EMU inne i andra fasen
av Sinimaaria Ranki Forum 1994-09, sida 14-15, 09.06.1994
EM inne i andra fasen
Sinimaaria Ranki
Den andra fasen av ekonomiska och monetära unionen (EMU) började vid årsskiftet. Den fortgår åtminstone till år 1997 men inte längre än till år 1999. Under tiden skall EU-länderna intensifiera det ekonomisk-politiska samarbetet för att främja den ekonomiska konvergensen före den tredje fasen. I den tredje oc sista fasen skall växelkurserna mellan medlemsvalutorna fixeras för gott, och penningpolitiken centraliseras till den gemensamma centralbanken.
ndra fasen i EMU börjad ganska omärkligt. Kan ske den mest konkret förändringen var, att det traditionella samarbetet mellan EGcentralbankerna arrangerades på nytt. Den gamla kommittén för EGcentralbankscheferna nu blev Europeiska monetära institutets (EMI) råd.
Rådet träffas en gång i månaden under ledning av presidenten för EMIL, belgaren Alexandre Lamfalussy. Annu äger mötena rum i BIS’ (Bank for International Settlements) utrymmen i Basel, men från och med början av november skall all verksamhet flyttas till Frankfurt.
Samarbetsforum nyckeluppgift
EMIs uppgift är att fungera som ett viktigt samarbetsforum för de europeiska centralbankerna. I Maastricht-avtalet står det att EMIs främsta uppgift är att “koordinera penningpolitiken så att prisstabiliteten kan garanteras”. Trots denna ambitiösa uppgift har EMI ingen beslutsfattanderätt över de nationella centralbankerna, utan bara en rådgivande ställning.
En allmän uppfattning är att det är viktigt för vidareförandet av EMU-processen att EMI blir en stark institution, som med sin auktoritet skulle se till att den tidtabell som utsatts för EMU i Maastricht-avtalet håller. En av EMIs viktiga uppgifter är ju också att förbereda de penningpolitiska instrumenten för den tredje fasen. EMI skall undersöka, vilk 1 penningpolitiska medel som den gemensamma centralbanken borde använda samt vad användningen av just dessa instrument förutsätter av finansmarknaden.
Nya bestämmelser
I början av andra fasen trädde också tre bestämmelser i kraft. Den första reglerar övervakningen av medlemsstaternas ekonomier. Den andra förbjuder centralbanksfinansiering av den offentliga sektorn.
Den tredje nya bestämmelsen uppmanar medlemsstaterna att anpassa den nationella lagstiftning som gäller centralbanken till Maastricht-fördraget.
Multilateral övervakning
Tanken bakom den multilaterala övervakningen är att man därigenom kan både styra och stöda den ekonomiska konvergensen bland medlemsstaterna. EU-rådet slår fast riktlinjer för den ekonomiska politiken, och dessa riktlinjer måste medlemsländerna ta hänsyn till. Rådet beaktar ränteutvecklingen, växelkursutvecklingen, inflationstakten, arbetslösheten samt de offentliga finanserna i sin rapport.
Kommissionen övervakar årligen huruvida de nationella ekonomiskpolitiska besluten överensstämmer med riktlinjerna. Om den finner att något land inte följer dem, kan landet ges en rekommendation att ändra på den ekonomiska politiken. Om EGrådet vill, kan det också offentliggöra rekommendationen. En offentliggjord rekommendation skulle natur ligtvis vara dålig reklam för ett land, vilket gör att man försöker hålla sig till riktlinjerna.
Förbud mot centralbanksfinansiering
Maastrichtfördraget innehåller en regel som bestämmer att ingen offentlig institution liksom inget offentligt organ — varken stat eller kommun — får kräva att centralbanken finansierar dess utgifter. Staten får tillexempel inte sälja sina skuldebrev direkt till centralbanken.
Däremot får centralbanken köpa värdepapper från den s.k. sekundärmarknaden -— men endast för att utöra penningpolitiska operationer. Detta förbud skall bidra till att disciplinera den offentliga hushållningen. Om centralbanksfinansieringen är örbjuden, kan också den offentliga sektorn stöta på kreditrisk — och därigenom tvingas den ha en bättre balans i budgeten.
Centralbankens status
Den andra regeln fastslår att medlemsstaterna under andra fasen skall se till att deras nationella lagstiftning är i sådantskick att centralbanken garanterat har en oberoende ställning. Med detta avses att centralbanksledningen måste frigöras från det politiska beslutsfattandet.
Man har bevisat att ju mera oberoende centralbanken är, desto tägre blir kostnaderna för att stabilisera inflationen på en låg nivå. Vidare visar empiriska forskningsresultat att låg och stabil inflation på lång sikt är förutsättningen för god tillväxt.
Andra fasen och Finland
Om Finland blir medlem i EU från och med början av 1995, hoppar vi in i EMU:s andra fas. Då berörs också vi av bestämmelserna i Maastrichtfördraget. Beslutfattarna måste ta hänsyn till de ekonomisk-politiska riktlinjer, som EU-rådet anger.
Centralbanksfinansieringen av offentliga utgifter har visserligen aldrig varit något problem i Finland — men i och med medlemskapet skulle den uttryckligen förbjudas.
Den kanske mest konkreta förändringen skulle vara att medlemskapet öppnar dörrarna för finländska beslutsfattare till EU-organ. Finländska medborgare kan söka tjänster på kommissionen, som arbetar med en rad olika frågor från ekonomisk-politiska utlåtanden till bestämmelser som gäller formen på gurkor. Finansministeriet skulle tillsammans med centralbanken kunna delta i Monetära kommitténs möten, där man diskuterar den ekonomiska politiken generellt. Centralbankschefen skulle kunna vara med i EMI-rådets möten för att diskutera särskilt penningpolitiska problem.
Ingen av de här ganska små — men viktiga — ändringarna skulle med föra några konkreta följder för mannen på gatan, Finland skulle fortsätta att föra en självständig ekonomisk politik såsom hittills. Däremot skulle man kunna förvänta sig att trovärdigheten av den ekomiska politiken på sikt förbättras i och med att vi skulle förbinda oss till EMU:s mål.
Blir det någon tredje fas?
Förutom att valutakrisen från förra hösten fortfarande är i färskt minne, har den lämnat tydliga spåri det europeiska valutasamarbetet. När länderna ännu för ett år sedan lät sina valutor fluktuera högst +/— 2.25 46 i relation till varandra, har detta fluktuationsutrymme sedan 2 augusti 1993 varit hela +/— 15 20. När man vet att EMU:s tredje fas bygger på bland annat växelkursstabilitet, är man berättigad att undra, om den tredje fasen över huvud taget kan förverkligas längre.
Svaret på den frågan borde ligga i den faktiska växelkursutvecklingen: trots det vida angivna fluktuationsbandet, har valutorna i praktiken hållit sig nästan inom det gamla smala bandet. Dessutom har även räntorna i Europa sjunkit och stabiliserats kring 5—6 60. Detta är ett bra bevis p att växelkursstabilitet framför allt kan nås genom att föra en konsekvent ekonomisk politik.
Ekonomiska utvecklingen viktig faktor
Huruvida den tredje fasen kan påbörjas enligt den i Maastricht-fördraget angivna tidtabellen, beror mycket på den ekonomiska utvecklingen under de kommande åren. Om EMI blir en stark institution, som verkligen kan främja = intensifieringen av det penningpolitiska samarbetet inom EU), är förutsättningarna för EMU:s tredje fas goda.
Men mycket beror också på den allmänna ekonomiska politiken som förs i de enskilda medlemsstaterna. EU-länderna måste lyckas med att underlätta problemet med arbetslösheten, och samtidigt föra en disciplinerad finanspolitik. Detta är inte någon lätt kombination av ekonomisk-politiska mål, och utmaningen sätter politikerna inför en svår situation. Vilket parti har nog råg i ryggen att till röstarna sälja ett program, som på kort sikt kanske inte ökar partiets popularitet — men som på lång sikt gynnar landet? 9
Himmelsk frid kan vara relativ i multimiljonstoden Beijing. Vad håller kineserna på med? Far dit och se själv.
Res med Forum till Kina!
Världens största byggnad. Det är inte bara ministrar som låter fotografera sig vid Kinesiska muren!
Clinton mjukade upp USA:s Kina-politik,
Hur är det med Din?
Kinas turistsvg ökar snabbast i världen — den årliga turismtillväxten har i åtta år legat kring 13- procent. Kina är också en magnet för business, med en megamoarknad som bara nått till ouvertyren.
Hur är det med Bin “Kina-bild"2
Om den är flummigt Ming-vascentrerad, oc allt Du vet om kinesisk teknik är att kineserna uppfann glassen och krutet, borde Du kanske uppdatera bilden. Dina regelbundna besök på kinesrestaurangen på hörnet ger faktiskt bar en dimension av det stora landet.
Forum arrangerar tillsammans med resebyrån AREA en temaresa till Beijing 27—31 oktober. Vi bor på på Guang Dong Regenc Hotel i stadens centrum. Priset FIM 6 590 [enkelrum FIM 7 330) inkluderar flygresorna med Finnair (turistklass], hotellinkvartering lus amerikansk frukost, samt flygfältstransporterna i Beijing. isumavgiften FIM 50 samt flygfältsskatten i Beijing, ca FIM 60 tillkommer. Heldagsutflykt till Kinesiska muren kostar FIM 200 inklusive lunch och guidning på engelska. Mässor i Beijing: energimässan EP China, telekom/elektronikmässan Expo Comm ina, AV/radioteknikmässan AV & Broadcast China, och miljömässan Enviropro Expo China.
Bindande bokni senast 27 september, telefon (90) 1855 277/ Pirjo Peltola, AR , som också ger ytterligare information 15