Utgiven i Forum nr 1974-17

Fabriksbesök: Stig på och se hur vi har det

Forum 1974-17, sida 24, 30.10.1974

Taggar: Personer: Karl-Gustav Kukkonen

Fabriksbesök: Stig på och se hur vi har det

Ett industri- eller affärsföretag kan inte klara sig om inte de människor, som bor inom dess influensområde, känner sympati gentemot företaget. Oy Wilh. Schauman Ab i Jakobstad, som är den största arbetsgivaren på orten, har insett att de anställda, deras anhöriga, myndigheterna och var och en som bor inom fabrikens influensområde har rätt att få veta vad som sker inom företaget, vilka planer det har, hur det ser ut innanför fabriksportarna osv.

Schaumans socialchef i Jakobstad, Karl-Gustav Kukkonen berättar om hur hans företag ordnar sin fabriksbesök.

Fabriksbesöken är en form av PR-verksamhet och en del av denna. Möjligheterna att åstadkomma resultat beror helt på sättet att sköta besöket och gästerna, Om man önskar uppnå ett gott resultat får fabriksbesöket aldrig anses vara en rutinsak. Varje företag, som önskar presentera sig självt, kan först och främst ordna skolning för personal, som känner företaget, i konsten att ta emot gäster. Dessa personer, som är skolade för sin uppgift, måste alltid iaktta principen: Var uppmärksam mot gästerna. Dessutom bör en person, som valts till guide, eller en skolad fabriksvärdinna kunna ”gin läxa”, eller med andra ord ge en saklig och sanningsenlig information om Öretaget.

Guiderna bör också minnas att gästern — Schaumans fabriker besöks årligen av 3 000—5 000 personer.

— Gruppernas storlek är inte begränsad.

— Åldersgränsen nedåt är 15 år.

— Under en ”open-door-dag” är också barnen i tillfälle att besöka fabriksområdet tillsammans med sina anhöriga, men då föräldrarna är på fabriksrond finns barnvakter och olika trevliga sysselsättningar för barnen.

— Vid behov finns möjligheter att fotografera besökargruppen.

— Då det är frågan om viktiga gäster meddelas pressen på förhand.

2 mera sällan är tekniskt kunniga och att de därför bör använda ett tekniskt språk, som alla förstår. Någon gång kan det vara befogat att använda facktermer, men de måste då åskådliggöras genom lämpliga exempel för att göra det hela mera lättförståeligt. Informationen skall ges på ett sådant sätt, att gästerna kan tillgodogöra sig den. Maskiner och anläggningar får inte mera vara de viktigaste, utan människan, hennes arbetsmiljö och produkterna.

Fabriksvärdinnan bör före guidninge ha klart för sig följande saker — När, varifrån, vart och med vad anländer gästerna — Gästernas sammansättning bransch, deras språk.

— Vad vill gästerna se hos oss. Vilka speciella önskemål har framförts.

— Vad skall berättas för gästerna och vilka broschyrer skall de få, skriftliga redogörelser, filmer, Dia-serier mm.

— Rutten för besöket, eventuella pauser under rutten, förfriskningar, WC, eventuella transporter, parkeringsplatser för bilar m m.

En inbjudan till besök ordnas ofta hel enkelt så, att en grupp uttrycker si önskan om att få komma och bese våra fabriker. En systematisk besöksverksamhet i PR-syfte skall emellertid inte begränsas till begäran om att få göra ett besök, utan den förutsätter även att gäster planenligt inbjuds till fabriksbesök. En inbjudan från fabrikens sida sätter redan från början en värdig prägel på besöket. Sådana gäster är för oss tex skogsägarna inom våra fabrikers anskaffningsområde, pensionärer, lärare och elever från olika läroinrättningar, personal från andra industrier, våra anställdas anhöriga, myndigheter, kommu oc nala förtroendemän, representanter för arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer, kunder, representanter för massmedia m fl.

Vi vet också att vi bör berätta hur våra produkter säljs, hur de klarar sig i konkurrensen ute ”i stora världen”. Ju positivare bild den stora allmänheten har av oss som arbetsgivare desto bättre lyckas det för oss att få tag på god arbetskraft, sådana personer, som har råd att välja då det gäller att sälja sin arbetsinsats.

Fabriksbesöken har också sin betydelse för den stora allmänhetens inställning till oss; målet är att få opinionen ”på vår sida”. Dessutom strävar vi till att förstärka de positiva inställningar som finns samtidigt som vi försöker vända de negativa eller likgiltiga i mera sympatisk riktning.

Enligt direktiv från bolagets ledning tar personaltjänstsektionen hos oss hand om den praktiska skötseln av fabriksbesöken. Vid ”specialfall” ansvarar avdelningscheferna tillsammans med marknadsförings- och försäljningsavdelningen för besöket.

Då gästerna anlänt hälsar värden, en representant för bolaget, dem välkomna. I samband härmed ges också en översikt över orten och våra fabriker. Före den egentliga fabriksronden indelas gästerna i grupper om ca 10—15 personer. Gruppen tas om hand av en fabriksguide (värdinna). som redan på förhand har försett sig med broschyrer, underrättats om vilken besöksrutt det är frågan om mm, För tillfället har vi 25 guider på våra fabriker. Alla dessa hör till vår fastanställda personal, språkkunniga damer, bla avdelningssekreterare, som kan frigöras från sina rutinsysslor för den tid fabriksronden fordrar. På bolagets initiativ har guiderna försetts med enhetliga dräkter och guidemärke (med vars och ens namn).

Före fabriksbesöket görs en besöksanmälan på särskild blankett, där avdelningscheferna mfl personer i ledande ställning informeras om det väntade besöket, Ifall det är frågan om en s k ”viktig” besökargrupp flaggar vi också för gästerna och då informeras alla anställda orm detta medelst ett specialkort som sätts upp på alla anslagstavlor. Kortet upplyser bla om gästernas nationalitet. För en normal fabriksrond reserveras 1—2 timmar.

Forum 17/74

Utgiven i Forum nr 1974-17

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."