Elektroniken och mjuka värderingar utmaningar för dagens reklambyråer
Forum 1981-16, sida 21, 21.10.1981Taggar: Personer: Kenneth Oker-Blom Teman: reklamer
Kenneth Oker-Blom, Taucher:
Den nya elektronikens möjligheter och den ökade betydelsen av ”mjuka” faktorer i människornas värderingar är de största utmaningarna för reklambranschen som heihet, anser Kenneth Oker-Blom, sedan 1981 chef för reklambyrå Taucher och vice-VD för Taucher-bolagen.
För Tauchers egen del vill Kenneth Oker-Blom överge det gamla volymtänkandet och hellre satsa på kvalitet. ”Störst och bäst” borde vara ”bäst”, vilket betyder att kunderna först måste bli bäst.
Elektroniken och mjuka värderingar utmaningar för dagens reklambyråe € Beträffande utmaningarna för och kraven på dagens reklambyrå ville jag ta fram två faktorer, säger Kenneth OkerBlom. Den oerhört snabba utvecklingen inom elektroniken är säkert en av de största utmaningarna: Inom en femårsperiod har vi flere TV-satelliter ovanför Europa. TV-reklamen är ej mera efter detta nationell. Reklampengarna kommer att kunna delas upp i internationell och nationell reklam. Kabel-TV kommer att förstärka sin plats. Videoutrustningarna blir överkomliga till sitt pris. Detta är bara några exempel på hur svårt mediavalet i framtiden kommer att bli.
För det andra kommer vi att lära oss mer om människorna i vår målgrupp. De sk ”mjuka” faktorerna ökar i betydelse. Vi ser ej mera enbart på vår målgrupp visavi ålder, kön eller inkomstgrupp utan vi börjar mera och mera se på moraliska värderingar, livskvalité och andra dylika värderingar, som vår målgrupp omfattar. Vi kommer att lära känna vår målgrupp betydligt bättre än tidigare.
Genom att det ges allt större möjligheter att välja media och genom att vi på helt nya sätt kan se på vår målgrupp i framtiden fordras det allt mera av en god reklambyrå.
Kenneth Oker-Blom har kommit tillbaka till Taucher efter tio år på
FORUM 16/8 kundsidan, först som marknadsdirektör för Vick i Skandinavien och sedan från år 1974 som VD för Pierre Robert Oy i Finland. — Det är nog en stor tillgång att ha jobbat på kundsidan och veta vad man innerst inne önskar av sin reklambyrå, säger Kenneth Oker-Blom.
— Då jag år 1971 slutade på Taucher var byrån ”störst, bäst och vackrast” i landet. Min målsättning är inte att bli störst igen, men nog ”bäst”. Med ”bäst” menar jag att Taucher igen skall få samma image bland reklamköpare som byrån hade ända till början av 1970-talet.
— För att uppnå detta måste vi inse att en reklambyrå endast är lika bra som sina kunder, understryker Kenneth OkerBlom. Därför måste vi kämpa för att våra kunder skall bli bäst. Detta innebär att vi måste vara en så bra konsult och reklamexpert, att vi kan bygga upp ett fullständigt förtroende mellan oss och kunderna. Därefter skall vi hitta lösningar i reklam- och marknadsföringsfrågor som är kreativa och ger verkligt goda försäljningsresultat, så att kunderna blir ledande på sitt område. Jag skulle vilja uppställa fyra kriterier för oss att bli ”bäst” e Vi skall kunna presentera kreativa lösningar som väcker uppseende och som positivt skiljer sig från mängden.
e Vi skall kunna ställa upp personer so är goda diskussionspartners så att våra kunder kan diskutera sina marknadsförings- och kommunikationsplaner ända tills de är belysta från alla tänkbara synvinklar. e Vi skall efter de två föregående punkterna ytterligare åstadkomma ett sådant resultat med den av oss producerade reklamen, att uppsatta mål nås eller överskrids. e Slutligen bör allt detta göras till rimliga kostnader i förhållande till slutresultatet. — Själva måste vi förstås slå vakt om lönsamheten. I mina ögon är det ingen skillnad mellan en reklambyrå och ett annat företag, anser Kenneth OkerBlom. Vi måste visa upp en god vinst för att säkerställa arbetet för vår personal i framtiden och för att kunna utveckla företaget vidare. Vi måste kunna utbilda personalen, som är den viktigaste resursen, investera i ADB och fototeknisk utrustning och ha råd att satsa på forskning i kommunikation och rekiam. — Vi måste stiga fram och kämpa sida vid sida med vår kund. Vi måste kunna använda reklampengarna rätt. Vi måste uppnå goda försäljningsresultat med varje investerad reklammark. Då är reklamen en god investering som till sitt slutresultat ger goda vinster åt kunden. Lyckas våra kunder på detta sätt lyckas också vi.
21