Älska förändring!

av Johan Svenlin Forum 2008-06, sida 28-31, 16.06.2008

Taggar: Bolag: Lollipop Management Consulting Personer: Sissi Silván Teman: företagande

EB] FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2088

PROFILE ska föranaring,

Många företag nöjer sig med att försöka hänga med när omgivningen förändras. sIsS! SILVÅN vill lära företagsledningar att aktivt ta vara på de svaga signaler som de dagligen får in genom personalen.

JOHAN SVENLIN TEXT

KARL VILHJÄLMSSON FOTO

X Världen är full av möjligheter. Så står det längst ner på mejl man får från sISS! SILVÅN. Efter att ha träffat henne inser man att det är mer än en tom fras - det är faktiskt sant.

Genom hela sin yrkeskarriär har hon genomfört nya idéer. Först med export inom inredningsindustrin, sedan som konsult på MERCURI INTERNATIONAL OCh HEINZ GOLDMANN FOUNDATION i Norden och Sydostasien, därefter som vd på reklambyrån woMENA-MCCANN. När den svenska modejätten Ham landsteg i Finland på 1990-talet ledde hon Finlandsenheten i sex år från lansering till en position som marknadsledare. Sedan 2003 driver hon eget företag, LOLLIPOP MANAGEMENT CONSULTING.

”För fem år sedan, när jag slutade på H&M, visste jag inte vad jag skulle göra, bara att jag ville pröva på något nytt?

Hon avfärdar bestämt att hon skulle hoppat av något ekorrhjul.

”Nej, jag älskade mitt jobb och visste att jag skulle sakna alla de människor jag jobbat med, men man har bara ett liv”

INTERVJU

Sissi Silvån

Född: 1958.

Familj: maken Torsten Cavonius och grand danois-hunden Pony. Bor: på Sommaröarn i Esbo.

Utbildning: civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm med internationellt företagande som huvudämne. Executive MBA från Helsingfors universitet/HKKK tioår senare.

Jobb: driver eget, Lollipop Management Consulting, sedan 2003.

På fritiden: Motionerar flitigt - simstadion är ett härligt måste flera gånger i veckan. Läse intensivkurs i italienska.

Första året efter H&M ägnade hon åt styrelsearbete i bolagen HBL, MEHILÄINEN, TIIMARI OCh L-FASHION GROUP, men efter ett tag insåg hon att hon ville jobba mer operativt och bestämde sig för att satsa på sitt konsultbolag Lollipop Management.

”Nu har jag jobbat i fyra år som konsult och stortrivs med det. Mina kunder är till stor del stora organisationer med kärnverksamhet i Norden?

Fånga in signaler. För två år sedan gav hon ut boken VALPPAUS ON VALTTIA som handlar om hur organisationer kan få med hela personalstyrkan i jakten på svaga signaler. Det är också Lollipops mission att lära ut hur anställda kan utnyttjas som resurs för att fånga in trender, kundbehov och andra livsnyttiga signaler.

”Det behövs inga utomstående trendspanare - personalen finns ju redan där och möter signaler varjedag?”

Varje människa som rör sig i en urban miljö nås dagligen av hundratals signaler. Hur vet man vilka sig naler som är värda att fästa sig vid ”Förutsättningen för jakten på svaga signaler är den samma som för verksamheten i stort, nämligen en kristallklar strategi. Den ska vara tydlig och enkel: Vad vill vi? Hur uppnår vi det? När? Varför har vi valt dennastrategi? Varje anställd borde känna till strategin för att veta varför de jobbar som de gör”

Ien snabbt föränderlig värld måste radarn snurra fortare för att ta in kunskap om nya beteenden och krav.

”Jakten på svaga signaler är viktig för att nå målet i strategin snabbare, fiffigare och mer kreativt, vilket också ger en ekonomisk vinst”

Hur ska man då hantera en signal som strider mot innehållet i strategin ”Det är svårt att ta emot en signal som ruinerar vårt företag eller vårt sätt att tänka. Enda rätta är att ta fram alla idéer och diskutera öppet det nya läget ”Den farligaste fällan när man utvecklar sin verksamhet är att vägra ta emot budskap som gör livet jobbigt. Man vill så gärna hoppas att det inte

ES FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 208 ”Det bästa sättet att motivera sin personal är att lyckas med något som såg svårt ut i början. Det slår vilket bonussystem som helst. stämmer, men det finns tusentals exempel i historien på stora och framgångsrika företag som gått under för att de blundat i stället för att reagera på signaler”

Rädslan för att vara fel ute gör att alla missar det första tåget och hoppar på samma sena tåg som alla andra. De första signalerna om växthuseffekten kom redan på 1980-talet, men det är under de senaste två åren som alla tutat ut att de numera är klimatsmarta.

”Innan klimatdiskussionen var ålderspyramiden det stora orosmolnet. Den visste man också om länge på förhand, men ingen vill lyssna på sådana som berättar om obehagliga framtidsutsikter. Det är samma med ett företag som vägrar ta till sig budskapet att deras produkter blev gammalmodiga redan i går”

Rätt personer. Personalen är den stora panelen som tar emot signalerna till företaget, men för att signalerna ska komma fram krävs att ledningen har rätt inställning till förändring. Men ofta har de som mest behöver förändring svårast att ta till sig förbättringsförslag eller kritik.

Hur får man personer med stor stolthet och prestige att inse att det finns bättre sätt att göra saker ”Det kan hända att det inte går, och därför är det så viktigt att rekrytera rätt. Vi är alla bra personer, men alla är inte bra ledare ”Grunden för att ett företag ska dra nytta av svaga signaler är ett bra ledarskap. Godaledare har gott självförtroende men tror också på andra människor, lyssnar och uppskattar andras åsikter. Det betyder inte att man går med på alla förslag, utan att man uppriktigt lyssnar, analyserar och tar emot förändringsförslag”

Förändring håller på att bli ett självändamål. Mår inte vissa saker bra av att vara statiska och igenkännbara ”Förbättring är ett självända > SISSI SILVÅNS

BOKTIPS FÖR

HÄNGMATTA sm PippiLl strump av Ä

Lindgren.

sm Rohkeajohtaj v Minna Isoaho. aokekapita A Nordström. a Blu Strate:

Chan Kim och Renée Mau bourgne. sm Good to Great m Collins. g the Bi es The One Minute Manager av Blanchard och

Spencer Johnson. sm Think Like aBillionaire av Donald Trump och Meredith Mclver. sm Nice Girls don’t get the Corner Office av P Franke mål. Jag vill falla tillbaka på Jim CoLLINS bok GOOD TO GREAT, där han frågar varför inte alla företag strävar efter att bli great? Antingen inser de inte att de borde bli bättre eller så är de nöjda med det de har”

Sissi Silvån har under åren fått frågan om hemligheten bakom H&M:s framgångar. Ofta försöker frågeställaren själv hjälpa till med svaret genom att föreslå logistiken eller lyckade designervärvningar, men Sissi Silvån har ett annat svar ”Företagskulturen som ständigt och systematiskt ifrågasätter företagets eget sätt att jobba. Det kan handla om logistik eller design, men det viktiga är viljan att alltid bli bättre. Aldrig stanna!”

Låga ambitioner förvånar, I Finland har Sissi Silvån stött på många företag som styr verksamheten enligt vedertagna påståenden om att inom den egna branschen kan man inte göra mer än 3 procent vinst på omsättningen. Den typen av självpåtagna tvångströjor är förödande för utvecklingen av företaget.

”Om man utgår ifrån att det är en sanning kommer man bergsäkert inte att överträffa siffran, men sådana tankesätt måste ifrågasättas på allanivåer i företaget. Självklart finns det alternativa sätt att jobba och göra bättre resultat. Det är ju en otroligt trist inställning att sikta på att göra samma resultat som konkurrenten ”Ambitionsnivån ska vara hög för det är så roligt att lyckas. Det bästa sättet att motivera sin personal är att genomföra något som ser nästan omöjligt ut i början. Det är mycket mer motiverande än vilket bonussystem som helst”

Vi konsumenter ställer allt högre krav på produkter, men ännu satsar företag inom handel och restaurang uppenbarligen ytterst begränsade resurser på service. Inte minst på den fria obegränsade naturtillgången vänligt bemötande.

Varför kan man inte standardisera kundbetjäning ochinföra en miniminivå på en trevlighetsskala ”Jag kan inte förstå att någon skulle ha en lägre ambition än 10 plus. I verkligheten måste man tillfälligt acceptera lägre, men målet ska finnas där. Alla är inte heller servicemänniskor och också här är rekryteringen enormt viktig. Det hänger på ledningen att förstärka en positiv inställning hos personalen. Om man hos någon måste skapa den från noll har man anställt fel person?

Simultankapacitet. Rätt person kan jobba på flera ställen med olika projekt samtidigt. Den tanken har Sissi Silvän utvecklat till konceptet MULTI WORKING som Lollipop varumärkesskyddat. Modellen för Multi Working har hon tagit från kreativa yrkens tradition av att simultant jobba för flera olika arbetsgivare.

”När man talar om att Finland måste höja sin konkurrenskraft och arbeta mer kreativt, har jag utvidgat formgivarnas tradition med anställning på flera företag samtidigt. Åt en arbetsgivare designar de en serie kaffekoppar och åt en annan en kollektion med glasögon. På samma sätt skulle exempelvis en marknadsföringschef kunna hoppa mellan branscher och utnyttja sina kunskaper”

Hon ser små och medelstora företag som en målgrupp för den nya typen av kompetensutbyte, och de hundratals workshopdeltagare hon testat idén på, har lyst upp av tanken på att få pröva sina kunskaper inom andra områden och samtidigt behålla sina jobb.

”För företag som söker expansion och innovativa sätt att driva verksamheten framåt kostar det för mycket att anställa en toppexpert. Mitt alternativ är att du hittar en Multi Worker som kommer in med sitt kunnande två dagar i veckan och låter andra sköta genomförandet. De är ingen konsult som kommer och går utan en person som binder sig till företaget”

Det spontana tvivlet som möter Multi Working-modellen är att det skulle uppstå lojalitetskonflikter, men det brukar övervinnas med formgivarexemplet. Sissi Silvån har planer på att skapa en ny typ av marknadsplats på nätet där parterna kunde möta varandra.

” Återigen, det här passar inte för alla, men rätt person kan uppleva det som en underbar möjlighet”

Själv har hon prövat på flersyssleri, och möjligheten att få nya erfaren heter var en av orsakerna till att hon valde konsultbanan. En annan drivkraft var att få testa egna affärsidéer.

”Dittills hade jag under hela min karriär förverkligat andras affärsidéer, som visserligen var intressanta, men jag drömde om att leva på mina egna idéer”

Livsstilsval. Ett annat motiv för karriärsvändningen var hemmet på Sommaröarna och en livsstil där arbete och fritid flyter ihop på ett bra sätt.

”Jag har aldrig varit intresserad av att bli rik på euron, men däremot rik

ALLT GÅR ATTLÖSA.

Sissi Silvån lät inte allergin stoppa henne från att skaffa hund - efter en treårig behandling med spruto kunde hon bli matte.

Då valde hon en grand danois, en av de största hundar som fanns på marknaden.

på erfarenheter och lära mig nya saker. Det har jag tillgång till nu”

I fyra årstid har hon utvecklat sina idéer, i kombination med respons från kunderna, till konceptet Lollipop. I teorin finns inga hinder för att konsultuppdraget skulle utföras av någon annan, men …

”] serien lättare sagt än gjort. Än så länge har jag valt att sköta genomförandet själv. Jag har inga mål att expandera Lollipop utan försöker i stället göra 10 plus för mina kunder. Det är ett strategiskt val att efter att ha lett en organisation med tusen personer nu bara hålla reda på mig själv”

Utgiven i Forum nr 2008-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."