Bertone, bilskräddaren
av Ellen Brinde Forum 1985-14, sida 10-11, 25.09.1985
Taggar: Teman: bilindustrin
Exempel på Bertone-design: Countach
Citroén BX
Lancia Stratös
Fiat Ritmo Supercabri 1 | — Volvo har antitat Bertone som bildesigner.
Den nya Volvo 780 är en Bertoneprodukt.
över 70 år har Carrozzeria Bertone va rit i bilbranschen. Till en början tillverka de man enbart karossdelar. Idag står Bertone för exklusivitet när det gäller design, konstruktion och produktion.
1912: Giovanni Bertone hade just startat sin firma — Carrozzeria Bertone.
På den tiden var Bertone en verkstad för bildelar. Det skulle dröja tio år innan Giovanni Bertone kunde presentra sin första kompletta bi 1921: Fiat 501 kom ut på marknaden och Bertone hade visat att bilar var något man kunde.
Bilskräddare
Det följde en tid då ”bilskräcdare” Bertone hade fullt upp med design och tillverkning. I mindre skala givetvis.
1954: detta årtal finns förmodligen inramat i guldram hos Bertone. Det var året då företaget fick sitt egentliga genombrott med
Carrozzeria Be
Alfa Romeo Giulietta Sprint.
Vagnen var tänkt att produceras i 500 exemplar — det blev 40 000! Bertone hade tagit steget från verkstaden till industrin. Med besked dessutom.
Nya framgångar
Efter 1954 börjar det bli svårt att hålla ordning på alla de modeller Carrozzeria Bertone tillverkat.
Under 50- och 60-talet hade företaget framgångar med bland annat NSU Sport Prinz, BMW 3200 CS, Simca 1000/1200, Fiat 850 Spider och Alfa Romeo Montreal.
Carrozzeria Bertone skaffade sig ett mycket välrenommerat namn, Under en period anlitade den exklusiva sportvagnstillverkaren Lamborghini Bertone. För Lamborghinis räkning tillverkade Bertone bland annat modellerna Miura, Espada, Countach och Urraco.
14/1985F RUN
ORNRe
På 70-talet samarbetade Bertone med Ferrari (Ferrari Dino 308 GT 49), Lancia (Lancia Stratos, rallybil) och Voivo (Volvo 262 Coupé, kom 1977 1500 anställda
Samarbetet mellan Volvo Personvagnar och Bertone slog väl ut. Med Volvo 780 tar man ytterligare ett steg på den inslagna vägen.
Bertone har sitt högsäte i Turin. Den lilla verkstaden har successivt utvecklats och idag förfogar man över 300 000 kvadratmeter fabriksyta.
1500 anställda gör allt från design, karosstillverkning, montering, körtester och vagnanalys.
Idag är det Nuccio Bertone, son til! Giovanni, som för traditionerna vidare. Traditioner som förpliktigar efter 73 år i branschen,
Ellen Brinde 9
F RUN 14/1985
Bilskräddaren
Hatten sitter lätt stukad över pannan. Den vita linnekostymen är lagom skrynklig. Han är elegant med tonvikten lagd vid det klassiska, det stilrena. Väldigt italiensk. Nuccio Bertone, bildesigner. En levand legend.
ione. Det smakar exklusivt, skräddarsytt. Världsberömt förstås.
I bilvärlden står Bertone för det där extra som vi alla drömmer om, men som är få förunnat. När man vill ha en karrossdesign utöver det vanliga, är det till mästaren Bertone man vänder sig.
Han har sitt karosskrädderi i Turin, Halien. Härifrån rullar en liten, exklusiv skara bilar ut varje år. Volvo 780 är en av dem.
B ertone. Ta och smaka på ordet. Ber Klass och elegans
Klass och elegans är två ord som återkommer, när Nuccio Bertone berättar om ”sin” nya Volvo.
— För mig var det viktigt att hitta en design som motsvarade dagens behov, säger han omsorgsfullt. — Jag ville att det skulle bli en bil med klass, stil och elegans. Samtidigt skulle den ha alla de egenskaper som Volvo är känt för — pålitlighet, säkerhet, prestige.
När han talar, är det med eftertänksamhet. Det italienska temperamentet finns där, även om gesterna inte är yviga.
Nöjd designer
Den 72-årige mästerdesignern är nöjd, mycket nöjd med 780:an. Han talar med engagemang och patos om de egenskaper som bilen har.
— Harmoni, säger han på ett sätt som gör att man knappt vågar andas.
— Jag vill ge bilarna klass och elegans, säger Bertone. — Viktigt är att designen motsvarar dagens behov.
Nuccio Bertone förklarar och visar Pehr G Gyllenhammar interiören på Volvo 780.
Det har tagit två och ett halvt år ta fram slutformen för Volvo 780.
— Innan vi bestämde oss för slutmodellen tog vi fram två provmodeller, berättar Nuccio Bertone. — Den första var en två dörrars sedan, direkt tagen efter 760. Jag förstod snart att den inte skulle ge exakt det vi var ute efter.
Prestigelös
Den rätta känslan saknades, så man jagade vidare.
Modell nummer två blev en sportvagn med fri desig — Den blev avgjort för sportig, och hade inte den prestige vi sökte.
Den Volvo 780 som presenterades på bilsalongen i Genéve i våras och också har visats i Finland i höst är Bertone personifierad. Han har lyckats sätta sin personliga prägel på bilen in i minsta detalj.
Inredningen är elegant och exklusiv. Den sträva skinndoften, trälnslagen i panelen — mycket klass och stil. Precis som Nuccio Bertone själv.
Förförisk utmaning
Det är kanske därför som maestro Bertone känner lite extra för Volvo 780.
— Den är förförisk, säger han med ett leende. — En utmaning.
Och utmaningar är något som Nuccio Bertone sällan tackar nej till.
Ellen Brinde 11