EffJohn seglar i medvind
av Janne Salonen Forum 1991-15, sida 20, 07.11.1991
Taggar: Personer: Robert G Ehrnrooth
EffJohn seglar i medvind
Text: Janne Salone n av arvtagarna till gamla EFFOA, som sedan 1883 varit Fin lands främsta linjerederi, är passagerar- och kryssningsrederiet EffJohn, i vilket även traditionsrika Johnson Line från Sverige ingick.
EffJohns huvudverksamhet består dels av passagerartrafik mellan Sverige och Finland inom ramen för Silja Line och Wasa Line, mellan England och Frankrike (Sally UK), samt dels av kryssningstrafik både i Östersjön (Sally Albatross) och i Karibien.
Silja Lines nya fartyg på Stockholm-Helsingforsrutten, Silja Serenade och Silja Symphony, har visat sig vara en dundersuccé, och har tagit stora marknadsandelar av Viking, — därtill de bäst betalande passagerarna. De nya fartygen har blivit stilbildande för kryssningstrafiken globalt. och tack vare dem torde EffJohn vara ett av de få finländska börsnoterade företag som i dessa dagar hämtar in pengar i stället för att sluka dem, och torde ha föga svårigheter att finansiera ombyggnaden av kryssningsfartyget Sally Albatross och nybyggnaden av två franskbyggda kryssningsfartyg för Karibientrafiken avsedda att levereras under 1992. Ett moln på EffJohns horisont är dock regeringens påhitt med att införa en reseskatt. Om denna sä ger EffJohn Ab:s VD Robert G Ehrnrooth — Det är klart att reseskatten även kommer att träffa våra fartyg, men vi hoppas ändå att fartygens attraktionskraft kvarstår. Vi har ännu inte gjort prognoser över hur reseskatten kommer att drabba oss.
Det har spekulerats att EffJohns följande stora projekt vore nyinvesteringar på Tysklandstrafiken, men Ehrnrooth förklarar sig vara nöjd med GTS Finnjet. Här kommer även förändringarna av EG:s bestämmelser om tax-free försäljning att spela in.
— Vi tror att eventuella förändringar i tax-free-bestämmelser kan komma att fördröjas jämfört med den tidtabell EG-kommissionen har tänkt sig, säger Ehrnrooth.
Inom kryssningstrafiken i Karibien ämnar EffJohn fortsätta sin satsning trots att marknaden domineras av betydligt större rederier. För Sally UK:s del, som har haft en framgångsrik seglingssäsong hittills i år, kan den nya kanaltunneln mellan England och Frankrike år 1993 komma att utgöra en utmaning. Men i det stora hela skulle väl de flesta finländska börsbolag gärna byta ut sina egna problem för EffJohns.
VD Robert G Ehrnrooth tror inte att reseskatten kommer att minska EffJohnfartygens attraktionskraft i avgörande grad.
Silja Serenade och systerfartyget Silja Symphony har varit en jättesuceé — och knipit marknader av konkurrenten Viking.
2 15/1991 F RUN