Alert och träffsäker
av Heidi Furu Forum 2017-06, sida 14-18, 22.06.2017
Taggar: Personer: Jenny Wolfram
Juristen Jenny Wolfram har byggt upp en miljonbusiness med globala storföretag som kunder. Affärsidén är att med artificiell intelligens skydda företag från skadliga kommentarer på sociala medier.
Allt började med ett australiskt rättsfall då Jenny Wolfram var i slutskedet av sina juridikstudier. Ett farmacibolag blev taget till rätten för en kommentar på företagets webbsida där en kund hade skrivit att en medicin hade en effekt som den i själva verket inte hade. Domstolen konstaterade att alla kommentarer som finns på ett företags Facebooksidor ses som en del av marknadsföringskampanjen. Är en kommentar vilseledande är hela kampanjen vilseledande, är en kommentar rasistisk är kampanjen rasistisk.
”Jag tyckte att det här rättsfallet var otroligt intressant. Jag kollade en hel del företag på Facebook och märkte att nästan alla hade massor av skadliga kommentarer och skräppost på sina sidor.”
För de utsatta företagen handlar det inte bara om juridik, utan också om riskhantering, marknadsföring, rykte och säkerhet.
”Vissa företag får miljontals kommentarer varje dag. Att anställa människor 24/7 för att kolla kommentarerna är mycket dyrt och ineffektivt.”
För tre och ett halvt år sedan var de lösningar som fanns främst att marknadsföringsbyråer manuellt kollade igenom kommentarerna och fakturerade på timbasis.
Entreprenören i Jenny Wolfram såg ett problem som krävde en effektivare lösning. Beslutsamhet och mod har gjort att hon i dag, tre och ett halvt år senare, är vd för Brandbastion med en omsättning som närmar sig två miljoner och med kunder i 120 länder.
I dag jobbar hon för att Brandbastions tjänster ska vara en självklarhet för företag som gör marknadsföring på sociala medier, på samma sätt som virusskydd på datorn och lås i kontorsdörrarna tas för givet.
Wolfram blev också nyligen invald i styrelsen för spelbolaget Rovio som är mest känt för Angry Birds.
[caption id=“attachment_9196” align=“aligncenter” width=“440”] Jenny Wolfram[/caption]
Genast global. Sociala medier känner inte till några landsgränser och Jenny Wolfram valde från början att tänka stort.
”Många sade åt mig att det skulle vara bra att börja i lite mindre skala och se hur det går, till exempel kolla om något finskt företag gratis vill testa det vi gör. Jag tänkte att om jag ändå ska göra det här gör jag det mycket hellre globalt. Om det inte lyckas får jag veta det snabbare än om jag sakta försöker på hemmaplan.”
Brandbastions första kund var ett amerikanskt bolag och USA är fortfarande bolagets största marknad.
För tillfället fungerar Brandbastions tjänst på Facebook, Instagram och Youtube. Funktioner för Twitter lanseras senare i år.
”De flesta av våra kunder är intresserade av Facebook och Instagram för att de spenderar mest reklampengar där. Men saker ändrar så snabbt, det kan komma upp en ny plattform nästa vecka och då ska vi vara beredda att finnas där.”
[caption id=“attachment_9197” align=“aligncenter” width=“440”] En garde. Svindleriet är en hel industri för sig, säger Jenny Wolfram. Hennes företag Brandbastion kör ett race mot nya former av bedrägeri som uppstår på sociala medier.[/caption]
Artificiell intelligens. Brandbastions tjänst använder sig av artificiell intelligens, maskininlärning och språkteknologi. Då ett företag använder Brandbastions tjänst på Facebook analyseras innehållet i varenda kommentar som kommer in på kundföretagets profilsida eller reklaminlägg inom några sekunder.
”Beroende på hur kunden konfigurerat systemet kan en skadlig kommentar raderas eller gömmas och vi kan varna företaget per sms, e-post eller telefonsamtal om vi ser tecken på att en kris är på kommande.”
Företagen definierar själva vad som är skadligt och vilken toleransnivå de önskar för till exempel svordomar och rasism.
De skadliga kommentarerna kan vara allt från spridning av piratprodukter till nättroll.
”Ibland når ett företags reklamkampanj tio miljoner människor och för den som vill marknadsföra något olagligt är det väldigt attraktivt att lägga en länk bland kommentarerna på en reklam, särskilt på Facebook.”
Inom filmindustrin är det vanligt med länkar till piratversioner eller sidor där man kan se en film gratis och inom lyxindustrin delas länkar till sidor som säljer fejkversioner av exempelvis en väska.
”Piratverksamheten verkar vara ganska organiserad inom både film- och lyxindustrin. Men det är också rätt vanligt att privatpersoners konton blir hackade och börjar sprida kommentarer ofrivilligt.”
Då Brandbastion upptäcker piratismkonton flaggar de till Facebook om att kontona ska raderas, men de blommar genast upp igen.
Även så kallade affiliatemarknadsförare som får betalt för alla som kommer in via deras länk och köper något är aktiva med att kommentera reklam på Facebook. Kommentarer om att man får köpa en produkt billigare någon annanstans kommer ofta från affiliatemarknadsförare som vill driva trafik till sin egen sida.
Snabbhet och träffsäkerhet är det viktigaste för Brandbastion.
”Saker kan eskalera redan på några sekunder eller minuter. En av våra kunder är en stat, och ibland händer det att människor skriver hot, antingen på skämt eller på riktigt. Om hotet finns kvar några minuter för länge utan att någon märker det kan det ha väldigt ödesdigra konsekvenser.”
Heidi Furu text
Karl Vilhjálmsson foto
Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!