Datorn som mediastrateg
Forum 1975-17, sida 12, 29.10.197512
DATOR som mediastrateg
För att åstadskomma en effektiv marknadsföring i dag krävs långtgående utredningar om marknaden, egna och konkurrerande produkter, distributionskanaler, konkurrensmedel och andra hithörande problem.
Reklambyrån är en av de många utomstående hjälpmedel ett företag har att ta till “vid sin marknadsföring. Reklambyrån står mera sällan till tjänst med uppgörandet av en hel marknadsplan, men nog med utarbetandet av en reklamplan, något hela marknadsplanen ofta kan stå eller falla på. En av reklamplanens viktigaste delar är mediaplanen. Vilka media — tidningar, tidskrifter, television — ska ingå i den slutgiltiga planen? Hur nå de flesta potentiella köparna och uppnå bästa . möjliga effekt y” Tidigare har olika tidningar och tv-program rangordnats på basis av sina kontaktpris och därefter placerats in i mediaplanen. Den här metoden har emellertid en allvarlig brist. Den upplyser oss enbart hur vissa tidningar och program kvantitativt täcker målgruppen. Den säger inget om tidningsläsarnas/tvtittarnas kvalitativa premisser att godta reklambudskapet.
Det är här det nya kommer in. Från att tidigare manuellt ha räknat ut enbart kontaktpris har reklambyråer nu tagit datorer till hjälp för att få bättre information om en tidnings eller ett tv-programs lämplighet i mediaplanen.
I Finland har Liikemainonta-McCann gått i täten för utvecklingen. Byrån här en egen terminal och egna dataprogram. För programmen svarar media- och forskningschef Risto Laine.
Datorn kan inte användas till att göra upp en hel mediastrategi. Tyvärr.
De olika tidningarnas och tv-programmens effekt i kommunikationsprocessen kan nämligen inte mätas för att få fram rätta jämförelsesiffror. Därför måste man först välja strategi, dvs tv, tidningar, tidskrifter eller någon annan metod eller en kombination av dessa, innan datorn knäpps på.
Alla uppgifter datorn plockar fram angående exempelvis tidningarnas inbördes förmåga att attrahera just de människor vi är ute efter kunde också utföras ma ”House
FORUM 17 > 7 nuellt. Men till stora kostnader i tid och arbete.
Detta är en av fördelarna med datorn. De övriga är enligt Risto Laine att datorn fungerar pålitligt och funktionellt.
På andra håll i världen drar man också nytta av datorns förmåga att komma med optimallösningar. Men inte i Finland.
— Alla våra tidningar och vår television är nationella. Vi har inga täckningsproblem, vilket man har bla i USA, där datorn tas till hjälp då tidningar, tv- och radioprogram väljs ut för att täcka ett visst område, förklarar Risto Laine.
O TV-program och tidningar rangordnas
På Liikemainonta-McCann används datorn främst för att rangordna å ena sidan tv-programmens och å den andra tidningarnas förmåga att attrahera de målgrupper man för tillfället är intresserad av.
För “tv-programmens del analyseras tittarprognoserna samt trendtendenserna. Reklampriserna, säsongvariationerna och andra uppgifter av intresse som framgått ur analyserna lagras i datorns minne. Datorn räknar ut kontaktpriser och täckningsgrader i tittarkåren. Med hjälp av alla dessa siffror kan man sedan då
Forts på sid 3 9 agenc med idéer!
Vi verkar mellan handeln och konsumenten. Därför måste vi också ha specialiserade yrkesmän, såsom specialister inom butiksreklamen, specialister inom anbudsreklame — därtill kommer den normala full service verksamheten. Mk för din tanke.
MK-mainos oy, medlem av Reklambyråernas förbund, Helsingfors, Kronbergsg.. 3 A, tel. 659 711, Tammerfors, Kuninkaank. 28 B, tel. 931/31 171.
Ett enkelt sätt att lösa tillfälliga transportproblem - hyr en paketbil av interRent.
I Helsingfors på följande] ] 2 Hertonäs, tel. 780 800 platser: D
Metallhuset, tel. 688 055
Haga, tel. 578 122 VN
Hagalund, tel. 461 033. Samt VW-Audi distriktsförsäljare i hela landet.