miljön
Från liten bilhandlare har Anders Wiklöf förvandlats till finansman med en privat aktieportfölj värd flera hundra miljoner mark. Och företagen där han är huvudägare har en omsättning på två och en halv miljard. Han sitter med i 25 bolagsstyrelser.
Men en klippare vill han inte kalla sig. Vanligtvis har han behållit de aktier han köpt. Men några undantag finns. Ovannämnda Castal sålde han rekordsnabbt, delvis på grund av att han tvingades till det. 1986 köpte han Birka Line aktier för sju miljoner mark. Kort därefter sålde han dem. med rejäl vinst. Aktiekursen steg från 3 000 till, som bäst. 25 000 mark!
Han har också sålt hälften av sitt innehav i Ålandsbanken, men är fortfarande största enskilda ägare i banken. Aktien steg från 20 mark, då han började köpa bankaktierna, till 140 mark. Det blev således också en bra affär.
— Det här är två av mina bästa affärer. Men den mest lyckade hoppas jag att jag fortfarande har framför mig, konstaterar han.
Som en av sina allra bästa investeringar ser han en placering som inte gett honom någonting alls i reda pengar. I maj 1989 grundade Anders Wiklöf Alandsfonden för Östersjöns framtid. Han donerade ett grundkapital på tre miljoner mark till stiftelsen. Ifjol våras delades de första fyra miljöprisen ut i Mariehamn. Prissumman var sammanlagt 300 000 mark.
Han är inte heller annars svår att kommunicera med, han diskuterar gärna och länge, men då det blir tal om miljön blir han verkligt ivrig.
— Vi förgör oss själva om vi inte ser upp. Vi är nu 15—20 år för sent ute, men har ännu en reell chans att klar oss. De rika länderna kommer att tvingas pumpa in mycket pengar för miljön i Östeuropa. Och jag tror att mänskligheten förstår och inte är så dum att miljön nu glöms bort då vi kommit in i en lågkonjunktur och det måste snålas.
Trafik på Tallinn?
Han konstaterar att alla borde inse att det inte är någon vits att vara förmögen i en värld som är nedsmutsad och förstörd.
Vad han för övrigt ska göra med sin egen förmögenhet vet han inte riktigt.
— Jag lever helt normalt. som alla andra människor. Prylar bryr jag mig inte om. Själv tycker jag att jag är samma Anders Wiklöf som började sälja bilar i slutet av 1960-talet vid Skarpansvägen i Mariehamn. Jag kan köpa en läsk och ett par munkar och gå upp till Lotsberget för att planera. fantisera och drömma, säger en av Finlands rikaste män Anders Wiklöf.
Bland hans närmaste planer, som kanske fötts vid en munk på Lotsberget. finns katamarantrafik mellan Helsingfors och Tallinn. Han har undersökt möjligheterna tillsammans med norska Kvaerner och hoppas på start redan inkommande sommar. Det skulle bli med större katamaraner än de som AW Line äger, och som körde mellan Mariehamn och Norrtälje sommaren 1988.
Också i övrigt vänder han allt mer blickarna mot fastlandet.
— Det finns mer business, men också fler konkurrenter i Finland. Finländarna är rejäla människor och vi kommer bra överens. Jag hoppas att kunna utöka min verksamhet på fasta landet. Till exempel inom bilbranschen. Också handeln är intressant.
Anders Wiklöf är inte den som vilar på lagrarna. De senaste åren har den ena affären avlöst den andra. Nya affärer kan rapporteras när som helst. speciellt som erbjudanden av olika slag lär komma från fastlandet varje vecka. [I mna RAGE
I den här källarlokalen började allting i slutet av 1960-talet. Från och med årsskiftet har Wiklöfs Bilcenter flyttat till nya utrym men,