Utgiven i Forum nr 2011-01

Att resa mer för mindre

av Nicholas Anderson Forum 2011-01, sida 14, 27.01.2011

Taggar: Teman: resa

EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 2011

ANDERSON

Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland oc chef för SEK:s rådgivningsenhet.

Att resa mer för mindre

Jag skryter inte då jag säger att jag reser mer än de flesta människor. Mitt arbete som rådgivare för mig tilltalrika destinationer i Europa, Asien och Mellanöstern. Min uppgift är att hjälpa den svenska exportindustrin att i ett mycket tidigt skede få nya kontrakt där investeringar i infrastruktur görs, För att lyckas med det måste jag förhandla med banker, företag och regeringar på en massa platser som du troligen aldrig hört talas om.

Det tar upp till ett år att ro iland kontrakt, och det här jobbet kan normalt kräva flera dagar på resa för att utreda vad som är möjligt, vad som är lönande och vem som är villig att betala oss för arbetet. Det betyder att flygbiljetter, hotell och kommunikationer utgör en stor bit av våra utgifter. Vi jobbar hårt på att minimera dessa nödvändiga kostnader. Vi har dragit nytta av utbudet på nya resetjänster på internet, men stora inbesparingar har också uppnåtts genom att anlita privatägda hotell och bed-and-breakfast -företag som vuxit upp som svampar efter regn.

De flesta stora organisationer har utfärdat resebestämmelser som de anställda måste följa. Många av dessa ‘regler’ medför avsevärt slöseri. Den värsta synd ett företag kan begå är att tvinga de anställda att använda en enda resebyrå, ett enda flygbolag eller en viss hotellkedja.

I mitt team följer alla, inklusive jag själv, samma regler. Exempelvis reser vii ekonomiklass om det inte finns verkligt vägande skäl att välja annan biljettklass. Jag har aldrig begripit varför stora bossar vill åka i businessklass. Maten är föga bättre, och businessklassen är som regel full av tråkiga medresenärer …

Vi följer följande regler för att säkra ett lycklig och hälsosamt jobb: » Vijämför flygpriser på internet under www. flygresor.se och genom att kolla webbplatserna hos alla bolag som flyger på våra destinationer. Vi använde tidigare www.kelkoo.se, www.ebookers.com och www.tripadvisor.com, men dessa tre har sackat efter det gångna året. Vi samarbetar också med en resebyråiStockholm, men då gäller de utbudet på varje destination och strävar efter att inte betala mer än 100 euro per natt. För lokal marknadsundersökning använder vi www.tripadvisor.com för att hitta små nya hotell, och www.hrs.com för att hitta bästa priserna. Vi pratar också med personalen vid de lokala företagen och ambassaderna för att få goda tips. I Asien ligger www.asiarooms.com etta. Nya små hotell och bed-and- breakfast erbjuder otroligt bra tjänster till priser långt under all världens Hilton, Scandic, Radisson och Holiday Inn. I Tyskland, Österrike och Italien, och i Östeuropa, har vi anlitat sådana mindre hotell alldeles i stadskärnan, och betalat 25-40 euro per natt för rymliga, bekväma rum, som regel med gratis snabb WiFi, rejäl frukost och gott kaffe. Choice Group har på www.choicehotels. no börjat erbjuda ett fördelaktigt hotellalternativ — kolla in deras hotell Comfort Hotel Run Way vid Oslo flygplats. Jag tog in en natt där för några veckor sedan medan jag väntade på en lämplig norsk lågprisanslutning. Norrmännen har börjat förstå vad jag väntar mig av flygbolag och hotell… Då vi anländer till nya orter offrar vi ett par timmar på att vandra runt och kollain bra restauranger och hotell. Jag hittar alltid nånting bättre för nästa resa dit! » I många länder erbjuder tåg, metro och bussar ypperlig service i stället för dyr taxi som fastnar i trög trafik, särskilt i storstäder. Kollektivtrafik ger också en chans att möta folk som bor där. Jag försöker prata med minst tre främlingar per dag då jag reser. Det är ett av nöjena med att resa. » Många kvalitetsrestauranger som frekventeras av lokalt affärsfolk erbjuder ypperlig mat för mycket lägre priser än hotellrestauranger och snabbmatskedjor. Jag uppmuntrar personalen att notera sådana ställen. Det är inte särskilt roligt att resa ensam och att välkomnas som ”stamkund” kan göra tillvaron trevligare. » Vianvänder Skype hela tiden — det skär ner mobiltelefonkostnaderna som är skandalösa numera, om man inte är på alerten, >» Jag uppmuntrar teamet att motionera och ägna sig åt kulturaktiviteter då de är på resa. Det förbättrar produktiviteten och berikar livet!

Jag tillämpar också det ovanstå främst flerdestinationsresoroch Den Värsta synd ende då jag reser privat. Det fungespeciella situationer som inne- FA rar verkligen, och om fler människor bär långdistansflygresor. ett företag kan gör såhär, borde både SAS och Finn» Vi kan använda business- el- begå ar att tvinga air äntligen vakna upp. Det råder ingler premiumekonomiklass om vi 3 et tvivel om att dessa två skapar proflyger på natten och har ett möte de anställda att blem för små och medelstora entrevid ankomsten. Om återresan använda en enda prenörers konkurrenskraft genom att sker på dagen flyger vi ekonomi- A ipraktiken ha monopolgrepp på oss, klass. resebyrå och ett precis som bankerna och försäkrings » Vi undersöker noga hotell enda flygbolag.

bolagen. m

Utgiven i Forum nr 2011-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."