Är på väg svänga om höghastighetståg (delvis)
16.05.2018Tåget i måndags morse från Lund till Stockholm var försenat 5 timmar p g a ”växelfel” i Flen, enligt tidtabellen ska det ta 4 tim 10 min, alltså över 9 timmars resa (till Thailand tar det drygt 10 tim med flyg).
I tisdags kväll Stockholm till Lund 2 tim försening, hälften p g a växeln i Flen igen, resten flera mindre förseningar längs sträckan.
Jag hade redan tidigare börjat svänga i uppfattning efter att ha läst om alla nedrivna kontaktledningar med åtföljande förseningar. Nu är jag definitivt övertygad om att dagens tågsystem måste kraftigt rustas upp i första hand och det snabbt.
Visst måste spåren byggas ut mellan Stockholm och Linköping, där är det trångt på spåren och förberedelserna är långt gångna. Nya spår bör byggas Linköping-Jönköping-Borås-Göteborg.
Obegripligt att inte två korta slingor redan har byggts, den ena från den vackra sträckan Norrköping- Nyköping-Stockholm via Skavsta flygplats, den andra från dagens bana Ystad-Malmö via Sturups flygplats som numera kallar sig Malmö Airport.
Men skippa uppemot halva Sverige-paketet, de onödiga nya spåren i närheten av de som redan finns från Linköping via Alvesta ned till Skåne.
Det räcker också med att höja dagens maxhastighet knappt 200 km/tim till 250 km/tim som med en del andra förbättringar beräknas klara sträckan på 2 tim 52 min mot dagens 4 tim 10 min.
Att lägga ut uppemot 100 miljarder kronor av Sverigepaketets 230 miljarder för att sänka tiden ytterligare 24 min genom att köra 350 km i tim på helt nya spår till Skåne tyder på storhetsvansinne. Eftersom regeringen satt ett kostnadstak på ”bara” 205 miljarder måste rationaliseringar ske, färre stationer och/eller stationer utanför städerna istället för stora ombyggnader in i centrum. Då missas ju en hel del av poängen med tidsvinsten.
Jag har upplevt det på flera ställen i Frankrike. De snabbaste höghastighetstågen stannar långt utanför centrum och sedan får man byta till anslutande långsamma tåg in till stan. Tidsvinsten går förlorad.
Svenska folkets järnväg riskerar med nuvarande planering att bli direktörernas järnväg. Och politikernas som kan skicka notan vidare till skattebetalarna.
Fotnot: Idag onsdag är det totalstopp på järnvägen strax norr om Stockholm på grund av nedriven kontaktledning.