Är det möjligt att lösa miljöbroblemen?
av Olli Ojala Forum 1983-18, sida 27, 16.11.1983
tekni och unik.
tävlingssammanhang, men Hondas motor är mindre till formatet och lika lätt att underhålla som i andra familjebilar.
1,6 och 1,8 liters motorn med sina 12 ventiler garanterar en exceptionellt effektiv påfyllning och utblåsning av avgaser. Utmärkta prestanda (90 eller 10 =, S hk/DIN) och varvvillighet kombineras med segdragningsförmåga på alla varvtal och snål bränsleförbrukning (ECE-förbrukningen med 1,6 liters motor är endast 6,0/8, 0/9,3 liter på hundra i 90/120 km/h/ stadskörning).
Samtliga Honda Accord-modeller har en sportig 5-växlad växellåda som standardutrustning. En nyhet är Hondamatic-automatlådan med 4 hastigheter som planerades för att de nya motorerna och de ökade effekterna skall kunna tillvaratas. Samtidigt fästs särskilt vikt vid mjuka växlingar och en god verknings grad: jämfört med manuell växellåda är effektbortfallet obetydligt.
Nya Hondamatic är den första automatlådan vars bränsleförbrukning vid landsvägskörning inte är större än en manuell växellådas.
Därför tror vi att Accord Hondamatic blir mycket omtyckt.