Europaingenjörerna kommer
av Ragnhild Artimo Forum 1987-17, sida 19, 05.11.1987
Taggar: Teman: ingenjörer
Dimission” I
Porls —
NU KOMMER
EUROPAINGENJÖRERNA
Ingenjörerna är den första yrkesgrupp som enats om gemensamma internationella kvalitetskrav och en gemensam yrkestitel. Senaste vecka ”dimitterades” de första Europaingenjörerna i Paris. Finlands kvo vid premiären var två: bergsrådet Kari Kairamo och VD Reino Rajamäki. Nu kan alla med erforderlig kompetens skaffa sig ett EUR ING-pass för internationellt yrkesutövande.
nsdag senaste vecka mottog de 60 första Europaingenjörerna sina diplom i Paris I franska senaten. Det begränsade antalet, fördelat på noggranna nationella kvoter, dikterades av senatssalens begränsade areal Finlands kvot på två utgjordes av bergsrådet Kari Kairamo, diplomingenjör och Nokia-boss, och VD Reino Rajarnäki, ingenJör och grundare av lahtisföretaget Stala (storköksutrustning, stålrör, -balkar).
EUR ING, European Engineer
De europeiska ingenjörerna med sin takorganisation FEANI är den första yrkesgrupp som enats om gemensamma Internationella kvalifikationskrav och en gemensam yrkesbeteckning. Förkortningen av Europaingenjör är internationellt EUR ING, och hela termen på engelska European Engineer. På svenska alltså Europaingenjör, på finska euroinsinöör — EUR ING-passet kan rekvireras av såväl diplomingenjörer som läroverksingeniörer, bara utbildnings- och kompetenskraven svarar mot standarden, berättar Matti Kaario, verksamhetsledare vid Suomen Teknillinen Seura STS. — Sedan 1970 har ingenjörer i Finland redan kunnat skaffa sk internationellt ingenjörspass genom att registrera sig i FEANL EUR ING-passet går ett steg längre i kompetenskrav och -definition, och skall lanseras som ett internationellt ”varumärke” för europeiska ingenjörer -— i sista hand som ett led i Europas teknoprofilering gentemot bla Japan och USA.
Kaario berättar, att målet är att lansera den nya “titeln” som en kvalitetsstandard för högtstående tekniskt kunnande och
FSRUN, 17/198 yrkeskompetens — till detta siktar också de noggranna kompetenskraven som den som ansöker om passet skall uppfylla.
— EUR ING-registret skall göra det lättare för arbetsgivare att försäkra sig om ingenjörernas kompetens i ett läge då den tekniska arbetsmarknaden alltmer internationaliseras. För ingenjörerna ger Europaingenjörstiteln å andra sidan möjlignet att bättre profilera sig på denna marknad.
EUR ING-kompetens ger såväl diplomingenjörs- som läroverksingenjörsexamen. Minimikravet är tre års högskole- eller institututbildning plus ett år praktik, eller fyra års utbildning, samt tre års dokumenterad yrkesverksamhet.
Registrering i FEANI — som är det obli Matti Kaario, STS, betonar Europaingenjörspassets — bet delse som ett ted i det teknologiska Finlands internationaliseringssträvanden.
Frej Gustafsson, TFiF, anser att Europaingenjörskap väl rimmar med TFiF:s internationaliserade medlemskår.
Bergsrådet Kari Kairamo och VD Reino Rajamäkli, nybakade Europaingenjörer vid premiären I Paris senaste vecka gatoriska ”initialskedet” till EUR ING-passet — kostar idag ca 150 mk, och själva EUR ING-passet går på 450 mk. Kaario framkastar, att det torde vara i internationellt inriktade arbetsgivares intresse att stöda dem som önskar dokumentera sin eurokompetens, både psykologiskt och ekonomiskt…
Via TFiF och DIFF
På finlandssvenskt håll är det Tekniska Föreningen i Finland TFiF och Driftingenjörsförbundet i Finland DIFF som är de kanaler via vilka FEANI-registrerings- och EUR INGpassärenden handhas.
— Efter den högtidliga premiären i franska senaten senaste vecka är det nu meningen att aktivt gå ut med EUR INGmarknadsföring, säger Frej Gustafsson, TFIF:s verksamhetsledare. — De följande Europaingenjörerna kan få sina pass 1988. Vi kommer att informera medlemskåren dels genom Gufa Bladet, dels med en detaljerad broschyr som är under arbete och kommer att publiceras i Finland både på finska och svenska. Då TFiF är den av de finländska ingenjörsorganisationerna som klart är mest internationaliseraa, tror vi att intresset för detta internationella kompetensbevis kommer att vara påfallande.
Erik Karlberg, OIFF:s verksamhetsledare, konstaterar, att man också inom DIFF hoppas att intresset för EUR ING-kvalifikationen skall vara stort — Europaingenjörspasset definierar innehavarens tekniska kunnande med internationellt godkända kriterier och kommunicerar bättre än i Europa tämligen okända finländska tekniska lärohärdars betyg vad ingenjören kan och har erfarenhet av.
TFiF och DIFF är representerade i den nationella FEANI-kommitté vars monitoringkommitté är första behandlingsinstans för EUR ING-ansökningarna — ordförande för monitoringkommittén är Matti Kaarlo, som också är viceordförande i FEANIL.
Då ansökningarna passerat detta inhemska filter, går de vidare till FEANIS internationella kommitté som ger det slutliga godkännandet till applikanterna.
Ragnhild Artimo &
Erik Karlberg, DIFF, hoppas att diffarna ska visa intresse för EUR ING som dokumenterar Iingenjörskompetensen internationellt.
19