App-låder för PhoneGap
av Kaj Arnö Forum 2014-09, sida 14, 25.09.2014
Inte en sekund för tidigt: Vår app är lajv! I skrivande stund ligger ännu bara Android-varianten i Google Play, medan iPhone-varianten går igenom den mänskliga förhandsgranskningen för iTunes Store. Enligt tidigare erfarenheter tar den minst två veckor för en första resans app.
Processen från idé till publicerad app har varit lång och krokig. Till en början var det som kallas ”mobile first” inte någon grundtanke. Marknaden för appar för folk som idrottar är ju inte helt omogen, och app-utveckling är inte helt billigt. Tvärtom är det arbetsdrygt, och diverse undersökningar pekar på att knappast någon skapar nämnvärda intäkter på appar. De flesta appar är gratis, och de framgångshistorier som rör sig där ute är ordentliga undantag. Spel och porr är traditionellt både föregångare och kassakor, och Green Elk hör inte till någondera av de kategorierna.
Varför gav vi då in oss på en app? Och varför satsar så många så mycket resurser på app-utveckling, om appar inte är någon inkomstkälla?
Kanske vi jämte alla andra app-utvecklare har gripits av en modefluga. Men om så är, handlar det om en fluga som också användarna gillar. Det är ju inte så att folk skulle låta bli att använda appar. Tvärtom går en enorm del av folks tid och uppmärksamhet åt till appar.
Därmed blir appen till ett medel, inte ett ändamål i sig. Med app-medlet tror vi oss nå ändamålet att bygga upp en användarbas, ett varumärke och en rörelse, och för vem denna rörelse är intressant rent kommersiellt har vi inte grubblat över.
I stället har vi kämpat med app-utvecklandet, rent konkret. Och i den kampen finns det många taktiker. Man kan gifta sig med en enda miljö (iOS, Android eller, för de vågade, något mindre operativsystem). Man kan utveckla parallellt för flera (vilket är dyrt, speciellt då en ny app rimligen ändrar på sig, allt eftersom kundbehoven blir mer kända). Och man kan hitta ett minsta-gemensamma-nämnaren-verktyg, för att utveckla en gång och pub- licera i flera miljöer. Detta sista har vi valt.
Nu är det alternativet ju inte problemfritt. Apples intresse är att folk ska utveckla appar för Apple (och inte just annat), Googles motsvarande för Android. Någon större kompatibilitet mellan dessa två miljöer ligger inte i plattformägarnas intresse. Tvärtom vill de halvt med våld göra likadana saker olika, lite på samma sätt som bläddrare krånglar till saker. Och på samma sätt som bläddrarkrigen för några år sedan minskade innovationshastigheten, finns förstås samma risk nu.
Minnesgoda läsare kan komma ihåg att jag i en spalt ett tidigare år nämnt MoSync som en utvecklingsmiljö för nativa appar i flera miljöer. Komplexiteten i detta blev för stor för oss, och känslan av nativitet inte tillräcklig. Green Elk kör med Adobe-lösningen PhoneGap.Vi skriver HTML5, och låter PhoneGap korva om det hela i en app som åtminstone i mina ögon ser väldigt iOS-aktig ut i iOS, och förmodligen ungefär lika Android-aktig ut i Android.
HTML5 består av HTML, CSS och JavaScript, och för dem som likt mig dragits med HTML sedan förra seklet, är dagens kod ytterst elegant. Under vissa skeden av HTML:s historia var koden en enda avledningsmanöver av tricksande kring det faktum att HTML inte kunde ange vare sig logisk eller visuell struktur på ett hyfsat sätt.
Vad vi nu publicerat på Google Play (http://goo.gl/nDwBeb för den intresserade) är en till nationalspråken lokaliserad app, med vars hjälp du kan ange vilka utelivsidrottsformer du sysslar med, och dela basdata om dina äventyr. Vi har valt att först enbart gå live i Finland, för att göra misstagen i en mindre krets. Vi lär oss här, och går sedan vidare till övriga länder.
Själva processen att skapa material inte enbart för iOS utan också Android har vi hittills upplevt som hanterbar. Att ansöka och fylla i allt som behövs för publicering i en App Store är inte den kreativa höjdpunkten för en app-utvecklare, utan en byråkratisk tröskel, som vi för iOS inte ännu fått slutlig bekräftelse på.
Men vi har lydigt följt och för egen del stärkt trenden att innehåll levereras i form av en app, fastän det mesta via just HTML5 skulle kunna göras tillgängligt av moderna webbsidor, utan att förpackas som app. Låt oss se om vi flockdjur valt rätt flock och rätta verktyg, och om vi kan bete oss som flockens herdar förväntar sig.