Designplagg från lappmarken röner internationella framgångar
Forum 1980-09, sida 20-21, 21.05.1980Designplagg från lappmarke röner internationella framgångar
Hur ofta hör och läser vi inte om företagare från norra Finland, från u-områdena, som beklagar sin otur att vara födda utanför Tätortsfinland, som beklagar sig över långa avstånd till kunden, som inte får sina bidrag från staten, som säger sig leva med ena foten i graven och den andra på gravens rand… Företagare som vägrar tro på ett liv i u-områdena.
Därför är Jaakko och Ritva Kellokumpu, ägare och drivare av företaget Torstai Oy i Kemijärvi glädjande avvikelser från regeln.
Torstai Oy har skördat framgångar både i vinter- och sommarmode, där skillnaden mellan bra och nästan bra mäts i miljoner både hemma och utomlands.
2 & Torstai Oy har familjeanor, släkten Kellokumpu har verkat i handelsbranschen i sekel. Men först Jaakko och Ritva Kellokumpu har vidgat vyerna, hittat internationell stil, fått finanserna att fungera. Torstai Oy har idag en betydande del av den knepiga fritidsklädselsektorn, både hemma och utomlands, strandkläder för sommaren och skidkläder för vintern med en egenartad och säljande stil som gemensam nämnare.
Omsättningsutvecklingen talar sitt tydliga språk: 1975: 600 000, 1976: 1 200 000 mk, 1977: 2100 000 mk, 1978: 3 300 000, 1979: 8 000 000 mk. Tillväxten för år 1980 är budgeterad till 20 procent.
Antalet anställda 1978 var 30. Idag sysselsätter Torstai Oy 65 yrkeskunniga i textilbranschen i Kemijärvi, som sannerligen inte annars har något överutbud på lediga arbetsplatser.
— Det går fort framåt, litet för fort medger VD Jaakko Kellokumpu, vi borde sakta på farten, tänka över läget och avancera långsammare. Men vi har faktiskt varit slutsålda långt i förväg, och måste se till att orderstock uppstår och säljs. Det är ett ekorrhjul.
Karska upp er
Jaakko Kellokumpu avviker i diskussionen från det egna företaget och går in på u-områdesproblematiken för att ge verksamheten perspektiv; hans gemytliga lugn övergår i ett lågt muller med eftertryck åt det han slungar ut -—- Jag vill för allt i världen inte framstå som den typiska företagaren från norra Finland som ställer sig i huvudstadens gråtkorridorer. Jag är nöjd, men det har att göra med min inställning som från början varit positiv. I allmänhet vill inte u-områdesföretagaren ens söka råd, hjälp, finansieringsmöjligheter från södra Finland. Uområdesföretagaren ser ofta ”herrarna i Helsingfors” som parasiter som vill suga ut allt det lilla man har i norra Finland. Man är blyg, man är tystlåtet stolt, man gråter blod över långa avstånd, arbetskraftsbrist, penningsvårigheter os v.
— Jag har märkt att vi med rätt inställning kan få all den hjälp och de råd vi behöver från Helsingfors. Och så skall vi komma ihåg den roll bankdirektörerna spelar här uppe: de är långt mera konsulter i finansieringsfrågor än de är i södra Finland, de inte bara ser till
FORUM 9/8 hur deras egen bank kan vara med och finansiera, utan de kontaktar för vår del Utvecklingsfonden, utomstående = finansinstitut och försäkringsbolag. Mitt företag har fått all den hjälp vi bett om, men det kräver aktivitet och diskussionsinitiativ från företagaren själv. Men snacket om att här inte går att fungera måste jag på det bestämdaste avskriva. Mitt råd till kollegerna är: hitta rätt produkt, rätt kundkrets, res och sälj, be om hjälp!
Gallra evenemangen!
Torstai Oy har skördat stora framgångar i en så krävande bransch som vinter- och sommarmode, där skillnaden mellan bra och nästan bra mäts i miljoner både hemma och utomlands. Nyckeln, herr Kellokumpu – Vi tänker annorlunda än de flesta företagare i u-områdena. De flesta deltar ju i alla onödiga evenemang. När en säljchef för norra Finlands mässa besöker mig för att sälja utställningsutrymme, tackar jag i ett tidigt skede nej. Vi har gått in för att bli borta från de tillställningar där en massa människor springer och ingen köper, och vara med på bli stora begivenheterna som VATEVA där vi möter hela inköpskåren koncentrerad, på ISPO i Mäönchen där hela den internationella fritidssektorn säljer och köper, på de evenemang som Finlands Utrikeshandelsförbund ordnar. Resten av tiden reser vi till kunder utomlands eller sitter hemma och planerar. Vi säljer bara dit där kapacitet finns, vi satsar hellre på gratis PRreklam genom intressanta produkter än på dyrköpt massreklam i samma tidningar där alla andra förekommer. Vår verksamhet och filosofi är ganska diversifierad, det märks också på att vi faktiskt väljer våra utländska inköpare, kunder! D v s vi vill att den butiksgrupp som företräder oss skall ha en viss image som sedan sätter sin prägel på våra varor.
— Daärvidlag har vi haft en otroligt stor nytta och hjälp av Stockmanns varuhus som tillhör en internationell varuhusgrupp i toppklassen, deras kolleger utomlands har blivit våra storkunder tack vare att vi av Stockmann har lotsats in i ”Societeten”. Också här ser man resultat i samband med u-områdesproblematiken, sammanfattar Kellokumpu. — Och på tal om representationen utomlands: vi är noga med att i varje storstad, tex Amsterdam, våra produkter säljs av bara e n företrädare som blir känd som våra produkters representant. På det vinner vi imagemässigt och får en trogen företrädare som gärna håller just våra varor framme.
Kvinnan bakom allt
Man skulle ha bedömt bara en orsa till det fina resultatet och framgångarna
FORUM 9/80
Allt mera dominerade är Torstai Oy:s fräscha plagg både i inhemska och utländsk skidcentra.
bakom Torstai om man enbart talad om Torstais marknadsfilosofi. Här högre grad än mången annanstans ä nyckeln till framgångarna kvinnan: Ritva Kellokumpu, som designar Torstai
Oy:s hela kollektioner.
— Jag har visserligen all den teoretiska utbildning jag behöver för branschen, utdimitterad från Konstindustriella Högskolan, men det räcker i och för sig inte långt i konkurrensen. Skall jag analysera våra framgångar och mina lyckokast inom designen, får jag ta fram följande 0 jag har kört med en vågad linje: den är helt annorlunda än konkurrenternas (läs massproducenternas) men ändå säljbar i stora kvantiteter, kalla den gärna ”en exklusiv skärning som passar alla € jag har haft turen att satsa på rätta färger vid rätt tidpunk € jag har aldrig försökt diktera modet, man brukar säga att morgondagen mode ligger helt i designerns händer, men jag vägrar acceptera det påståendet, jag försöker i stället vara lyhörd för vad människorna vill ha, och den lättaste och naturligaste metoden är då att undersöka vad folk är trötta på — när jag ser vad som är ”ute”, vet jag vad jag inte skall göra
Detta kan man göra t ex genom att på internationella mässor se vad konkurrenterna har att erbjuda och hur det tas emot. Sen hem och TÄNKA . .. färger … klippning… det gäller att ligga ett år före de andra.
— Vi har i den här branschen praktiskt taget inga möjligheter att bräda konkurrenterna i kvalitetshänseende vad materialet beträffar. Design och färger är det viktigaste.
— Stress? Ja, det finns alltid bara en möjlighet: att lyckas. Ett enda misstag, och man är ur spel. Men det misstaget har vi på Torstai ännu inte gjort 21