Utgiven i Forum nr 2017-04

Debut för autonom aerodynamik

av Leif Bergström Forum 2017-04, sida 14-16, 27.04.2017

Taggar: Teman: drönare

FULL AUTONOMI. Landningspunkterna för den självstyrda, eldrivna drönartaxin Ehang 184 identifieras via kameran. Vågar du stiga ombord? Debuten sker i Dubai ijuli.

Debut för autonom aerodynamik

Rubrikerna domineras av självkörande bilar, men e del observatörer mena att vikan hoppa över detta tekniska steg i utvecklingen och gå direkt till självflygande passagerardrönare.

LEIF BERGSTRÖM TEXT

X Autonoma drönare kan inte bara befria oss från dessa oproduktiva timmar i bilköer —- övergången från daglig transport som inkluderar en höjddimension skulle innebära ett verkligt paradigmskifte.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2017

Tesla, BMW, Volvo och Uber liksom teknikjättarna Google (Alphabet) och Apple utvecklar alla teknik för självkörande bilar. Men teknikobservatörer påminner om skrönan om vad Henry Ford sade i början av förra seklet: ”Om du frågar människor vad de helst vill ha, svarar de inte ”en bil) de svarar: ”en snabbare häst”

På samma sätt menar fantaster att självkörande bilar bara är en förbättring av existerande transportmedel. Självflygande drönare skulle däremot innebära något helt nytt.

Ingen pilotlicens. Forum har tidigare (augusti 2015) rapporterat om försöken att utveckla flygande bilar. Det är fordon som kan par keras i garaget för att sedan köras ut på gatan och vid behov fälla ut vingar för att fortsätta resaniluften. Flera företag arbetar fortfarande på att förverkliga den drömmen. Massachusetts-baserade Terrafugia tar redan förbeställningar på sin Transition och lovarleverans inom tre år. Men skeptiker hävdar att de träningstimmar som krävs för en pilotlicens skulle begränsa marknaden också för en framgångsrik flygande bil. Förutsatt att myndigheterna ger klartecken skulle självflygande drönare däremot i ett slag ge en betydligt större marknad. Först ut blir, åtminstone enligt nuvarande planer, kinesiska Ehang som i juli ska debutera sin Ehang 184 som en flygande taxi i Dubai. De 4 TUNGVIKTARE. Israeliska Urban Aeronautics villlansera Cormorant, kapabel att transportera 500 kilo i en hastighet av 185 km/h redan 2020.

b FLYGANDE MOTORCYKEL, Hoverbike P1, utvecklad av brittiska Malloy Aeronautics, i samarbete med USA:s Army Research Laboratory.

24 KOM MED PÅ CRUISE. Joby Aviation utvecklar tvåsitsigt elektriskt flygplan, 52.

AUTOPILOT I DUBA = ÅttDubaihoppas gå i spetsen för utvecklingen med självstyrande drönare är ingen tillfällighet. Staden har redan världens längsta förarfria tunnelbanesystem. Ytterligare har staden som mål att år 2030 genomföra 25 procent av lokala transporter med förarlösa fordon. I fjol inledde Dubai ett testprogram med franska autonoma skyttelservicen Easymile, och man har också skrivit avtal med Hyperloop One att studera Tesla-grundaren Elon Musks vision om snabb masstransport i en vakuumtub mellan Dubai och Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

ska kunna transportera en last av 100 kilo, enligt PR-materialet en lättviktig passagerare och en mindre resväska, i en hastighet av 100 kilometer i timmen. Med laddat batteri ska det räcka för en halvtimmes flygtur, upp till 50 kilometer. Drönaren är byggd för att klara höj = ke e Zz > & 2 E

Luften ger fler möjligheter till

På mode. En rad företag arbetar på liknande projekt. Medan Ehang 184 har åtta ro torer utvecklar tyska E-volo sin Volocopter VC200 med arton rotorer. Brittiska Malloy Aeronautics, i samarbete med USA:s Army Research Laborato 2 fa upp till 3 malt att flyga undanmanövrer ny försöker sig på en ommer normalt att flyga ms . rönare som använ350 till 500 meter över mar- för att undvika daren sitter på som en ken. kollisioner. motorcykel. Israelis Allt användaren behöver göra är att skriva in destinationen och trycka på en startknapp.

ka Urban Aeronautics hoppas att dess Cormorant, kapabel att transportera 500 kilo en hastighet av 185 kilometer i timmen ska nå marknaden år 2020 med ett väntat pris av 14 miljoner dollar.

Flera andra företag har liknande ambitioner. En av Googles grundare, Larry Page, har investerat mer än 100 miljoner dollar i två nystartade företag i Silicon Valley, Kitty Hawk och Zee.Aero. Joby Aviation utvecklar ett tvåsitsigt elektriskt flygplan, 52.

Europeiska flygjätten Airbus har baserat sitt mest futuristiska projekt i Silicon Valley och hoppas att i slutet av året provflyga passagerardrönaren Vahana. Taxialternativet Uber har startat sitt eget projekt, Uber Elevate, och anställde nyligen Mark Moor som har 30 års teknisk erfarenhet från rymd- gp

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 42017

I 2 kol [En] A

NOILYIAV ABO 2 incidenter i luften.

Airbus hävdar att medan sensorer för självkörande bilar är långt utvecklade, existerar ännu inga tillförlitliga system för att undvika

EXPERIMENTELL, Tyska E-volos prototyp VC- flög för första gången i oktober 2011, i nittio sekunder bemannad av Thomas Senkel (bilden). En mer avancerad modell flögs av bolagets vd Alexander Zosel i mars 2016.

= flygstyrelsen Nasa. Tillverkare av mindr drönare som DJI, Hubsan och 3D Robotics räknas liksom Amazon som möjliga intressenter på denna marknad.

Våghalsigt. Flera entusiaster menar att det skulle vara tekniskt lättare att utveckla system för autonom luftburen transport eftersom luften ger fler möjligheter till undanmanövrer för att undvika kollisioner. Men skeptiker säger att markbunden transport ger bättre möjlighet att överleva en krasch. Drönarprojekt som använder flera rotorer, drivna av separata motorer ska enligt projektledarna ge farkosten kapacitet att fortsätta flygaockså om någon motor eller rotor havererar. Kinesiska Ehang programmerar sin 184-mo FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 201 dell att finna närmaste säkra landningsplats i händelse av något missöde. Tyska Volocoptern har en fallskärm som lugnt och stilla skullelåta farkost, med passagerare ombord, sänka sig mot marken. Men Airbus hävdar att medan sensorer för självkörande bilar är långt utvecklade, existerar ännu inga tillförlitliga system för att undvika incidenter i luften.

Drone-as-a-Service. Ändå framhåller flygexperter att civila flygplan redan i dag flygs med autopilot, framförallt vid start och landning, om än under en pilots vakande öga. Observatörer menar att drönarna först kan tvingas bevisa sig säkra genom att flyga last, innan de tillåts ta passagerare.

De flesta av projekten arbetar med elek tricitet som kraftkälla. Som Ehangs flygtid på bara 30 minuter visar innebär det en stark begränsning. Optimister hoppas på radikala nya genombrott i batteriteknik. Kanske har Seattle-företaget Laser Motive en mer framkomlig lösning för laddning av batterierna under flygning. År 2012 förlängdes flygtiden för Lockheed Martins Stalker Unmanned Aerial System med 2 400 procent till 48 timmar när lasrar riktades mot solceller monterade på drönaren.

En anledning till att Uber visar intresse för denna utveckling är att drönare med tillräcklig kapacitet väntas bli alltför kostbara för att parkeras i varje familjs garage. Det blir effektivare för konsumenten att bara hyra taxidrönare som en tjänst vid behov.

VIOIADIM

Utgiven i Forum nr 2017-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."