Utgiven i Forum nr 2010-06

Alltid tillgänglig – aldrig ledig?

av Henry Ericsson Forum 2010-06, sida 34, 22.06.2010

Taggar: Teman: life balance

EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2018

Skicka dina kommentarer till adressen: feedbackÖforum.fi

Alltid tillgänglig = aldrig ledig?

HENRY ERICSSON

Ska man vara tillgänglig för far arbetskolleger och kunder under kvällsmiddagen? Under bastukvällen? Då man hugger ved på landet? ”Det värsta jag vet är när någon som vet att jag är på semester kontaktar mig i något trivialt arbetsärende” I skidpisten? Under semesterresantill södern? “Det känns plumpt att i misstag väcka upp en vän som råkar vara på semester på andra sidan jordklotet” Denna för arbetsmyror välbekanta problematik ventileras i Forumgruppen på Linked In. Nedan ett utdrag ur debatten.

En inställningsfråga? De flesta debattörer tycker att fritiden är helig. I synnerhet kvalitetsstunder med familjen, såsom måltider och fritidssysselsättningar. En linje kan vara att aldrig ringa jobbsamtal eller skicka e-post efter klig. Några uppskattar att få alla mejl till telefonen, ör att undvika att ha hundratals oskötta mejl då man återvänder från fritiden. Gränsen mellan arbete och fritid är i vissa branscher ganska flytande. I servicebranschen är det viktigt att prompt svara itelefon och läsa mejl, kunderna vill ha snabb respons även kvällar och veckoslut. I kon’erens- och fastighetsbranschen är söndagen en normal arbetsdag.

Inställningen kan variera mellan generationer. De äldre är ofta mer plikttrogna. Mogna ledare verkar prioritera jobbet utöver fritiden. I dagens turbulenta arbetsmiljö kan medveten onåbarhet inverka på ditt öde i eventuella samarbetsförhandlingar, speciellt om du är över 55.

Privatföretagarens dilemma? Privatföretagare jobbar sällan 816, men alternativet behöver inte vara 7-23. Även för en privatföretagare är det viktigt att beakta både familjen och jobbet. Rent mentalt kan det vara klokt att varje dag välja vissa timmar då man satsar helt på familjen. Någonting mitt emellan brukar inte bli så lyckat. Mejlen måste dock kollas dagligen. Man bör vara noga med att ringa tillbaka senare vid lämpligt tillfälle, till exempel följande morgon om kunden har ringt på kvällen. Klokt är att på företagets webbsida meddela tydligt om semester “Det är ur säkerhetssynpunkt viktigt att folk tar semester, och andra sköter deras jobb. Det är mycket svårare att försnilla pengar om kontohanteringen alternerar mellan olika anställda perioder. Men om du jobbar hemifrån, inbjuder du samtidigt bovar att länsa kontoret.

Alltid tillgänglig? Det utlovar Ahola Transport på sina lastbilar. Men det behöver inte betyda att herr Ahola själv är på plats 24/7. Bara processen snurrar på, och kunderna kan ha koll på sina varor. Gör alltså skillnad på egen nåbarhet och firmans tillgänglighet. Det är en klar utmaning, det kan krävas saftiga morötter för att få en anställd att ställa upp på ovanliga dejoureringstider.

Aldrig ledig? Det finns ett eget värde i att se tillatt inga processer är bundna vid en viss person. Det är ur säkerhetssynpunkt viktigt att folk tar semester, och andra under tiden sköter deras jobb. Det är mycket svårare att försnilla pengar, köpa dyrt av släkt och vänner eller ta för stora risker på derivatmarknaden om kontohanteringen alternerar mellan olika anställda. Kom ihåg Vasa sjukhus, Barings Bank och Nick Leeson.

Välj en lösning som passar dig, Ställ telefonen på ljudlös om du inte vill bli störd. Det kan behövas även på jobbet. Du kan se vem som har ringt, och kan vid behov ringa tillbaka senare. Eller stäng av telefonen helt, om du är i en annan tidszon och vill sova lugnt.

Alternativt, ha telefonen på utanför arbetstid, men avvisa resolut samtal från okända nummer. Eller styr under semestern samtalen till en telefonsvarare, som du vittjar då det passar dig, till exempel varannan dag på kvällen. Det finns troligen redan telefonsvarare för mobilen som automatiskt kopplas på mellan vissa tider på dygnet. Vidare kunde telefonen och kalendern integreras så att telefonen automatiskt filtrerar samtal ifall kalendern säger att man har fritid. Alla är vi individer, det gäller att hitta lösningar som passar för just dig.

Forum - det finlandssvenska affärsnätverket: www.linkedin.com/groups?gid=1841943. Enlänk till sidan finns också på www.forum.fi.

Aa ig [=] 2 3 3 = S 2 [=]

Utgiven i Forum nr 2010-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."