Ekonomutbildning vid Åbo Akademi
Forum 1981-19, sida 09, 02.12.1981Taggar: Organisationer: Åbo Akademi Teman: utbildning
Ämnesstudier — tillräcklig specialisering
I slutet av första året väljer studerandena utbildningsprogram för de två följande årens ämnesstudier. Dessa är uppbyggda så att de består av obligatoriska kurser i det egna dominerande ämnet, lämpliga obligatoriska stödjande kurser, alternativt valbara kurser beroende på vilken inriktning man väljer, och fritt valbara kurser.
Inom ramen för de alternativt och fritt valbara kurserna är det möjligt att läsa mycket språk. Undervisning ges i svenska, finska, engieska, tyska. franska, spanska och ryska.
Fördjupade studier — självständigt och kreativt
De fördjupade studierna är i princip förlagda till det fjärde studieåret och består av problemcentrerade studier av forskningskaraktär.
Utarbetandet av en avhandling utgör en väsentlig del av de fördjupade studierna. Detta är en krävande uppgift som skall ge studeranden den sista finslipningen inför ett självständigt och kreativt arbete i förvärvslivet.
Inom ramen för ekonomexamen bör studeranden utföra en 18 veckors arbetspraktik med anknytning till huvudämnet. Praktiken är av stor vikt för att studerandena skall se hur teorierna fungerar i verkligheten och i den riktiga omginvingen.
Inom Svenska handelshögskolan har man velat utnyttja det spelrum förordningen om de ekonomiska vetenskaperna ger speciellt till förmån för en stor valfrihet och språkstudier.
På detta sätt accentueras hankeiternas språkkunskaper och individuella egenskaper, samtidigt som huvudämnets stora andel ger ekonomen en tillräckligt djup kunskap på sitt område.
Utbildningsprogram vid Hanken Vid Svenska handelshögskolan kan de studerande bedriva sina studier inom följande utbildningsprogram: — Finansiering och investering — Företagsadministration — Kvantitativ planering och systemering — Marknadsföring — Redovisning — Samhällsekonomi och branschplanering
Dessutom kan de studerande även bygga upp sin examen kring ämnena: — Handelsrätt — Ekonomisk geografi — Ekonomisk politologi
Närmare uppgifter erhålles från Svenska handeslhögskolans expedition, Arkadiagatan 22, 00100 H:fors 10. Im
FORUM 19/81
Ekonomutbildning vid Åbo Akademi
Handelshögskolan vi Åbo Akademi integrerades den 1 augusti 1981 me Åbo Akademi. Genom integreringen bildades en ekonomisk-statsvetenskaplig fakultet med tudelat undervisnings och forskningsansvar — en ekonomisk och en statsvetenskaplig sektion. I samband med integreringen sänktes intagninge av studerande till ekonomisektionen från 100 till 60 studerande årligen.
e Inom ekonomisk-statsvetenskapliga fakulteten kan man läsa ekonomiska, juridiska och statsvetenskapliga ämnen. Dessutom kan de studerande fritt tillgodogöra sig hela akademins utbildningsservice, dvs det är fritt fram att studera vid Åbo Akademis övriga fakulteter.
Grundexamen vid den ekonomiskstatsvetenskapliga fakultetens ekonomiska sektion är ekonomexamen. Till åtskillnad från den gamla ekonomexamen är den nya en högre högskoleexamen och sålunda jämförbar med den gamla ekonomie kandidatexamen. Påbyggnadsexamina är desamma som i det gamla studiesystemet, ekonomie licentiat- och ekonomie doktorsexamen.
I ekonomexamen ingår såsom obligatorium en avhandling och ett mognadsprov. Avhandlingsämnena berör till övervägande del verkliga Företagsproblem.
Ekonomundervisningen planeras och genomförs i form av utbildningsprogram, som är inriktade på följande tre yrkessektorer — företags- och personaladministration — distributionsekonomi och internationella ekonomiska uppgifte — samhällsekonomiska uppgifter
Vid Åbo Akademi anordnas ekonomutbildningen inom ramen för utbildningsprogrammen Företagsekonomi och Marknadsföring och utrikeshandel.
Inom utbildningsprogrammet Företagsekonomi kan allmän företagsekonomi, företagsadministration eller redovisning väljas som huvudämne. Medelst detta utbildningsprogram strävar man att ge de studerande 1) god kunskap om företagsekonomisk teoribildning, 2) ingående kunskap om ekonomisk styrning samt 3) en sådan färdighet som möjliggör strukturering och lösning av verkliga problem.
Inom utbildningsprogrammet Marknadsföring och utrikeshandel kan marknadsföring, ekonomisk geografi eller nationalekonomi läsas som huvudämne. Medelst detta utbildningsprogram strävar man efter att ge de studerande 1) kunskaper om företagens verksamhet med hänvisning till samhälleliga intressen och marknadsbehov, 2) kännedom om världshandeln och dess utveckling samt internationella problem och marknadsstrukturer och 3) sådana kunskaper i språk, som behövs i det enskilda företagets, i näringslivets och den offentliga sektorns kontakter med utländska handelspartners.
På särskild anhållan kan studerande beviljas rätt att ersätta ämnesstudierna och de fördjupade studierna i något av de nämnda utbildningsprogrammen med studiehelheter som bildar ett basprogram. Basprogram kan utformas i administrativ databehandling, beslutsplanering, handelsrätt samt matematik och statistik.
I varje utbildningsprogram ingår under studietiden en studieperiod innefattande praktik sammanlagt 18 veckor. Målet för denna praktik är att bibringa den studerande en uppfattning om de praktiska betydelsen av studierna och att ge vissa grundfärdigheter i skötseln av kommande yrkesuppgifter.
Till den ekonomisk-statsvetenskapliga fakultetens ekonomiska sektion antas högst 15 procent av de studerande från det yrkesinriktade mellanstadiet samt högst 25 procent från finskspråkiga skolor.