Utgiven i Forum nr 2007-10

Bilindustrin tror pånya bensinmotorer

av Leif Bergström Forum 2007-10, sida 20-21, 25.10.2007

Taggar: Bolag: General Motors Teman: Bilindustrin

EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 18 2007

VARLDEN: USA

Bilindustrin tror på nya bensinmotorer

De amerikanska bilköparna vill ha både bensinmotorns pålitliga prestanda och miljöbilens bränsleekonomi. Biltillverkarna satsar nu på nya versioner av förbränningsmotorn i väntan på bränsleceller.

LEIF BERGSTRÖM IH KALIFORNIEN

X Trots miljövännernas fokus på hybrider, elbilaroch - någongångiframtiden —bränsleceller, satsar tillverkarna mycket av sina ansträngningar på att effektivisera den beprövade explosionsmotorn.

GENERAL MOTORS presenterade nyligen en egen ny HCCI-motor. Förkortningen utläses ”homogenous charge compression ignition” och motorn beskrevs som den mest efterlängtade nyheten iexplosionsmotorteknik på 30 år. Vid en pressvisning satt den 2,2 liters fyrcylindriga Ecotek-motornien amerikansk Saturn Aura och i en europeisk Opel Vectra.

GM uppger att motorn blir 15 procent mer bensinsnål än en konventionell explosionsmotor. Besparingen uppnås i huvudsak genom att motorn accepterar mer luft i bränsleblandningen, som sedan pressas samman i cylindern till den punkt där den självantänds. Motorn opererar därmed vid lägre temperatur vilket gör att mindre energi går förlorad i värme, Tändstift behövs ändå för att kallstarta motorn och för att hjälpa till vid höga hastigheter.

Vid provkörning med prototyperna rapporteras den datorstyrda övergången mellan tändstiftsdriven explosion och HCCIprocessen ha varit märkbar. Men GM:s vice vd TOM STEPHENS försäkrade att finslipningar kommer att avlägsna alla barnsjukdomar innan motorn går i serieproduktion.

”Jag minns hur vi diskuterade gränserna för explosionsmotorns kapacitet under mina universitetsstudier. HCCI var då blott en dröm. I dag börjar vi se hur den här tekniken kan bli verklighet.”

GM hävdar att motorns effektivitet är jämförbar med en dieselmotors, men tillägger att HCCI-motorn bara behöver konventionella motorers avgasrening, som är enklare och billigare än vad som krävs för en diesel.

TOYOTA, som konkurrerar med General Motors om tätplatsen som världens största biltillverkare, leder naturligtvis hybridkapplöpningen. Men också Toyota satsar samtidigt på ny teknik för förbränningsmotorn. Under sommaren lovade den japanska biljätten att helt uppgradera motorsortimentet innan årtiondets slut. Bland annat ska det ske med ”Valvematic) en ny ventilteknik som enligt företaget förbättrar bränsleekonomin med 5—10 procent samtidigt som kapaciteten ökar minst 10 procent —- och detta med mindre utsläpp av koldioxid.

CHRYSLER har samtidigt startat byggandet av tre fabriker för sina nya sexcylindriga Phoenix-motorer, företagets 3 miljarder dollars storsatsning som ska börja produceras om något år. Dessa V6:or uppnår en bättre bränsleekonomi bland annat genom att stänga av tre cylindrar när de inte behövs, ett system GM redan har i bruk.

Vid MIT tror sig DANIEL COHN och två kollegor ha en än mer radikal förbättring på gång. De räknar med att nå en bränslebesparing på 25 procent. Vinningen uppnås genom att pressa samman bränsleblandningen än mer och med längre kolvstänger låta varje explosion utföra mer arbete. En normal motor skulle knacka när bränslet av trycket självantänds, med forskarna har funnit att det kan undvikas genom att spruta in små mängder etanol som har en kylande effekt och därmed låter tändstiften bestämma tidpunkten för förbränningen,

Bilen kräver alltså såväl bensin- som etanoltank. Men etanolförbrukningen är så liten att den inte behöver fyllas på oftare än i samband med oljebyten.

Billigare än hybrid. Forskarkollegorna, som bildat företaget ETHANOL BOOSTING SYSTEMS, hävdar att deras system bara gör motorn 1000 - 1500 dollar dyrare, jämfört med en merkostnad på mellan 3 000 och 5 000 dollar för en hybridbil.

Deras antagande om effektiviteten uppges ha bekräftats vid praktiska tester av FORD. Cohn säger att motorn som är försedd med turbo och direktinsprutning skulle kunna gå i produktion så tidigt som 2011.

Bedömare påpekar att hybridmotorer funnits på marknaden i nästan tio år, men

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 208 ännu bara tagit 2 procent av den amerikan ska bilmarknaden. Cohn kommenterar effekten på oljeberoendet och på miljön ”Det är mycket effektivare att ha en motor som konsumenterna köper?”

Små utmanar. Samtidigt inväntar motorindustrin med spänning nästa elbil från GM, den sedan i vintras omskrivna Chevrolet Volt.

Den är ännu bara på konceptstadiet och produktion ligger flera år framåt i tiden. Till GM:s förtrytelse beskrivs den ofta som en hybrid eftersom den har el- såväl som bensinmotor. Men bensinmotorn används bara för att driva en generator som laddar bilens bat terier när deras kapacitet sjunker under 30 procent. Bilen skulle enligt GM på full laddning med blott elmotorn kunna gå 64 kilometer. Den lilla bensinmotorn förlänger via generatorn räckvidden till över 1 000 kilometer.

De stora biltillverkarna utmanas samtidigt av en rad nystartade företag som tror sig ha bättre chans att slå sig in på konsument marknaden med en uppsjö elbilsprojekt. Mest omskrivet (bland annat i FORUM 7-8/06) är TESLA MOTORS, som med sin Lotusbyggda Roadster driven med batterier av mobiltelefontyp vill visa att en elbil kan ha sportbilsprestanda, Serieproduktionen har dock flyt tats fram fyra månader till slutet av året. ”Bedömare påpekar att hybridmotorer funnits på marknaden i nästan tio år, men ännu bara tagit två procent avden amerikanska bilmarknaden”

Annons Kaupthing

Utgiven i Forum nr 2007-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."