Den digitala propagandamaskinen
av Torsten Fagerholm Forum 2016-11, sida 03, 22.12.2016
De har hela ditt digitala liv registrerat i en databas, omsätter hundratals miljoner euro och bidrar till fenomen som brexit och Trump.
[caption id=“attachment_5632” align=“alignright” width=“220”] Torsten Fagerholm är chefredaktör för Affärsmagasinet Forum.[/caption]
”Påven Franciskus stöder Trump i presidentvalskampanjen”. Lögner sprids som löpeldar via Facebooks och Googles algoritmer. Det går att slå mynt på falskhet. Anpassade lögner är effektiva verktyg. Mikro-skräddarsydd propaganda, ’little data’, individuellt riktade psykologiska kampanjer.
Datadriven kommunikation är vardagsmat. Räkna ut vilka individer som kan påverkas, pressa fram skräddarsydda budskap till rätt konsument eller medborgare vid rätt tidpunkt.
Cambridge Analytica är en ledande datamäklare. De kombinerar datautvinning och -analys med strategisk kommunikation. De finner mönster, samband och trender i stora datamängder samt prickar in individuella måltavlor. Företaget databas innehöll per oktober upp till 5 000 uppgifter om enskilda 230 miljoner amerikaner, enligt vd Alexander Nix. I företagets styrelse sitter Steve Bannon, tidigare chef för högerextrema sajten Breitbart News och nyutnämnd chefstrateg i Trumps Vita hus.
Bolaget grundades 2014 av den brittiska cybersäkerhetsexpertern Alastair MacWillson och finansieras stort av den konservative miljardären, pokerspelaren och vapensamlaren Robert Mercer – den största enskilda donatorn i USA:s presidentvalskampanj 2016.
2008 var Barack Obamas kampanj banbrytande inom persondata och riktade budskap. Det var en barnlek jämfört i dag. Data-industrins sinnrika marknadsföringsidéer gör filterbubblan alltmer hermetisk, vi kan var och en serveras egna, skräddarsydda ’sanningar’ och verklighetsbilder.
Enligt The Guardian samlar CA in psykometrisk data via tusentals enkäter som folk fyller i på Facebook. Genom psykologiska profiler går det att avgöra din mottaglighet för vissa budskap, utan användarens vetskap eller samtycke, och tränga djupare in i skallen än dina närmaste anhöriga, rentav än dig själv. Denna business är i princip olaglig i EU, men …
Andra bolag inom denna smutsiga sport heter Experian, Acxiom och Epsilon. The Guardian rapporterar att CA förhandlar om förlängt kontrakt för att tuta ut president Donald Trumps agenda samt för att gynna hans företagsimperium.
Dataoceanerna utnyttjas både för politisk maktlogik och kommersiellt. Ju mer man vet om människor, desto mer detaljerat kan annonserna styras. Samtidigt frodas lögnsajter och viralpropaganda. Fejknyhetsindustrin blomstrar. Cyniska klickoptimerare kränger ut skruvade (icke-humoristiska) tolkningar av verkligheten, rena påhitt och lögner i jakt på klick och annonspengar. Varje delning, kommentar och ’like’ stärker träffsäkerheten hos specifika målgrupper och bekräftar mottagarens inkrökta världsbild. Sunksajterna tjänar snabba cash och spelar ett spel med vår samhällsordning som insats. Förloraren är demo-kratin, samt förnufts- och kunskapsidealet. Dags för teknikjättarna att axla sitt ansvar.
Facebook säger sig ”ta problemet på allvar”. Googles vd Sundar Pichai medger att falska nyheter mycket väl kan ha gett Trump segern och lovar att med ”avancerad teknik” hålla bluffartiklar borta från sökresultat. Oberoende datasäkerhetsexperter tvivlar. Att identifiera det trovärdiga och rata skräp kräver dyrt faktacheckande handarbete, medan Googles och Facebooks affärsmodeller bygger på klickekonomin.
Snälla, sluta sprida idiotins virus. Innan du delar: LÄS (artikeln till slut), STANNA UPP och TÄNK EFTER. Ifrågasätt. Kolla originalkällan, jämför påståendena med oberoende källor. Eller acceptera mer populism samt fler Minitrumps.