Datoriserat underhåll
av Bjarne Nyman Forum 1986-02, sida 09, 06.02.1986
Taggar: Teman: digitalisering
Underhålle datoriseras I Sanomala
Maskinparken i Europas största dagstidningstryckeri Sanomala är imponerande. Inga hårt slitande människor kan uppdagas i produktionshallarna. Bara folk som sitter och ser till att maskinerna gör sitt. Automatiseringen är långt hunnen, men ändå inte total. Just nu håller tryckeriet på med att automatisera underhållet av maskinparken och koncentrerar sig främst på det förebyggande underhållet.
Tryckpressar nästan så långt ögat når. Den längsta linjen I Sanomala är 110 m. Vid tryckningen av HeSas söndagsupplaga är normalt 42 av de 52 tryckpressarna i bruk. Resten är reservkapacitet.
Obemannade truckar kör fram papper från mellanlagret till iryckpressarna. Personalen beställer in mera papper genom att trycka på en knapp. Efter en stund kommer trucken inrullande med . beställningen — alltid rätt mängd och rätt kvalitet.
o — Genom att satsa mera än tidigare på det förebyggande underhållet hoppas vi kunna minska kostnaderna för reparationer och oplanerade produktionsstopp, och samtidigt kunna öka maskinernas ekonomiska livstid.
Datoriserade register
De övriga bitarna i underhållssystemet har sina specialfunktioner. Systernet för beställning av underhållsåtgärder behöver ingen närmare förklaring. Dokumentregistret innehåller inte — som man kanske kunde tro — detaljerade beskrivningar över alla maskiner och maskindelar som finns i tryckeriet. Registret håller endast koll på var mapparna finns i bokhyllorna.
Maskin- och utrustningsregistret håller reda på vilka maskiner och apparater som finns i huset. Och det är ju bl a skattemyndigheterna intresserade av.
Systemet för teknisk-ekonomisk uppföljning bygger upp ett åldersregister för de maskiner som ingår i systemet. Om samma fel i en maskin börjar uppträda alltför tätt ger systemet larm och det är dags att byta ut en del eller rent av en hel maskin. Larmet kommer när delens eller maskinens ekonomiska livstid är förbrukad.
Så ser det rätt invecklade underhållssystemet ut i en ytlig beskrivning. Systemet är en datoriserad kombination av tryckeriets manuella underhåll och konsultföretaget Tribo Konsult Oy:s underhållsfilosofti. Konsultfirman har under ledning av DI Reidar Sevön tillsammans med tryckeriets representanter skapat det system som nu håller på att förverkligas. Åboföretaget Dynamic Data Systems Oy överför systemet i programform och anpassar det till den befintliga IBM-datorn.
Mätande underhål nästa steg
Följande steg i automatiseringen av underhållet blir att införa kontinuerlig mätning av viktiga storheter i maskinerna. Mätvärdena läses automatiskt in i datorn som gör en avcheckning och meddelar var och när förebyggande service bör sättas in. Sådana system förekommer inom processindustrin, men har tillsvidare inte nått tryckeribranschen.
Sanoma Öy utnyttjar enbart egen personal för allt underhåll i tryckeriet, med undantag av enklare jobb som normala elinstallationer och snöskottning. Enligt underhållschefen finns det ingen annan möjlighet.
— Maskinunderhållet måste vi sköta med egna krafter, helt enkelt därför att det inte finns utomstående specialister att tillgå. Också utbildningen av servicepersonalen har vi själva hand om, säger Pekka Salmén. :
Bjarne Nyman 9