Bäst på fest

av Isa Hudd Forum 2010-06, sida 20-23, 22.06.2010

Taggar: Personer: Patrick Lagus Teman: evenemang

EB] forRUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2818

PROFIL

Bäst

Då Test

PATRICK LAGUS är mannen som grundade Helsinki International Horse Show och Strausskonserterna på Nationalteatern. Utan att ha varit expert på varken ridsport elle klassisk musik.

ISA HUDD TEXT

KARL VILHJÄLMSSON FOTO

X 125 år har evenemangsproffset PATRICK LAGUS, producent och vd på LAGUS PRODUCTIONS livnärt sig på att producera upplevelser. Han är inte bara landets fest- och evenemangsfixare nummer ett. Han är en visionär och föregångare som har modet att förverkliga de möjligheter han upptäcker.

Lagus, som erkänner sig älska ”kattdop? fick se sin passion utveckla sig till karriär i praktiken över en natt. Det hela började i stallgången i Brunakärr där Lagus hade sin häst. Han och stallkompisen TOM GORDIN funderade ofta på avsaknaden av ett internationellt ridsportevenemang i Finland.

Med inspiration av det svenska evenemanget Göteborg Horse Show som startats något år tidigare av PEHR G. GYLLENHAMMAR OCh JAN CARLZON, den dåvarande chefen för sas, körde de igång Helsinki International Horse Showi Helsingfors Mässcentrumi oktober 1985.

”Det blev ett enastående evenemang! Det blev lyckat och det blev fint på alla andra sätt än penga INTERVJU

Patrick Lagus

Född: 1954.

Familj: Två barn.

Bor: Borgå och Helsingfors. Titel: VD och producent på Lagus Productions. Utbildning: Merkonom, studier i nationalekonomi vid London Center of Eco nomical & Political Studies privatlektioner i skådespelerihos läraren Anthony Abeson, New York. Karriär: Frilansande journalist på bl.a. Yle och Hbl. Grundare av Helsinki International Horse Show 1985 Evenemangskoordinator för internationella hästshower i Helsingfors, Stockholm, Genéve och Göteborg 1985-2000. Vd och producent på det egna evenemangsföretaget Lagus Productions, 2001-. Kuriosa: Delägare i ett ålderdomshem för hästar, där hans 33 år gamla häst står installad. Har skrivit en roman som är “fem före färdig mässigt. Rent ekonomiskt var det en fullständig katastrof. Vi gick 120 000 mark på förlust, vilket då var ett jätte belopp. Vi hade inte funderat varken hit eller dit på någon uppföljare men vi var helt enkelt tvungna att fortsätta för att kunna betala bort skulderna”, skrattar Lagus.

Skulderna betalades och showen växte sig stor. Tillsammans med Gordin jobbade han med evenemanget fram till1996—97 då han ble erbjuden att ta över Göteborg Horse Show. Lagus beskriver det som en av de största milstolparna ii sitt liv. Evenemanget, som årligen har ett besökarantal på kring 100 000 personer, hade varit en inspirationskälla till hästshowen i Helsingfors under alla år. Det ena ledde till det andra och plötsligt fann Lagus sig involverad i internationella hästtävlingar i Stockholm, Genéve, Göteborg och Helsingfors. I april 1998 styr de Lagus upp Finlands hittills enda världscupfinal i hoppning, bara någon vecka efter att han gjort samma sak i Göteborg, men då i dressyr. Från att komma från en man som satte Norden på kartan inom internationell hästsport är kommentaren ”jag har egentligen aldrig varit intresserad av sport” minst sagt paradoxal. Han erkänner genast om än generat att han aldrig hade koll på vare sig OS- eller VM-vinnare oc blandade jämt ihop namn på både hästar och ryttare. Men det är inte heller hans gebit. Hans uppgift är att bjuda publiken på show och han har aldrig varit rädd för att presentera helt nya koncept.

Hästar och musik. Kombinationen sport och kultur är ovanlig, men Lagus insåg att de kan vara starka tillsammans. Horse Show-publiken fick uppleva en uppvisning där

FLAGGSKEPP.

Nationalteatern med sin sammet och sina gulddetaljer skapar rätt stämning för de årliga Strausskonserterna, säger Patrick Lagus.

KYRA KYRKLUND red i takt till allt från Säkkijärven polkka till Jimi Hendrix och allt på cello, framfört live av gänget som nu kallar sig Apocalyptica. På världscupfinalen kom sopraNEN RIIKKAHAKOLA, själv duktig ryttare, inridande i festblåsa, red en uppvisning, hoppade sedan av och sjöng nationalhymnen ackompanjerad av Sibeliusakademins kompletta symfoniorkester.

” Åren med hästshowerna var fan tastiska och jag lärde mig massor o hur man skapar enastående underhållning. Men efter världscupfinalerna kände jag att min gnista försvann. Mitt liv blev helt enkelt för hästinflammerat. Det var hästar på fritiden, på jobbet och vart jag än gick ville någon stanna en för att tala om sina döttrars ponnyer. Det blev för mycket?

Konsertarrangemang på rekordtid. I oktober 2000 gjorde Lagus sin sista internationella hästtävling. Han sålde sina aktier och sade upp sig. Följande stegikarriären var precis enligt mönstret också innovativt.

”Efter att jag sagt upp mig hade jag lite halvpanik över vad jag egentligen ville jobba med. Sedan slog det mig som en blixt från klar himmel. I Finland har vi ingen nyårskonsert som det finns i Wien!”

Trots en otroligt stramtidtabell på omkring två månader lyckades han ro

PÅ SILVERFAT.

Kundens ord och önskningar är lag då Patrick Lagus gör sina produktioner.

iland ett till synes omöjligt projekt. Med en musikkarriär som begränsade sig till bänkplats, det vill säga som ivrig åhörare och konsertbesökare samt lite påtvingat blockflöjtsspelande i Steinerskolan som enda bakgrund satte han upp sin första symfoniorkesterkonsert den första januari 2001 i Helsingfors Mässcentrum. Sibeliusakademins Symfoniorkester stod för musiken.

Sin vana trogen bevisar han att sakkunskapen idet som framförs inte är det enda som gör succén. Han erkänner glatt att han på den tiden inte visste ett skvatt om musik, annat än att det var trevligt att lyssna på. Då Lagus för första gången träffade konsertens dirigent ATSO ALMILA hade han redan satt upp hela konsertprogrammet. Det var november och klockan tickade mot dagen D. Eftersom programmet var spikat var tryckpressarna redan i gång.

”Då jag träffade Almila räknade jag kallt upp listan på stycken, var pauserna skulle vara och så vidare. Han hummade uttryckslöst under min presentation. Då jag kommit till slutet sade han: bara en liten detalj — det är dirigenten som brukar sätta upp programmet … Det blev ett slag i ansiktet. Jag hade naturligtvis inte haft en aning om saken och inte tänkt på att det behövdes en konstnärlig ledare”

Atso Almilatogincidenten med ro och dirigerade en konsert som blev en publiksuecé. Med sina 3 900 åhörare var det den största klassiska konserten i Finland. Däremot gick evenemanget, som Lagus uttrycker det, på en ”alldeles vansinnig förlust”. Men han trodde på idén och var beredd att satsa.

Det sägs att man ska misslyckas för att lyckas och det är Lagus stora shower bevis på. Men att få feedback från en entusiastisk publik går inte att leva på. Ett stort evenemang måste få finansiering för att nå upp tillen bärande grund. Enligt Lagus ä det här visionären stöter på patrull. Det mest problematiska är att få potentiella finansiärer att förstå vad det handlar om och att allt nytt inte behöver vara underligt.

”Inom sport och idrott finns det fungerande regler för hur man hand skas med sponsorer. Kulturevenemangen däremot är nästan de värsta att skramla in pengar till. Det får inte bli osmakligt. Man kan inte ha en scen full av reklam. Då blir det en antifunktion. Med tiden har vi lyckatsmedatt utveckla fungerande koncept för detta, bland annat med exklusiva företagsbiljetter”

Vändpunkten för Strausskonserterna kom tredje gången gillt, 2003. En storföretagsvd erbjöd sponsorering på villkoret att datumet byttes från nyårsdagen till trettondagen. På grund av att mässcentret var bokat den dagen ledde uteslutningsmetoden till att lotten föll på Nationalteatern. Valet var rätt, med stort R. Och då blev det också ekonomiskt rätt. Det föll på plats. Mässhallen hade fungerat klockrent, men i Nationalteatern passade repertoaren som hand i handske. Den är byggd i samtid med Strauss och gulddetaljerna och den röda sammeten skapar stämning.

Sedan dess har de årliga Strausskonserterna utvecklats till Lagus Productions flaggskepp.

Atso Almila har sedermera blivit en musikalisk mentor för Lagus och radarparet är i år inne på sitt tionde år av gemensamma Strausskonserter. I år, som alla andra år, med Sibeliusakademins orkester. Och i år, precis som det första och alla andra år, med Lagus som musikdirektör.

”Jag tror definitivt att det är en fördel med att inte vara ett riktigt branschproffs. Det gör att jag kan erbjuda det som vi vanliga konsertbesökare vill ha. Dessutom är det en utmaning för mig eftersom det kräver att jag gör konserterna på ett helt annat sätt än de normalt görs. Jag kan

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 281 ”Jag är en kvalitetsnarkoman. Du kan tycka att något är roligt och trevligt, men om du inte upplever kvalitet kommer du inte på nytt ju inte börja tävla med dem som faktiskt kan något, även om jag lärt mig mycket genom åren. Det finns kunskap om allt. Det gäller bara att hitta de människor som kompletterar dig. I det här fallet jag och Almila?

Njut med öga, öra och hjärna. Oberoende av evenemang vill Lagus bjuda på underhållning för alla sinnen. På en konsert är de visuella intrycken lika viktiga som musiken. Idealet är att besökaren ska njuta med ögon, öron och hjärna. På Strausskonserterna har detta lyckats till fullo. Lagus har sammanfört Nationalteatern, Nationaloperan och Sibeliusakademin till en helhet, vilket möjliggör en klassisk musikkonsert med dans och teaterkulisser.

”TJag vill inte att man som normal besökare, som ofta anländer stressad och i sista minuten, ska behöva ägna 30 minuter åt att koppla bort allt annat och njuta av musiken. Detta i vanliga fall med att stirra på musikerna och en tråkig, vit vägg. Det är slöseri med tid. Det vi kan erbjuda är valuta för pengarna från första till sista sekund”

Precis som i ovanstående fall är det enligt Lagus viktigt att våga utgå från sig själv för att skapa ett lyckat evenemang. Att fråga sig frågorna ”vad skulle jag som publik uppskatta och vilja betala för?”! Däremot får man inte bli för själveentrerad och enbart förverkliga sig själv. Du gör showen för publiken. Ingen publik, inget evenemang. Själv har han valt att förverkliga sig på en punkt, vilket också blivit ett sätt att profilera sig; det svenska språket.

”Jag är ingen barrikadkämpe för finlandssvenskheten, men samtidigt är svenskan jätteviktig för mig. Under våra Strausskonserter är det jag som är konferencier och då går allt jag säger på svenska. Vi översätter ingenting, med där jag slutar tar Almila vid på finska varvid båda språken flyter ihop. Det talas aldrig så myck > LAGUS PRODUCTIONS sm Grundat a högklassiga evenemang och produktioner för båd erter på tionalteaterni gfors, beliu mins orkester och Atso Almila som dirigent. sm Prins Orlowskys bal: musikteater, midd. dans - en under hållande och festlig helkväll. Evenemanget g åde som publikevene mang och för privata tillställningar.

a Broadwa i tt skojigt evenemang som bjuder på saftiga historier varvade med musik ur d ndaste och mes privata tillställningar.

et svenska på Nationalteaterns scen som när vi är på plats”

Moulin Rouge på privatfest. Lagus är mycket annat än en koordinator och presentatör. Tillsammans med dirigenten och slagverkaren RALF KIRCHER producerade Lagus musikskådespelet Prins Orlowskys bal. Kircher har varit verksam inom Wiener Filharmoniker och Wiener Staatsopers orkester samt dirigerat uruppförandet av TAPANI LÄNSIÖS Opera Sulka och verkat som assistent vid Operafestspelen i Nyslott. Lagus kallar deras gemensamma manuskript för en musikalopera och en Mamma Mia! där en mogen kvinna förälskar sig i en ung man eftersom det ”alltid är gamla gubbar som förälskar sig i unga flickor i alla teatrar, operor och operetter”. Det hela resulterade i ett helaftons musikskådespel som uppfördes i samproduktion tillsammans med Kuopio respektive Uleåborgs stadsorkestrar åren 2007 och 2008.

Förutom offentliga tillställningar finns även skräddarsydda och privata helaftonsfester på företagets repertoar. Det hela startade med att en kompis frågade Lagus om han kunde hjälpa till att arrangera dennes 40-årsfest. Den ena ledde till det andra och även om tyngdpunkten i verksamheten ligger på stora, publika tillställningar utgör privatevenemangen en fast del av företagets verksamhet.

”Det säger sig självt att det är landets välsituerade privatpersoner som är beställarna. Det är stora, fina fester där man är beredda att satsa på programmet. Vi fixar allt från inbjudan, catering och transporter till program och musik. En middag ska vara superb, likaså dukningen, men vårt mervärde ligger i de högklassiga programarrangemangen.”

För Lagus är kundens önskningar lag och hans kontaktnät är tillräckligt stort för att uppfylla det so krävs för att göra en lyckad kväll. Ett utmärkt exempel på detta är en kund som besökt Moulin Rouge i Paris och själv ville ha det på sin egen fest. Lagus ordnade de äkta personerna bakom föreställningen direkt från Frankrike att uppträda på festen. Därtill har han goda kontakter till välrenommerade artistförmedlingar, i synnerhet i Sverige.

Hemligheten bakom ett lycka evenemang är enligt Lagus att tänja på gränserna och våga prova på nya saker. Det bästa man kan göra är att finna en mix av något nytt och lite extremt samtidigt som det godkänns och attraherar den stora massan. Det allra viktigaste är att kunden alltid ska känna att den får valuta för pengarna. ”Jag är en kvalitetsnarkoman. Du kan tycka att något är roligt och trevigt, men om du inte upplever kvaliet kommer du inte på nytt. Jag hjälpe till med en promovering vid Sibeiusakademin och fick kommentaren: ”muista sitten että tässä ei pelleillä” som råd på vägen. Varför inte? Enligt mig kan man pellejönsa om vad som helst, men om du gör det; gör det med kvalitet. Man får aldrig, aldrig ge avkall på kvaliteten. Detta oberoende om det gäller en jättekonsert eller en privat födelsedagsfest?” Det bästa erkännandet och det största tacket en festarrangör kan få är en publik som vill komma tillbaka. Tio år i rad har Strausskonsererna varit slutsålda. Sedan år 2007 ger man nu konserten tre gånger under två dagar. Konserterna har 3 000 besökare per år och det är alltid fullt. Även om många människor är stamkunder som kommer år ut och år in har det aldrig funnits en tanke på att ge efter på kvaliteten. Att 45 procent av sittplatserna för nästa år redan sålts är ett bevis på detta.

”Med åren har jag lärt mig att ”big” inte nödvändigtvis är ”beautiful! It is even more beautiful to be hard to get, det vill säga något som alla villha. Det är minröda trådi allt arbete jag gör”

Utgiven i Forum nr 2010-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."