Utgiven i Forum nr 1973-04

EFTA:s ursprungsregler anpassas till EEC

av Björn von Numers Forum 1973-04, sida 20-22, 07.03.1973

EFTA:s ursprungsregler anpassas till EEC

Av ekon mag Björn von Numer e Från och med den 1 april förändras ursprungsreglerna inom EFTA på ett sådant sätt att de motsvarar de regler som tillämpas inom EEC. De nya reglerna är förhållandevis besvärliga, men i och för sig är de inte i praktiken på ett avgörande sätt mera

ELL restriktiva än de gamla EFTA-reglerna. Det faktum att Finland knappast kommer att ha ett ikraftvarande frihandelsavtal med EEC då de nya reglerna börjar tillämpas, för dock med sig att vår frihandel med EFTA i vissa fall begränsas. Det är speciell underleveranser till EFTA-företag som är i farozonen.

Det har även framkommit att till exempel många svenska företag, som tar en betydande del av sina underleveranser från Finland, är i viss mån rädda för att de får svårigheter att sälja den färdiga varan till reducerade tullar till EEC. En dylik rädsla bottnar i de flesta fall i okunskap om ursprungsreglernas tillämpning i det fall att Finland står utan ett EEC-avtal efter den 1 april.

Då det nu i stort sett står klart hur de nya reglerna i praktiken skall tillämpas hos oss är det skäl för exportföretagen att så fort som möjligt sätta sig in i de nya reglerna och sedan gå igenom de egna exportprodukterna för att se om de erhåller finländskt ursprung eller inte. Det ligger speciellt i de finländska underleverantörernas intresse att informera bland annat sina svenska köpare om den aktuella situationen. Det gäller att snabbt förhindra att svenska företag över lag utan egentlig orsak börjar anse det vara säkrast att helt och hållet undvika finländska underleveranser.

Varucertifikat för export till EFTA

Då exportören säljer sina varor till något EFTA-land erhåller hans vara tullfrihet endast i det fall att den åtföljs av ett varucertifikat som bestyrker dess ursprung. Exportören bör sända en skriftlig ansökan om varucertifikat till tullen, som därefter utfärdar det. Färdigt tryckta blanketter bör härvid användas. Varan erhåller antingen ett A.SF.1-certifikat eller ett A.W.1-certifikat. Vilken typ av varucertifikat som utfärdas, bestäms av de regler enligt vilka varan erhåller sitt ursprung. Det är skäl att i detta sammanhang kortfattat redogöra för dynamiken hos de nya reglerna. Såvida utländska råmaterial eller komponenter inte ingår i den färdiga varan föranleder reglerna inte några problem. Varan erhåller varucertifikat A.SF-1. Men så fort utländskt material används måste vissa krav uppfyllas för att varan skall erhålla ett certifikat. Vidstående flödesschema kan lämpligen användas som hjälpmedel då exportören beräknar sin varas ursprung.

Exportören bör först följa huvudregeln, vilken säger att en vara erhåller finländskt ursprung ifall de i förädlingsprocessen använda råmaterialen eller komponenterna inte har samma tulltaxenummer!) (enligt Bryssel-nomenklaturens fyrställiga tulltariff) som den färdiga varan. Från denna regel finns det ett flertal undantag. Det finns till exempel en A-lista och en B-lista.

  1. I Sverige används ”tulltaxenummer” för det som i Finland ofta kallas >uliposition".

20

A-llstan strängare än B-listan

A-listan uppräknar alla de varor som inte automatiskt erhåller inhemskt ursprung trots att den färdiga varan hänför sig till ett annat tulltaxenummer än det använda utländska materialet, För att de uppräknade varorna skall få inhemskt ursprung bör de härutöver uppfylla vissa angivna krav angående antingen produktionssättet eller den högsta tillåtna procentuella andelen utländskt material. A-listan gör det med andra ord svårare för varan att erhålla inhemskt ursprung. trots att de efter förädlingsprocessen inte går under ett annat tulltaxenummer. Även i detta fall bör vissa angivna krav uppfyllas.

Då flödesschemat betraktas framkommer det, att exportören först bör ta reda på om hans vara byter tulltaxenummer eller ej. Om svaret är jakande, bör han se efter om varan är nämnd i A-listan. Visar det sig att varan inte är nämnd i A-listan, har varan inhemskt ursprung och erhåller varucertifikatet A.SF.1. Såvida varan däremot är nämnd i A-listan bör naturligtvis de ställda kraven uppfyllas för att varan skall erhålla inhemskt ursprung och få sig tilldelat ett A.SF.1certifikat. I det fall att A-listans krav ej uppfylls erhålles inget certifikat.

Motsvarande förlopp gäller då varan efter förädlingen inte byter tulltaxenummer. I detta fall erhålls dock inte något certifikat om varan inte finns nämnd i B-listan. Såvida varan finns nämnd och uppfyller B-listans krav erhålls ett A.SF.1certifikat, medan något certifikat inte utfördas då kraven inte uppfylls.

Vid samtliga beräkningar av varans ursprung anses värdet på den färdiga varan gälla fritt fabrik och värdet på de utländska råmaterialen och komponenterna motsvaras av förtullningsvärdet vid importtillfället.

Finland lyckades undgå ”artikel 1”

Den hittills använda huvudregeln eller artikel 1 anser allt utländskt material vara utsocknes. Enligt de gamla reglerna kunde exportören betrakta allt EFTA-material som inhemskt. Även de nya reglerna ger möjlighet härtill genom den såkallade begränsade kumulationen. Dock bör exportören hänvisa till kumulationsregeln endast i de fall att varan annars ej erhåller ett varucertifikat.

Kumnulationsregeln tillämpas på olika sätt beroende på vilken typ av vara det är fråga om. En vara sem inte byter tull Forum 4/197 taxenummer efter förädlingen eller inte uppfyller de krav som A- eller B-listan ställer ifråga om produktionssättet kan säljas tullfritt till EFTA-länderna ifall endast finländska och EFTAursprungsprodukter använts vid varans förädling. Härutöver får högst 5 procent av varans slutvärde bestå av material från länder utanför EFTA,

För sådana varor som enligt A- eller B-listan endast får innehålla en viss procentuell andel utländskt material gäller ett något annorlunda förhållande. Enligt kumulationsregeln får man för dylika varor avdra värdet av det material som har EFTA-ursprung från varans slutvärde. Med andra ord beräknas den tillåtna mängden utsocknes (till exempel amerikanskt eller japanskt) material utgående från det finländska förädlingstillskottet till varans slutvärde.

Kumulationsregeln kan ge lättnad

I flödesschemat kan en vara erhålla ett varucertifikat med hjälp av kumulationsregeln trots att A- eller B-listans krav inte är uppfyllda eller trots att varan inte byter tulltaxenum mer och inte finns nämnd i B-listan. Det framkommer även i flödesschemat att i alla tre fall två olika slag av varucertifikat kan utfärdas,

I det fall att det använda EFTA-materialet har sitt ursprung i samma EFTA-land som den färdiga varan exporteras till, erhålls ett A.SF.1-certifikat. Härvid används kumulationen bilateralt och 1 artikeln kan tillämpas. Men om EFTAursprungsmaterialet kommer från flere länder från ett annat land än avnämarlandet sker kumulationen multilateralt enligt 2 artikeln och ett A.W.1-certifikat utfärdas.

Hur får man veta mera?

Utöver de här nämnda reglerna finns det ett flertal specialregler som tillämpas vid speciella situationer och för särskilt angivna varor. En mera utförlig beskrivning av utsprungsreglerna finns i en liten bok som för några dagar sedan utgavs av Finlands Industriförbund. I slutet av mars ger tullen ut sin version av de nya ursprungsreglerna inom EFTA. Då endast

Vänd!

Så här behandlas en exportvara till EFTA efter den 1 april

Nämnd i A-lista Är A-listans krav uppfyllda? Certifikat Med hjälp av kumilation

Multil 2 art. AMN.2

Bilat. 1 art. A.SF.2

Certifikat Inget ASEA certifikat

Byter tulltaxenummer

Certifikat A.SF.1

Nämné i B-listan

Med hjälp av

Ikumulation Inget certifikat

Forum 4/197 2

EFTA:s ursprungsregler anpassas till EEC

Från föreg sid smärre skillnader finns mellan protokoll 3 i vårt oundertecknade EEC-avtal och de nya EFTA-reglerna, kan även nämnda protokoll ge god information. Även material från Sverige kan utan större risk anlitas.

Ett konkret exempel

Det kan vara på sin plats att ge ett konkret exempel på ursprungsberäkning. Den färdiga exportvaran är en till tulltariffens 84 kapitel hörande maskin vars värde fritt fabrik är 2 000 mk. Vid framställningen har använts svenskt ursprungsmaterial under samma tulltaxenummer till ett värde av 600 mk. Japanskt ursprungsmaterial har använts till ett värde av 60 mk under samma tulltaxenummer och 400 mk urider annat tulltaxenummer, Rent finländskt material har använts för 320 mk. Framställningskostnaderna uppgår till 620 mk.

Varan är nämnd både i A- och B-listan. Enligt A-listan får det utländska materialet inte övertiga 40 procent av varans slutvärde, medan B-listan tillåter 5 procent utländskt material med samma tulltaxenummer. Det svenska materialet får dras bort från slutvärdet så att det finländska förädlingstillskottet är 1400 mk (= 2 000—5600). Kraven i både A- och B-lista uppfylls och maskinen är en ursprungsvara. (A-listan 460 mk/ 1400 mk = 33 ?/9 och B-listan 60 mk/1 400 mk = 4 9/9.)

Svårt för metallindustrin och underleverantörerna

Såsom redan tidigare påpekades föranleder frånvaron av ett ikraftvarande frihandelsavtal med EEC vissa komplikationer även för vår EFTA-handel. I strikt mening gäller reglerna för oss endast inom rtest-EFTA. Men då vår frihandel på England och Danmark genom ett specialarrangemang fortsätter till slutet av detta år, får finländska exportörer med största sannolikhet använda sig av kumulationsregeln även vid export till dessa länder. Osäkerheten om vad som sker nästa år skapar problem speciellt inom metallindustrin där leveranserna sker tidsmässigt långt efter beställningarna.

Reglerna i sig själva skapar svårigheter då varor som innehåller finländskt material skall exporteras vidare till EEC från något EFTA-land, från England eller Danmark. För närvarande är EEC:s inställning den, att finländska varor, som förädlas vidare inom EFTA, England eller Danmark och som inte bearbetas i så hög grad att de erhåller nytt ursprung, inte kan exporteras till EEC till reducerad tull. Dylika underleveranser kan väntas upphöra helt såvida en tillfredställande lösning inte nås.

Däremot uppstår inga svårigheter om underleveransen utgör en så liten del av den färdiga produkten att varan erhåller nytt ursprung. De svårigheter som idag finns försvinner i och med att vårt frihandelsavtal med EEC träder i kraft. Såvida vi inte undertecknar det inom detta år blir situationen ytterst svårbemästrad, Vår frihandel inom rest-EFTA kommer ytterligare att begränsas på grund av ursprungsreglerna, och en stor del av vår export till England och Danmark omöjliggörs. CI

HANNOVER-MÄSSAN besparar Er mång resor 6000 utställare från 30 länder väntar på Er.

HANNOVER MESSE “7 torsdag, 26. Apri utom en, den till Hannover.

— fredag, 4. Maj

Närmare uppgifter, mässkort och inkvarteringsblanketter får Ni av Hannover-mässans representant i Finland, Gustav Otto, Brunnsgatan 10.B, Helsingfors 10, & 636 283 eller 1311 22

Forum 4/1973

Utgiven i Forum nr 1973-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."