ATV är ESA:s nyatransportfarkost
av Ragnhild Artimo Forum 2007-04, sida 40, 26.04.2007
Taggar: Organisationer: ESA Teman: rymd
Et) FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2887
VETENSKAP
ATV är
RAGNHILD ARTIMO TEXT
ESA BILD
I höst fraktar esa:s Jules Verne, den första ATVrymdtransportfarkosten (Automated Transfer Vehicle), förnödenheter till internationella rymdstationen ISS. ATV är en stöddig rymdpråm, 10,3 meter lång och 4,5 meter i diameter, och kan ta 7,5 ton nyttolast - men inte passagerare.
Då ATV är dockad till iss ryska servicemodul Zvezda kan stationens besättning arbeta utan rymddräkt i dess 48 kubikmeter stora trycksatta lastutrymme. Där kan de lossa och tai användning förnödenheterna som kommer att inkludera färska livsmedel, dricksvatten, vetenskaplig utrustning och instrumentreservdelar, CD-ROM-, ljudkassett- och annan post till ISSteamet, bränsle samt luft - nämligen 100 kg syre och kväve. Bränslet behövs för framdrivning: rymdstationen måste med 10-45 dagars intervall’boostas’ för att bibehålla sin höjd på 400 kilometer över jorden.
ATV fungerar också som stationens avfallscontainer under det halvår farkosten är dockad.
FARKOST MED NYTTOLAST.
ESA:s nya automatiserade transportfarkost ATV är konstruerad för frakt av förnödenheter tilllSS. ATV är 10,3 meter lång och kan ta tre gånger mer nyttolast än sin ryska motsvarighet.
Sedan förseglas och frigörs ATV, flyger mot jorden - och brinner kontrollerat upp i atmosfären högt över Stilla havet. ATV utgör ett av ESA:s bidrag till ISS operativa kostnader, och konceptet ger samtidigt europeiska forskningsinstitut och industriföretag arbete. ESA planerar att bygga minst fem ATV, och skicka upp en farkost i året.
arkos ules Verne ska med startvikten 20,7 ton skjutas upp med nya Ariane 5 från rymdcentret Kourou i Franska Guyana i ett startfönster i september eller november. ATV förs med Ariane upp ibana på 300 km höjd. Där frigörs farkosten från bärraketen en dryg timme efter starten. Dess navigations- och propulsionssystem aktiveras, och den styr in mot ISS, där dockningen sker helautomatiskt, men med möjlighet till manuell justering i eventuella problemsituationer. ATV har fyra huvudmotorer och 28 min dre hjälpmotorer. Farkosten kan ta tre gånger mera nyttolast än sin ryska motsvarighet, cargofarkosten Progres-M.
ATV, som blir en viktig arbetshäst för internationella rymdstationen, är ESA:s hittills största och mest avancerade rymdfarkostprojekt och har engagerat ett trettiotal företag i tio länder i Europa samt åtta företag i USA och Ryssland. Huvudentreprenör är franska EADS Launch Vehicles.