Avfall som råvara en fråga om organisation
av Kurt W Hagman Forum 1976-03, sida 27-28, 25.02.1976
Bilen - också en arbetsplats. Saab är pålitlig och funktionssäke —- det sparar företagets tid. Och tid är pengar.
Saab har konstruerats utgående från föraren och hans passagerare. De skall åka tryggt och komfortabelt. Värme- och ventilationssystemet är dimensionerat för vårt klimat. Att Saab tål stränga vintrar vet erfarna ägare, likaså att den är lättstartad och har ett värmesystem som snabbt når upp till rätt arbetstemperatur. En fläkt med två" hastigheter gör att luftväxlingen i kupén är effektiv och dragfri. Sval eller varm luft förs in genom 16 munstycken och ventiler.
Företagets resande personal tillbringar flera timmar av dagen i bil. Det kan därför inte vara likgiltigt hur man sitter. Saabs säten har konstruerats och utformats i samarbete med läkare.
Luftväxlingen i kupén sker kontinuerligt och dragfritt. I Saab 99 Sedan-modellerna sörjer 16 munstycken och ventiler för tillförseln av sval eller varm friskluft.
Instrumenten är stora och lättöverskådliga. Reglage och spakar nås lätt.
Saab-stolen erbjuder en riktig arbetsställning för föraren — den är mångsidigt inställbar, den är bekväm och säkert konstruerad. Allt detta gör at man kan köra även långa sträckor utan att bli trött.
Placeringen av instrument och manöverorga i Saab tas ofta som skolexempel på väl förverkligad ergonomi. Spakar och reglage sitter väl inom räckhåll. De bländfria mätarna är klara och överskådliga. Föraren kan helt koncentrera sig på själva körningen.
Att välja Saab är förnuftig personalpolitik. Bilen är också en arbetsplats där man skall trivas. Då blir det mera energi och kraft för det egentlig arbetet — och fritiden.
Saab har anatomiskt rätt utformade säten. I Saab 99 GL har förarsätet eluppvärmning. Stolen kan justeras både i längd- och höjdläge och den har ställbar lutningsvinkel.
Saab görs i Finland. För finländskt klimat och finländska vägar. Den görs av finländsk arbetskraft, vars arbete vi vant oss att lita på. Kvalitetskontrollen är minutiös. Detta i samverkan med den vettiga grundkonstruktionen gör att Saab är pålitlig och funktionssäker — något som innebär mindre bekymmer och sparar tid.
Saab är startsäker även i sträng köld. Ni kommer I väg då ni skall.
Saab är framhjulsdriven med större delen av vikten på det drivande och styrande hjulparet. Det ger god kursstabilitet och gott väggrepp ialla fören. De stora hjulen är en klar fördel på mjuka, gropiga och snötäckta vägar.
Ni kommer fram då ni skall.
Saab är konstruerad för att klara också sträng vinterkyla. Den är lättstartad.
Stora 15 tums hjul, framhjulsdrift och framvikt är av avgörande betydels för köregenskaperna under svåra förhållanden. Rejält tilltagen frihöjd.