Utgiven i Forum nr 2021-05

Bristekonomi: en studie i utbud och efterfrågan

av Leif Bergström Forum 2021-05, sida 20-21, 10.06.2021

Bristekonomi: en studie i utbud och efterf

Just när USA tycktes redo att klösa sig ur den pandemiorsakade agkonjunkturen upplever supermakten vad bedömare beskrivit som en bristekonomi. Brist på trävaror, halvledare, etchup, koppar, hyrbilar rist på villig arbetskraft. Sammantaget fruktar ekonomer att situationen kan leda till något som för bara några månader sedan ansågs väldigt avlägset: i

LEIF BERGSTRÖM TEX x Priset för byggnadsvirke har fyrdubblats under det senaste året. Det höjer priset för ett nybyggt hus med 36 000 dollar. Teknikföretag och industribolag varnar för effekterna av bristen på halvledare. Ford rapporterade i maj att man stoppat tillverkningen av USA:s populäraste pickupbil, F-150 och av den nya inkarnationen av stadsjeepen Bronco Sport. När landet stängde förra våren drog biltillverkarna tillbaka beställningar för elektronik. Nu kan de inte få tag på erforderliga mikrochips för bland annat bilarnas navigations- och underhållningsprogram. Att bygga bilarna utan den senaste elektroniken uppfattas inte som ett gångbart alternativ.

USA har sedan covid-19 gått igenom vågor av tomma butikshyllor. Men först var det fråga om panikköp av munskydd, toapapper och desinficeringsmedel. Sedan av socker och mjöl när folk stannade hemma och började baka för att fördriva tiden.

Brist på hyrbilar. Även om dagens bristvaror är en direkt effekt av covid-19 är de också en följd av företags beslut för att överleva en skiftande situation vad gäller tillgång och efterfrågan. När USA stängdes i mars förra året,

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 5 202 försvann företags- och semesterkunder i ett slag för hyrbilsföretagen. De satt på enorma bilparker och började sälja av bilarna för att få in några intäkter. När kunderna denna vår kom tillbaka hade Avis och Hertz för få bilar för att möta efterfrågan. På Hawaii rapporterade U-Haul, som hyr ut lastbilar för kunder som flyttar, att de fick kunder som inte alls hade kartonger eller möbler att flytta utan bara behövde ett fordon.

IUSA firades mors dag i början av maj. Kunder som gick till blomsteraffärer möttes av dramatiskt höjda priser och brist på flera efterfrågade blommor. Branschen hade under 202 beställt mindre från sina leverantörer, som därmed planterat mindre och var oförberedda när efterfrågan ökade igen.

När restauranger stängdes hänvisades deras kunder till att beställa levererad mat eller att själva hämta den. Efterfrågan på portionsförpackad ketchup ökade så dramatiskt att de ännu lider av brister. Heinz lovade i april att öka produktionen med 25 procent för att komma ifatt.

Simbassängsboom. Under 2020 kunde offentliga simbassänger aldrig öppnas. Samtidigt fann familjer det omöjligt att resa på semester. In komsttagare som ännu hade jobb hade inte många saker de kunde spendera sina pengar på, pengar som också fick tillskott av dåvarande presidenten Donald Trumps stimulanscheckar som var avsedda att undvika en bestående lågkonjunktur. Det resulterade i att rekordmånga hem fick sina egna simbassänger. Uppenbarligen undgick företag som säljer pooltillbehör att förutse hur det skulle påverka efterfrågan. Denna vår och försommar har kunder funnit brister i tillgången av klor för att sköta bassängerna.

Medan USA det gångna året sett familjer som förlorat jobben i långa bilköer för gratis

Jag ’ w mat, finner arbetsgivare nu det svårt att finna villig arbetskraft. Ett skäl är fortsatt rädsla för covid-19, brist på barndaghem, men också de stora utbetalningarna av stimulanspengar och extra federala arbetslöshetspengar som började under Trump och har fortsatt under Joe Biden. Kvalificerade jobbkandidater finner åtminstone för låginkomstjobb att de kan få mer i kassan från dessa bidrag än från de tillgängliga jobben. Flera snabbmatskedjor har tvingats höja sina löner till 15 dollar i timmen, ett mål Biden ville inkludera som en minimilön men inte lyckades driva igenom mot republikanskt motstånd. Andra företag vill undvik rågan

IB Bakning blev för många ett sätt att få tiden att gå när allting stängdes ner. Det här ledde till brist på socker och mjö ett sådant långsiktigt arrangemang, men försöker locka med anställningsbonus på 1 000 till 1 500 dollar om den nyanställda behåller jobbet i 90 dagar eller så.

Praktiskt taget vart man färdas i USA ser man skyltar i skyltfönster och gräsmattor framför företagsbyggnader som förklarar att de söker nya medarbetare.

Risk för stagflation. Räknat från april förra året har priset för ketchup ökat 13 procent. Värre är det för andra produkter. Bensinpriserna har nästan fördubblats, stål är 75 procent dyrare. Bureau of Labor Statistics rapporterade att konsumentpriserna stigit 4,2 procent från april förra året till aprili år. Den amerikanska centralbanken, Federal Reserve har satt 2 procent som ett långsiktigt inflationsmål. Fram till pandemin var problemet bara att det tycktes svårt att nå så högt, och ekonomer talade om risken för deflation — motsatsen av inflation. Republikanska politiker ser detta som ett misslyckande av Bidens program. Men flera ekonomer ser varubristen som resultatet av att den amerikanska ekonomin börjat få hjulen att snurra igen snabbare än någon räknat med förra året. Och Federal Reserve står fast vid sitt 2 procentiga inflationsmål, räknat under en längre tid. Den höga siffran för april månad anser de inte kvalificerat som varningsflagg. Feds vice ordförande Randal Quarles varnadei ett kongressförhör till tålamod. Han trodde att prisstegringarna skulle visa sig kortvariga, och om centralbanken för tidigt gick in för att stävja inflationshotet kunde det bromsa hela den önskade ekonomiska återhämtningen.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 5 2021

Utgiven i Forum nr 2021-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."