Utgiven i Forum nr 2010-05

Dyraste dagen i ditt liv

av Heidi Backas Forum 2010-05, sida 43, 27.05.2010

Taggar: Teman: bröllop

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2018

Heidi Backas är redaktionschef på Forum för ekonomi och teknik.

Dyraste dagen i ditt liv

Det finns en dag då slum pen inte får vara med. Den da gen kallas bröllopsdagen. Dagen som ska vara perfekt, unik och oförglömlig för både brudparet självt och alla gäster i all evighet. Eller åt minstone fram till skilsmässan.

Det som gör bröllopsdagen unik är att det inte finns någon annan dag som omges av lika många klyschor. Det är ingen måtta på de prylar man kan försöka sälja till ett blivande brudpar (läs: en blivande brud). Och varenda en marknadsförs med jar gongen: ”den viktigaste dagen i ditt liv”, ”gör just din dag unik” och ”satsa på det personliga som speglar Er kärlek till varandra”.

Man behöver inte ha gått grundkursen i marknadsföring för att inse att en blivande brud är en fenomenal konsument. Hon är i en helt ny situation med stora förhoppningar och inga hämningar. Bara för att en kvinna sagt ”ja” till sin fästman tror nämligen försäljare i allehanda affärer att hon är beredd att säga ”ja” till att köpa allt de erbjuder. Såsom hjärtformade risgryn, tårtspadar med brudparsmotiv, handbroderade ringkuddar eller strandsandaler som lämnar Just Married-avtryck i sanden.

Personliga dussinprodukter. Många vill utforma sitt bröllop till en personlig fest. På brudspråk gör man sin fest personlig genom att låta trycka namn eller monogram på servetter, vinetiketter, stearinljus, tändsticksaskar — ja rentav toalettpapper.

Ett annat sätt att göra festen personlig är att välja ett tema. Lightversionen är att ha samma färg iinbjudningskort, sångblad och tackkort. Den tyngre versionen är att temat syns överallt: i dekorationer,

Kysser man en groda, som förvandlas till en prins, är inte alla överraskningar nödvändigtvis över.

SVAR: 1 mat, brudparets klädsel och till och med i önskemål om hur gästerna ska klä sig. Hur personligt det känns för gästerna att klä sig i 20-tals gangstertema eller med ledord polkagris är en annan historia.

Prinsessa för hela slanten, Också en brud kan förstås säga ”nej” och strunta blankt i prylparadisen. Men om hon inte hör till dem som sedan barnsben haft klart för sig exakt hurudan prinsessklänning de vill ha, letar hon gärnainspirationibröllopsmagasin och bröllopssajter på webben. Och det är inkörsporten till det dyra fördärvet. Överdosen av sockersöta attiraljer gör att man känner sig snål om man inte hakar på den amerikanska trenden med presenter till alla gäster — såsom påsar med kärlekste, lyckostenar eller små blomplantor (självfallet av en sort som ingår i brudbuketten).

Brudens utstyrsel är inget undantag vad gäller hysterin. Ska man vara uppklädd till tänderna så ska man -— och då ingår givetvis tandblekning. Brudens logik är dessutom att om man har köpt en svindyr klänning ska resten av utstyrseln gå i samma prisklass. Och så står man plötsligt i provrummet med en korsett som kostar 180 euro. Att spendera mer på ett osynligt plagg än man normalt gör på hela festklänningen spelar mittiallt ingen som helst roll.

Försäkringsbolagen är påpassliga nog att erbjuda bröllopsförsäkringar som ersätter borttappade vigselringar, översvämmade festlokaler och skadade klänningar. En och annan blivande brudgum frågar sig säkert om det inte i stället finns något sätt att försäkra sig mot att den underbara kvinna han friade till förhäxas till en perfektionistisk bridezilla med rosaskimrande drömmar — som leder till rosenrasande frustration hos alla andra. a

Utgiven i Forum nr 2010-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."