En naken hyllning till människokroppen

03.09.2017

Nej, jag kan inte säga vad som blir nästa modesäsongs hetaste färg, form eller snitt. Men efter ett fullspäckat, och stundvis helt galet, program på Copenhagen Fashion Week så har jag än en gång fått bekräftat att modet i dag är individuellt och kan se ut precis hur som helst.

Visst var det någon som proklamerade att höstens färg är rött men frågar du någon annan så är ”svart fortfarande det nya svarta”. Svart prydde också merparten av veteranerna på modeveckan medan det yngre gardet stod för påfågelskruden. Att betrakta den brokiga gästlistan på Köpenhamn modeveckas visningar kan stundvis te sig som att beskåda en förrymd cirkus. Det tränade ögat ser dock trenderna och de medvetna stilbrotten.

Vita högt uppdragna tennisstrumpor med obskyr (helst rysk) text, skruttiga nätkassar med virkade blommor, sminkade unga män med iögonenfallande öronsmycken med fjädrar, cowboyhatt och guldfärgad läderjacka, vintage YSL-väskor och kamouflage­mönster umgås avslappnat med ett glas rosé i handen. Diversitet är ledordet på dagens mode­scen.

[caption id=“attachment_9274” align=“alignleft” width=“200”] Pink. Mode ska vara roligt! I Saks Potts rosa päls klarar du vår mörka dystra vinter med glans. Foto: CPHFW[/caption]

En gemensam nämnare finns det dock, nämligen hållbart mode som redan i många år varit Copenhagen Fashion Weeks (CPHFW) agenda. Etiskt, ekologiskt och ansvarsfullt mode är en vogue och ”alla” vill ”go green” på ett eller annat sätt. Åtminstone är det ”bra PR”, som Day Birger et Mikkelsens creative director Marianne Brandi krasst kommenterar.

”Vi gjorde en fair trade-kollektion på Sri Lanka med lokala aktörer. Men människor frågar inte efter hållbart mode, så vi är inte där ännu.”

Det är dock nästan omodernt att inte vara ”sustainable” på ett sätt eller annat för en designer. Alla måste dra sitt stå till stacken, även modevärlden. Vilket den gör. Åtminstone på Köpenhamns modevecka som skapat ”The Green Walk” som är CPHFW:s guide till det fashionabla och hållbara Köpenhamn, där olika varumärken presenteras enlig vissa hållbarhetskriterier.

Skandinavisk mode-DNA? CPHFW är en bottenlös guldgruva och det självklara vattenhålet för mode- och stiltörstande nordbor. Då jag besökte modeveckan för första gången 2004 var det en liten regional happening. Men ändå var den större, coolare och mer innovativ än motsvarigheten i Helsingfors någonsin varit. I dag är CPHFW Nordens största och mest besökta modevecka med 31 officiella shower och över 1 600 varumärken representerade på själva mässan.

Den officiella öppningen på Pairøen, Köpenhamns nya trendpunkt, efterföljdes av ett evenemang fullspäckat med miniseminarier öppna för allmänheten. Modeveckan är väldigt inkluderande och inte alls bara för mode­eliten.

[caption id=“attachment_9275” align=“alignright” width=“220”] Dekorativt. Copenhagen Fashion Week satsar stort på nya förmågor med bland annat tävlingen Designers Nest där finska Sini-Pilvi Kiilunens ”19th century male attire meets Morrissey” från Aalto universitetet kom på en andra plats. Foto: Daniela Andersson[/caption]

Tillsammans med skandinaviska designers och danska modejournalister försökte man bena ut om det finns ett skandinaviskt design-DNA. Frågar man någon utanför Norden så är svaret ett rungande ja! Det råder inga tvivel ute i världen om att Scandi-style är ett samlingsbegrepp för en chic avslappnad look vars stolthet ligger i att inte försöka för mycket. Rätt och slätt opretentiöst. Någon listade statement skor, jeans och over­sized tröjor som typexempel. Scandi-look betyder kläder som du faktiskt kan leva ditt liv i. Trots att svenska minimalister och danska icke-minimalist-designers tvistade om detaljerna så var de överens om att det finns en gemensam skandinavisk nämnare inom estetik, värderingar och synsätt.

Daniela Andersson text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."