Utgiven i Forum nr 1979-01

bilimportörerna väntar lätt uppgång

av MK Forum 1979-01, sida 11, 24.01.1979

Taggar: Teman: bilhandel

Sämre resultat än under år 1978 kan man nog inte tänka sig… Det var en genomgående kommentar hos de 17 bilimportörerna då Forum hörde sig för om utsikterna inför år 1979. De flesta kalkylerade med en 5—10 procents ökning av totalmarknaden, d vs 83—85 000 sålda personbilar.

För det egna företagets del var importörerna givetvis optimistiska. Ingen räknade med att marknadsandelen skulle sjunka! Det återstår att se vilka som klarar sig i de hårdnande konkurrensen.

y»” Försäljningsdirektör Per-Olof Svensson vid Aro-yhtymä Oy Autokeskus (Chrysler, Datsun, Dodge och Plymouth) meddelade att företaget har för avsikt att bibehålla marknadsandelen om 10,6 procent — Vi kalkylerar med en nedgång i försäljningen av japanska bilar totalt, men Datsun bör som ett undantag stå sig.

— Med bruk av lätt våld skall vi lyckas med att höja vår andel av marknaden från 10,7 till ca 11 procent, sade VD Esko Metsäkonkola från Autonovo Oy (Fiat och Zastava) skämtsamt. — Vårt modellurval, som till stor del består av billiga bilar, lämpar sig utmärkt för den finländska marknaden.

VD Harry Paulsson på Oy Autorex Ab (Renault) räknade optimistiskt med att totalmarknaden skulle stiga till 90 000 sålda bilar — Med hjälp av vår nya modell Renault 20 bör vi kunna sälja 2,5—3 procent av dessa.

Crys-Auto Oy = (Chrysler-Simca, Porsche, Simca och Sunbeam) väntar sig mycket av samarbetet med Saab-Valmets Nystadsfabrik — Vi estimerar vår marknadsandel till ca 3 procent, vilket innebär en 1 procents uppgång. Av försäljningen torde Chrysler-Simea svara för ca 60 procent, mot bara 20 procent i år, sade VD Pauli Toivonen.

Oy Ford Ab (Ford) räknar med att i år återvinna den marknadsandel som ifjol gick förlorad — Vi förlorade ca 2 procent av marknaden pga prisförhöjningar i början av 1978. De förorsakades i sin tur av den för oss ogynnsamma utvecklingen av valutakurserna, främst D-marken. Utvecklingen mot slutet av år 1978 visar dock att vi är på väg tillbaka, sade VD Harri Palojärvi.

FORUM 1/79

VD Kaarlo O. Merikoski från Haka-konecernen (Mazda och Wartburg) konstaterade att fjolåret var det första under 1970-talet som visade en nedgång i marknadsandelen — Yen-kursen har vållat bekymmer. Men nu har läget stabiliserats och vi har penetrerat marknaden med avsikt att komma igen.

Kommerserådet Teuvo Rouvali på Oy Konela Ab (Lada, Moskvitj, Volga och ZIL) varnade för att det ekonomiska läget i landet kan bjuda på tråkiga överraskningar för bilhandeln — Vi strävar emellertid till att uppfylla de förväntningar som ställs på oss i det finländsk-sovjetiska handelsavtalet.

VD Juhani Ahdekivi på Korpivaara Oy (Citroen och Toyota) omtalade att företaget har för avsikt att slåss för att höja marknadsandelen från 7,5 till 8 procent — Vårt modellurval är fördelaktigt men konkurrensen också hård, sade han.

— Vi är inte mera pessimistiska än för ett år sedan hävdade VD Matti Korpi från Maan Auto Oy (Peugeot). — Snarare räknar vi med en lätt fortsatt ökning av marknadsandelen till ca 3 procent.

— Branschens utsikter är inte ljusare än hittills, trodde VD Reijo Söderberg på Polmot Oy (Polonez och Polski Fiat) — Bil står nog inte överst på de arbetslösas önskelista. Vi räknar trots allt med att sälja 1500 bilar i år, av dessa 500 av den nya Polonezmodellen.

På Oy Scan-Auto Ab (Lancia och Saab) kalkylerar man med att bibehålla sin andel av marknaden, dvs ca 13 procent -— Om SAAB 900 går lika bra å som under hösten, kan vi kanske tom nå bättre siffror, omtalade VD Hugo Ahlberg.

— 1978 var för personbilsförsäljningens del inte ett särskilt gott år för Oy Suomen Autoteollisuus Ab (Jaguar, Leyland och Rover), fastslog VD Erik Gillberg. — Det beror dels på att vi koncentrerar oss på de tunga vagnarna men dels också på den ryktesspridning som förekommit om engelska bilar. I år räknar vi med att bibehålla vår marknadsandel på ca 2 procent.

— Vi hoppas på att BNP ökar, exporten går bättre och att Finlands Banks bestämmelser om kontantbetalning faller bort så att bilbranschen skall kunna repa sig, sade VD Stig Fagerholm på Suomen General Motors Oy (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Oldsmobile, Opel, Pontiac och Vauxhall).

— Vi är avgjort optimister, konstaterade VD Eero Helkama på Suomen Koneliike Helkama Oy (Alfa Romeo, Mitsubishi och Skoda). Han räknade med att marknadsandelen skulle stiga från 3 till 4 procent. — Skoda kommer med en ny modell i moderat prisläge och lämplig just för vår marknad.

VD Johannes Cederberg på Oy Veho Ab (BMW, Honda och Mercedes Benz) räknar optimistiskt med 88 000 sålda personbilar, av vilka hans eget företag hoppas kunna stå för 3,5 procent.

— Läget är inte tillfredsställande och det är upplagt för strukturella förändringar inom branschen, framhöll han.

— Marknadsföring är någonting som vi skall satsa på i år, omtalade VD Erkki F. Virtanen på VV-Auto Oy (Audi-NSU och Volkswagen). — Då det gäller andelen av totalmarknaden är det bäst att vara försiktig, vi räknar med 5 procent.

— Jag räknar med totalt 87— 88 000 sålda personvagnar, sade VD Kolf Ehrnorooth på Oy Volvo-Auto Ah (Volvo).

— För vår egen del räknar vi med fortsatt expansion och en 6—7 procents andel av hela marknaden. Vårt produkturval har visat sig vara ytterst konkurrenskraftigt i dagens marknadsläge.

1

Utgiven i Forum nr 1979-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."