Bildirektörer missbedömde egna branschen

12.05.2014

Höll föredrag i helgen på Jernkontoret i Stockholm vid Värmländska Bergsmannaföreningens årsmöte om överraskningar under drygt 40 års tid som ekonomijournalist: ”Ett journalistliv kantat av kriser”.
Inför branschfolk gav jag några slående exempel:

I samband med de två oljekriserna på 1970-talet trodde många att stålindustrin skulle tryckas kraftigt tillbaka av aluminium, pessimismen bredde ut sig och flera stålverk skar ned. Volvochefen Pehr G Gyllenhammar planerade t o m en fabrik i Norge för bilar av aluminium, en idé i ett större samgående med norrmännen som dock sänktes av aktieägarna.

Men de svenska stålverken klarade krisen och övergick snabbt från bulk till högt specialiserade produkter. Idag tillhör ett dussin av våra stålverk de fem största i världen eller i Europa inom flera smala nischer.

Nu håller SSAB (Svenskt Stål) på att ta fram en kaross för personbilar på bara 170 kilo höghållfast stål, ungefär vad en motsvarande i aluminium väger. Den planeras bli lanserad år 2020 för eldrivna bilar. (Med motor och all utrustning väger en liten Fiat idag totalt drygt ett ton, en Volvo V70 över 1,7 ton).

Ett av mina exempel på att experter inte är bättre än amatörer att göra prognoser: GM köpte Saab personbilar, Ford tog över Jaguar och Volvo, BMW köpte brittiska Rover. Det blev gigantiska förlustaffärer, även om Volvoköpet blev någorlunda hyggligt sedan Ford tagit kassan.

Idag ägs tre av dessa uppköpta biltillverkare istället av kineser, Jaguar ägs av indiska Tata.

Om inte ens direktörerna i världens biltillverkare GM, Ford och BMW kan bedöma företag i deras egen bransch, hur ska då 33-åriga analytiker kring Kungsträdgården och Stureplan kunna det……

About these ads

div { margin-top: 1em; } #google_ads_div_wpcom_below_post_adsafe_ad_container { display: block !important; } ]]>

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."