Utgiven i Forum nr 2007-04

Apple tvättar bort nischstämpeln

av Leif Bergström Forum 2007-04, sida 19, 26.04.2007

Taggar: Teman: teknologi

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2887

VÄRLDEN: USA

Apple tvättar bor nischstämpeln

LEIF BERGSTRÖM TEXT

APPLE BILD

För min fru, som är konstnär mm och professor, har valet av dator alltid varit enkelt. Så introducerades också jag till APPLE och dess eleganta, användarvänliga Macintoshdatorer. Men mina skiftande arbetsuppgifter har tvingat mig att tillbringa mera tid på mindre effektiva, något mer krångliga, och i de flesta fall betydligt fulare MICROSOFT-drivna maskinerna ända sedan DOS dagar.

Apple har sedan begynnelsen haft sina trogna anhängare. Men när gamla beprövade iBmM valde Microsofts operativsystem till lägre pris, var loppet om tätplatsen i försäljningsvolym i stort sett kört. Och på finansmarknaden har Åpple setts som en nischspelare för skolor och grafisk design. Nu håller den bilden på att drastiskt förändras.

Musikspelare för massorna, En anledning är den enorma framgången med musikspelaren iPod, som nu sålts i mer än 100 miljoner ex emplar. Men det krävdes mer än iPod för att få amerikanska aktieanalytiker och teknikskribenter att skriva om Apples “iFuture’ eller om att Applekulten nu håller på att bli religion.

Till sommaren kommer mobiltelefonen iPhone, och nyligen släpptes Apple TV som låter an ”Samtidigt påpekar flera analytiker att Apple kan vara på vägini en sektor med tuffare konkurrens än vad som gällde för musikspelarbranschen. vändaren sända musik, bilder och filmer direkt från hemdatorn till TV-apparaten. Det är förväntningarna på dessa produkter —- och på deras efterföljare - som får bedömare att se konturerna av det Applechefen steve Joes talat länge om med Apple som center i det digitala hemmet.

Tummen upp i test. Apple TV har redan fått glödheta recensioner som bättre designad, lättare att koppla in och att använda än någon av konkurrenterna. Dit hör Microsofts spelmaskin Xbox 360, som kan göra en del av det Apple TV kan. iPhone är ännu otestad, men åtminstone designen ser ut att vara klassisk Apple, och en analytiker på uBs menade att dess tryckkänsliga skärm kan komma att bli plattform för en mängd digitala konsumentprodukter.

Samtidigt påpekar flera analytiker att Apple kan vara på väg in i en sektor med tuffare konkurrens än vad som gällde för musikspelarbranschen. Här gäller det en etablerad bransch med dominerande aktörer som NOKIA och MOTOROLA. Internetsajten MARKETWATCHS teknikkrönikör JOHN DVORAK rådde i mars Steve Jobs att lägga ned projektet innan han riskerar Apples svårt vunna image som ett företag som nu inte kan göra någonting fel. Men Dvorak står i det fallet rätt ensam.

Finanstidskriften sArRons utnämnde nyligen Steve Jobs till världens mest värdefulla vd. Analytiker på Wall Street har fortsatt att höja Apples riktkurs. Dess aktie har stigit mer än sökmotorn GOOGLES sedan den senares börsintroduktion. Nu påpekar bedömare att Apple inom kort kommer att ha musikspelare, mobiltelefon, och ett sätt att koppla samman dator och TV alla knutna till Apples egen nöjesbutik iTunes.

Och medan iPods nu är kompatibla med Windowsdatorer, väntas de nya produkterna ge samma effekt som musikspelarna, det vill säga att öka en bredare skara datoranvändares intresse för Macintoshdatorerna, a

Utgiven i Forum nr 2007-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."