Dags att avliva myten om ”affärsluncherna”
Forum 1974-17, sida 12-13, 30.10.1974Taggar: Personer: Frank Moberg Teman: affärsluncher
De långa och ”våta” affärsluncherna är en myt det är dag att avliva.
Dethär är både restaurangerna och företagen eniga om. Utöver att representationskostnaderna har stramats åt under de senaste åren har också matvanorna blivit hälsosammare — kosten är enklare och sundare också vid representations tillfällen.
— Företagen har sanerat representationstillfällena, man tar det betydligt lugnare och sakligare nuförtiden, intygar direktör
Frank Moberg, Hesperia.
60—70 procent av omsättningen på hotell Hesperias huvudrestaurang och festvåning står företagen för. Det är då fråga om både direkta representationstillfällen och luncher och middagar för företagsledningen.
I nattklubben står representationskostnaderna för under 50 procent.
Frank Moberg konstaterar att representationstillfällena till antalet kanske har ökat något under de senaste åren — men volymen har minskat.
— Det som bjuds på har minskat kraftigt, Betydligt mindre pengar läggs nuförtiden ned på representationen. Denhär trenden har varit tydlig under de tio år jag har jobbat i denhär branschen. Frank Moberg säger att man nu hushållar bättre med de mänskliga och pekuniära resurserna.
— Det är väl också så, att företagen har märkt att nyttan av bataljerna, alltså långtutdragna representationsmiddagar, är betydligt överdriven.
— Finländska företagare reser också nu så mycket utomlands där de ser att man måste vara en verkligt ”big boss” innan värdarna lägger ned sin fritid på att sitta med gästerna på krog under kvällarna. — De långa sitterierna är snarare en pina för både kund och värd.
Och matvanorna? Enligt Frank Moberg går man mot enklare kost — mindre, bil: ligare och också hälsosammare — Men menyn beror ju förstås på vad som firas eller underhandlas.
När det gäller utländska gäster vill värdarna bjuda på typiska finländska rätter — tex renkött och lax.
— Ännu mer än matvanorna har alkoholvanorna förändrats, säger Frank Moberg. — Om inte alkoholvolymen direkt har sjunkit så har den i alla fall stagnerat.
— Allmänt kan man säga att sättet att representera verkar friskare, sundare och enklare.
12
Mera realistisk syn på representationen
Trenden är densamma också på restaurang Royal, som har mycket iunch- och middagsrepresentation, —Representationskostnaderna har stramats åt betydligt under de senaste tre, fyra åren, säger direktör Carl-Börje Baltscheffskij.
— Också beträffande företagsrepresentation har vanorna blivit enklare, man lever mera spartanskt. Tex vid middagar nöjer man sig med ett medelstarkt vin, i stället för som tidigare då man beställde in dyra årgångsviner.
— Också själva kostvanorna har förändrats. Kosten är nuförtiden enklare och hälsosammare, man äter inte så kraftigt längre.
— Tex kunde en supé tidigare bestå av fem eller sex rätter. Nu nöjer man sig med tre. ar Direktör Baltscheffskij säger att det är svårt att peka på favoriträtter — men när det är fråga om utländska gäster så bjuds det också på Royal på typiskt finländskt, fisk t ex strömming, ren i olika former och bär.
Orsakerna till den nya trenden är främst ekonomiska.
— Företagen är betydligt mer återhållsamma med pengarna nuförtiden.
— Men också filosofin bakom representationerna har förändrats. Man har en mera realistisk syn på representationen, och det finns inte tid till onödiga utsvävningar. Nu gör man upp en affär och äter sin lunch eller middag, och därmed det.
— En genomgripande förändring är att de långa luncherna helt har försvunnit och att alkoholkonsumtionen — i synnerhet konsumtionen av brännvin — har minskat betydligt.
En typisk lunchrestaurang är König, där nittio procent av gästerna är stamgäster och främst utgörs av företagsledning. — Under de senaste tio åren har König
Dags att avliva myten om ”affärsluncherna utvecklats till en affärsmannarestaurang med nästan uteslutande representationsluncher och -middagar, säger restaurangehef Pentti Väänänen.
Också här har man märkt att representationskostnaderna har stramats åt. Väänänen tror att tidsbristen är en av orsakerna till den minskade representationen. Dessutom har många företag egna serveringsmöjligheter. Restaurangchef Väänänen säger att det är svårt. att säga hur en typisk luncheller middagsmeny ser ut, men trenden går mot lättare mat.
— Kunderna äter inte längre så mycket, utan hellre litet men gott. Ofta grillat.
— Det dricks inte heller mycket. Ungefär en fjärdedel av den dagliga omsättningen utgörs av alkohol.
Beskattningen sätter snävare gränser
Direktör Torsten Paulig på Gustav Paulig Ab säger att den främsta orsaken till en stram representationsbudget är beskattningen.
— Beskattningen har skärpt övervakningen av representationskostnaderna och satt snävare gränser för vad som ska räknas som representation.
Torsten Paulig säger att hans företag aldrig haft så stora representationskostnader, därför innebär den skärpta övervakningen inga stora omvälvningar för företagets del.
— Men visst är det en rätt trend att representationen tycks ha blivit sundare. Man måste komma ihåg att man ska jobba också efter en lunch. Det gäller att inte bara sitta på krog för sittandets skull utan överläggningar eller konferenser ska vara huvudsaken. Ekonomidirektör Konni Zilliacus på Volvo säger att företaget försöker inskränka på representationskostnaderna genom att hålla luncher och annan representation i företagets egna utrymmen.
Forum 17/74
Vissa sektorer av representationen försöker man också skära ned.
— Vi har i allmänhet en rätt stram representationsbudget.
— Främst när det gäller utländska gäster och företagets PR inför olika myndigheter lägger vi ned pengar på restaurangbesök — En av orsakerna till en stram trepresentationsbudget är den kraftigt stigande kostnadsnivån, säger Konni Zilliacus — Man får ut mindre med samma pengar.
Betydligt mindre pengar än förut läggs nuförtiden ner på representation, säger Frank Moberg, direktör på Hesperia.
Forum 17/7 — Dessutom har ju skattemyndigheterna skärpt bestämmelserna om representation.
Kostnaderna pressas på alla områden
Direktör Georg Ehrnrooth vid Wärtsiläs Helsingfors- och Järvenpääfabriker säger att företaget i en allmän strävan att spara kostnader på alla nivåer också försöker minska på representationskostnaderna,
BACARD registrerat varumärk vit rom från Karibiska havets öar
FÖRETAGETS ANSIKTE
MD.
— Dessutom har man inte tid till representationsuppdrag på samma sätt som förr, Den allmänna trenden mot att strama Åt representationskostnaderna är sund.
— Men representation i dess friare form, på restauranger eller hemma, kommer alltid att behövas. Denhär representationsformen är ägnad att förbättra den personliga kontakten och förhållandet mellan köpare och kund. Dethär gäller speciellt många utländska kontakter, säger direktör Ehrnrooth. DD:
Fam BACARDI
Fai 13