Utgiven i Forum nr 2011-04

e10-bensin – en grön bluff?

av Henry Clay Ericsson Forum 2011-04, sida 33, 28.04.2011

Taggar: Teman: grön teknologi

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2011

Skicka dina kommentarer till adressen: feedbackÖforum.A

E IO-bensin = en grön bluff?

HENRY CLAY ERICSSON

FORUMS Statsbolaget Nestes ensidiAFFÄRS- ga lansering av den nya benNÄTVER sinen g5 E10 har fått Forums läsare att tända på alla cylindrar. Hela 47 bensintankar har vädrats på Forums debattsidor på LinkedIn. Jämfört med bara 11 inlägg om att ‘förändra världen; verkar det som om konkreta, plånboksnära frågor skulle engagera läsekretsen mest. Inte att undra på, då de flesta debattanter verkar inneha minst två bilar, två aktersnurror och en gräsklippare …

Varför denna nya utblandade bensin? Från

EU har utgått ett påbud att varje medlemsland bör blanda minst 5,75 procent biokomponenteribensinen. Detta utslaget över samtliga bensinsorter i handeln. Troget sin strävan att vara bäst i EU-klassen har Finland (läs: regeringen och Neste) utan nämnvärd offentlig debatt beslutat öka etanolhalten i g5-oktanig bensin till10 procent, medan g98-oktanig bensin fortsatt har 5 procent etanol.

Vad är då problemet? Inget alls, tycker en tredjedel av debattanterna. Deras Picassor och liknande nya små bilar sörplar vällustigt i sig av den nya E10-soppan. Men problemen hittas på två fronter: bland miljöfreakarna som vill att andra ska bevara sina regnskogar för oss, och bland teknofreakarna, som vill hålla sina överåriga Saabar och Xanthior i drift.

Etiska betänkligheter, Miljövännerna är bekymrade över att etanolen (etylalkoholen) framställs av olja från palmer eller sockerrör, som rentav odlats på svedjebränd mark, aja baja! (Att vi själv har en stolt tradition av svedjebränning tyck vi kollektivt ha förträngt, nu när skon är på andra foten).

Man kunde ju odla mat på palmfältet, och lindra världssvälten, kantänka. Bättre samvete skulle de matfixerade säkert ha om etanolen var gjord på McDonalds-rester. Medan både nykterister och vinälskare gärna skulle bränna konverterade EU-skräpviner i sina fordon. Misstankar finns också om att etanolbensinen är en amerikansk komplott för att prångla ut överskottspartier av genmodifierad majs.

Tekniska betänkligheter, Flertalet debattante rapporterar aningen höjd bränsleförbrukning vid övergång till E10, vissa upp till 3 liter på 100 km. Nettoresultatet blir då samma mängd utsläpp i varje fall.

Ett annat problem är att förtändningen måste ställas om i vissa motorer. Hur etanolen uppför sig på vintern och på sjön är inte heller tillräckligt utrett, anser några. Slangar och tätningar kan frätas upp. Klart är att man inte ska lämna E10-soppa stående längre tider i tanken. Då blir det risk för ‘vattensnaps’ vid nästa körtur.

Vilken bensin ska man välja? Den ofrivilliga testpanelens samlade erfarenheter är entydiga. g5 E10 bränslet rekommenderas för nya bilar och fyrtakts båtmotorer. Samt gräsklippare och andra subkritiska arbetsmaskiner. Däremot bör äldre bilar och tvåtakts aktersnurror hålla sig till g8 E5.

Ägarna av ekodieseldrivna bilar är samstämmigt belåtna: bra bränsleekonomi, låga utsläpp och garanterat spritfritt i tanken. En säker vinnare är Neste, som levererar drivmedlen till alla Finlands mackar, oberoende av vad det står på skylten.

H ja > fd md Zz 3 z Hu = fm 2 z & å 2 |A = 5 a n Z 3 3 EE A o ed | CE z & z å z & = 2

Finns det alternativ? I Sverige och Tyskland går det att köra sin bil på naturgas, det finns tillräckligt med gastankställen där. Finlands enda gasmack lär finnas i Brunakärr. En byggsats för konvertering från bensin- till gasdrift lär man kunna köpa för några tusenlappar.

En’laddhybrid; elbil som kan tankas från hemmastöpseln, finns på några debattanters julklappslista. Estniska staten lovordas för sitt beslut att begränsa etanolblandningen till 5 procent, och i stället skaffa 507 Mitsubishi elbilar för statliga körningar.

Inverkan på valresultatet? I senaste estnis ka val föll De gröna ur parlamentet. I vårt nyligen timade riksdagsval gick De gröna och Centern kraftigt back. Kan det vara så att tvångsmatningen av ‘bondbensinen’ i Finlands motorintresserade folk var en av många spikar i den gröna likkistan?

Forum - det finlandssvenska affärsnätverket: www.forumr-fet.fi/affarsnatverket En länk till sidan finns också på www.forum.fi.

Utgiven i Forum nr 2011-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."