Utgiven i Forum nr 1983-12

Europeiska dataindustrin hårt pressad

av Bjarne Nyman Forum 1983-12, sida 32-34, 24.08.1983

Taggar: Teman: datanindustrin

12/83 F RUN 12/83

Hur kommer den europeiska dataindustrin att klara sig i konkurrensen med de framgångsrika amerikanska och japanska storföretagen? Situationen är minsann inte enkel. Den europeiska marknade är splittrad av alltför många nationella barriärer. De japanska och amerikanska företagen har det bättre förspänt och befinner sig idag kanske 3-4 år före de europeiska i utvecklingen.

Vilka strategier skall den europeiska dataindustrin välja för att klara sig i den hårdnande 80-tals konkurrensen? - Denna frågeställning diskuterades under NordDATA 83 i det sommarvarma Oslo.

Håkan Ledin, viceVD för Ericsson Information Systems, är inne på samma linje som Skår - För tillfället har vi en blomstrande industri av små företag som skapar ny arkitektur, nya datorer i liten skala. Det här är möjligt därför att dessa datorer byggs med hjälp av standardkomponenter. Men i morgon räcker inte denna möjlighet till längre.

  • För att små dataföretag skall kunna existera också i framtiden måste tillverkarna av IC-kretsar ändra sin strategi. Det måste bli möjligt för små företag att gå till en IC-tillverkare och beställa special Standardiseringen kommer att få stor betydelse för den europeiska dataindustrin. Speciellt för den del av industrin som sysslar med kommunikation kommer standardiseringen att erbjuda ett gott konkurrensläge i förhållande till de amerikanska konkurrenterna.

  • Inga standarder kommer från USA, åtminstone inte på telekommunikationsområdet, poängterade Jaques Stern, VD för CII Honeywell Bull, Paris. De enhetliga post- och televerken i Europa har lättare att komma överens om standarder än man har i USA. Därför kan integratio emm ning mjukvaruprodukter. Just sådana produkter måste ha en nära kontakt till den nationella mentaliteten, konstaterade Reinhard Veelken.

  • Jag kan inte föreställa mig att japanerna skulle kunna bygga upp kompletta organisationer i USA eller Europa och på det sättet ta hand om marknaden. Deras enda möjlighet är att slå in på samarbetslinjen, vilket de också har gjort. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att de europeiska

Av BJARNE NYMAN

Veckade pannor på NordDATA 83:

HAR EUROPEISK DATAINDUSTRI EN FRAMTID?

Reinhard Veelken, Siemens AG, anser att den europeiska dataindustrin måste gå framåt på egna villkor.

EH Den europeiska dataindustrin lever i skuggan av sina stora amerikanska och japanska kolleger. En det av företagen försöker klara sig helt på egen hand, andra söker samarbete antingen med japanska eller amerikanska företag. Men samarbete fås inte till stånd inom Europas gränser.

De ledande datortillverkarna i Europa är övertygade om att det behövs mera samarbete, särskilt på forskningens område, mellan europeiska företag. Men de har också fått erfara hur oerhört svårt det är att få till stånd samarbete. Det tycks vara lättare för europeiska företag att samarbeta med amerikanska eller japanska firmor än att samarbeta sinsemellan.

Ett av de stora problemen för europeisk dataindustri är tendenserna till nationalism som finns inom alla länder. Och det är svårt att komma över de nationella barriärerna.

  • Det är oerhört viktigt att den europeiska marknaden görs mera öppen, poängterade Reinhard Veelken, Siemens AG, under den avslutande paneldiskussionen vid NordDATA 83. Inget land i Europa är så stort — inte ens Förbundsrepubliken Tyskland - att det ensamt skull 3 a

Za 9 Jaques Stern, CH Honeywell Bull, anse att europeerna har stora möjligheter att hävda sig på telekommunikationsområdet.

kunna bära de stora kostnader som forsknings- och = utvecklingsarbete inom modern dataindustri kräver. Intimt samarbete skulle gagna hela industrin.

J M Watson, teknisk direktör vid International Computer Ltd, var inne på samma linje - Det finns ingen framtid för europeisk dataindustri om de nuvarande nationella tendenserna fortsättningsvis får vara rådande. För det första måste vi få till stånd samarbete på forskningens område. Och denna forskning skall drivas av industrin och inte av politiska institutioner. För det andra måste arbetet med gemensamma leverantörsstandarder fortsätta.

Standardisering skapar chanser

Standardiseringen är viktig främst därför att beroendet av en enda leverantör minskar. Användarna av datorsystem vill inte vara bundna till en enda leverantör. Genom att standardisera produkterna försvinner beroendet.

nen av databehandling och telekommunikation komma att innebära stora chanser för europeisk industri.

De ledande europeiska dataindustriföretagen är övertygade om att att det inte går att direkt tillämpa amerikanska eller japanska modeller i Europa. “Silicon Valley’-modellen är inte den enda utvecklingsstrategin. Det har japanerna bevisat för omvärlden.

Men den japanska modellen är högst antagligen inte heller den rätta strategin för europeisk dataindustri.

Enligt Reinhard Veelken (Siemens) är det uppenbart att europeisk dataindustri måste gå framåt på egna villkor - Det är fullt möjligt att skapa en europeisk dataindustri som är konkurrenskraftig. Men då tror jag att vi behöver en sammanblandning av de amerikanska och japanska strategierna. Vi behöver både stöd från myndigheternas sida och konkurrenskraftiga — storbolag. Dessutom måste effektiva småföretag uppmuntras för att nya idéer tillräckligt snabbt skall kunna förvandlas till produkter.

Varifrån kommer största hotet?

De japanska datortillverkarna bygger målmedvetet ut sin verksamhet i resten av världen främst genom att söka samarbetspartners både i USA och Europa. Många europeiska företag idkar redan ett intimt samarbete med stora japanska företag. Farhågor finns för att japanerna siktar på att så småningom överta den europeiska dataindustrin. Men enligt de europeiska samarbetsparterna är sådana farhågor obefogade.

  • Många av dataindustrins produkter är sådana att de måste tillverkas i användarlandet. Redan idag är nära 50 procent av dataindustrins omsätt-P 3 samarbetsparterna inte låter sig bli alltför beroende av japanerna.

Men för Europa är japansk dataindustri inte det enda hotet. Enligt ] M Watson (ICL) är europeiskt samarbete med amerikanska företag inte alls mindre farligt än samarbete med japanerna.

  • Vårt samarbete med japansk dataindustri är fördelaktigt för vardera samarbetsparten. Vi får lika mycket ut av japanerna som de får av oss.

  • Det största bekymret idag är de alltjämt ökande exportrestriktionerna när det gäller amerikansk teknologi. Det amerikanska försvarsdepartementets ökade inflytande på detta område måste uppfattas som ett hot. Hela spektret av datorteknologi riskerar att bli föremål för restriktioner från amerikansk sida. Det betyder, att europeiska bolag inte kan utnyttja modern amerikansk teknologi i produkter som är avsedda för export utanför Europas gränser.

Enligt ] M Watson, International Computer Ltd, utgör de amerikanska exportrestriktonerna det största hotet mot europeisk dataindustrin.

Det måste bli möjligt för små företag att gå till en IC-tillverkare och beställa specialkretsar för egna speciella behov.

Teknologisk infrasturktur

Men är samarbete den enda utvägen för europeisk dataindustri? Rolf Skår, VD för kometföretaget Norsk Data, anser att det ligger fundamentala fel inbyggda i den europeiska dataindustrin - För närvarande satsar den europeiska dataindustrin största delen av sina resurser på stordatorer. Samarbetet mellan japanska företag och europeiska har lett till detta samtidigt som vissa oönskade sidoeffekter uppstått. En sidoeffekt är att IBM:s datorteknik och arkitektur blir totalt dominerande, eftersom de japanska företagen utnyttjar sig av IBM-arkitektur.

  • Jag tror att det för den europeiska dataindustrin skulle vara mycket mera fördelaktigt att koncentrera sig på modern arkitektur.

Rolf Skår, Norsk Data, tycker inte om samarbete med japanerna. Det leder bara till en standardisering av IBM:s arkitektur.

3 kretsar för egna speciella behov.

Enligt Ledin måste det i Europa byggas upp en infrastruktur av bolag som tillverkar moderna IC-kretsar (CMOS-teknologi). Annars föreligger alltid fara för att den amerikanska och den japanska industrin i främsta rummet utnyttjar sin höga know how för att tillfredsställa hemmamarknadens behov. Och då hamnar Europa obönhörligt på efterkälken ett par, tre år.

  • Vi måste kunna skapa en teknologisk infrastruktur som direkt kan accepteras av de europeiska användarna.

Teknologi-business

Enligt Rolf Skår är det av första rangens vikt att förstå omgivningen. Skår anser att amerikanerna är de verkliga konkurrenterna som europeisk dataindustri har att kämpa med på hemmalplan. Och så kommer det att förbli.

  • Vi är tvungna att konkurrera med amerikanerna och på denna purkt har vi en stark fördel, nämligen det att vi förstår den europeiska marknadens behov bättre än amerikanerna.

= Inte är situationen så illa som den kan verka. De två mest vinstgivande företagen senaste år var europeiska, sade Rolf Skår och syftade på sitt eget företag - Norsk Data - och det engelska mikrodatorföretaget Sinclair.

J M Watson (ICL) har för sin del orsaken klar till att den europeiska dataindustrin inte har kunnat hävda sig (hittills) i konkurrensen med amerikaner och japaner - Vi måste länka ihop företagsledning och teknologi på ett bättre sätt än tidigare. Vi har förmodligen gjort ett grundläggande fel i Europa då vi inte insett att teknologi och business går hand ihand…

Utgiven i Forum nr 1983-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."