Är ditt varumärke redo för den sociala webben?

21.11.2011

Tags: varumarken-och-reklam-pa-den-sociala-webben

När jag behandlar varumärken på denna blogg kommer det främst att handla om “brand”, alltså inte om trademark. Vad är då ett brand eller varumärke? Ett varumärke är ett löfte till kunden och andra intressenter. Det är de första associationerna som landar i vårt huvud vid kontakten med ett företags produkter, tjänster, personal, logo eller reklam. Detta beskrivs bäst av författaren till THE BRAND GAP, Marty Neumeier: “A brand is a person’s gut feeling about a product, service or company”. Vi människor skapar våra egna varumärken genom våra associationer främst för att rangordna det stora utbudet av produkter och tjänster som finns idag.

Vad påverkar då våra associationer till ett företag, produkt eller tjänst? -Svar, allt. Berghs School of Communication i Stockholm har en suverän slogan som svarar på detta, “Everything communicates”.

Vad som påverkar vårt varumärke är mycket viktigt att beakta före man slänger sig in på den sociala webben. Företaget bör tänka på flera frågor före satsningar på sociala medier ex.:

  • Har människor positiva associationer till våra produkter eller till vårt företag?
  • Är vi transparenta och ärliga i allt vi gör?
  • Skapar vi högre förväntningar genom vår reklam och kommunikation än vad vi kan hålla?
  • Stämmer våra löften in på våra kunders upplevelser av varumärket?

Vilka varumärken vinner på den sociala webben?

Vinnarna på den sociala webben har ett starkt varumärkeslöfte som de klarar av att hålla. Det är företag som är transparenta i vad de gör och noga med att inte lova för mycket i sin kommunikation. De som är top brand i sin kategori är extremt duktiga på att hålla sin löften till kunderna. Volvos varumärkeslöfte är bl.a. säkerhet, tänk om Volvos nya bil skulle få sämst i ett krocktest, vilket ramaskri som skulle uppstå som dessutom skulle spridas snabbt på webben. Det stämmer till 100 procent att det som tar åratal och kanske tiotals år att bygga upp kan raseras på några sekunder.

Våga släppa kontrollen, du kan ändå inte styra vad som sägs

De företag som gör bra produkter borde aldrig vara rädda att delta på den sociala webben. Istället borde de ta tillvara de stora möjligheter som den sociala webben ger. De företag som är bra borde också våga släppa kontrollen. Har du en bra produkt/tjänst behöver du ju inte vara rädd att få dåligt rykte på webben. Det är bara att inse att konsumenten har makten och det börjar bli dags för företagen att anpassa sig efter det. Det stora utbudet av produkter och tjänster ger oss konsumenter flera valmöjligheter, vi väljer de varumärken vi litar på. De företag som inte klarar av att uppfylla de förväntningar de byggt upp genom att lova mer än de klarar att hålla får ett dåligt rykte. Ett dåligt rykte sprids mycket snabbare än förut på den sociala webben. Faktum är att vi litar mer på vad andra konsumenter säger än på företagets reklam. När det gäller reklam är det främst ett utryck som jag försöker hålla i minnet: “Don´t make shit shine” (ingen aning varifrån uttrycket kommer men en kollega har printat ut det och satt det på vår vägg). Så var ärlig i din kommunikation, satsa på att göra produkter, tjänster och reklam som människor gillar, sen är det dags att gå över till den sociala webben för att få followers, fans, circles och framförallt trogna besökare samt kunder

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."