Vad hände på Google 2013 och vad sökte vi efter?

31.12.2013

.boxen{ float:left; width:210px; padding:5px; font-weight:bold; } Google updaterade en hel del det senaste året. Och vi användare sökte en hel del det senaste året. Jag skall försöka ge en liten tillbakablick på vad som hände inom ett mina arbetsområden, nämligen Google. Vi kör i gång!

Vad hände på Google under 2013?

Google lanserade en ny algoritm, “Hummingbird”, som skall ge ett bättre sökresultat för “otydliga” sökningar genom att Google kan ändra om din sökfras innan de presenterar ett resultat.

Som exempel, jämför dessa två sökningar: “boende Stockholm studerande” och “boende Stockholm hockey-vm”. Tidigare skulle Google presentera de bästa sidorna med texter som passade dessa sökfraser, medan de nu med den nya algoritmen säger sig kunna veta skillnad på ditt behov, och i sökning 1 visa en ett sökresultat för lägenheter, och i sökning 2 visa ett resultat som om du skulle ha sökt efter hotell. Det fungerar nog inte så bra ännu utanför engelska marknader, men det blir väl bättre med tiden.

Google strypte också tillgången till en del funktioner i viktiga verktyg, som exempel så ser vi inte längre sökordsdata i Google Analytics, och det populära sökordsverktyget ersattes med sökordsplaneraren.

Google mjuklanserade också deras nya “shopping”-annonser i sökresultaten. Dvs, ifall du söker efter något som man kan köpa, så visas en del produkter med bild högt uppe i sökresultaten. Dessa är annonser från sådana webbutiker som gjort product-listing-ads i Google Adwords. Ännu ett sätt att tjäna mera pengar för Google, och ett sätt att ge dem som inte betalar lite mindre synlighet, men också en möjlighet att synas bra med sina produkter om man är tidig att hoppa på trenden som e-handlare. Funktionen har synts sparsamt utanför engelskspråkiga marknader så här långt, men det ökar väl.

Exempel på “shopping” resultat rakt i sökresultaten Exempel på hur Googles sökresultat kan se ut med produktlistor i. Bra för de som betalar för att vara där, sämre för de “vanliga” sökresultaten. Bild från Moz.

Dessa grejer var nog inga som den vanliga användaren märkte, så låt oss kolla lite på vad vi sökte efter i Google under 2013:

Vad sökte vi efter under 2013?

Mest sökt inom politik i Finland under 2013:

Mest Googlade bakningsrecepten under 2013 i Finland:

Mest Googlat inom mode 2013 i Finland:

Personerna vars sökmängd ökade mest i Finland under 2013:

Idrottare som ökat mest i popularitet på finska Google 2013:

Matrecepten som ökade mest i popularitet under 2013 i Finland:

Vill du se fler topplistor över vad vi sökte efter under 2013? Inga problem, kolla Google Trends här: www.google.com/trends/topcharts

Ha ett gott nytt år 2014! Hälsningar Jonathan.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."