Fackmässor framtidens melodi

Forum 1969-15, sida 21, 01.10.1969

Taggar: Personer: Olle Herold Teman: arbetslivet

Fackmässor framtidens melodi

Internationalisering och specialisering, det blir också 70-talets rättesnöre för Finlands Mässa, 50 år den 19 oktober. Fackmässor — branschutställningar — är utomlands dagens melodi nuförtiden och det är helt naturligt att Finlands Mässa, som börjat skapa sig även ett visst internationellt namn, följt och kommer att följa samma spår, säger mässchefen, kommerserådet Olle Herold.

Fackmässor har framtiden framför sig, det har utvecklingen under 60-talet visat. Det har varit ett totalt genombrott för branschutställningarna, och de s.k. allmänna mässorna blir allt mera sällsynta. Föregångslandet när det gäller mässor är, och har alltid varit, Tyskland. Efter kriget var det Köln och Diisseldorf som övergick till branschmässor. Sedan dess har man nästan överallt accepterat denna utveckling. I Tyskland, mässverksamhetens hemland, skiljer man nuförtiden mellan sk. Einbranschenmessen — enbranschmässor, — dvs. specialmässor för någon särskild bransch — och Mehrbranschenmesse — flerbranschmässor, där man koncentrerat den allmänna mässan att omfatta endast några få branscher och presentera dem så utförligt som möjligt.

— Men branschmässor i stor skala fordrar stora länder, centralt lizgande med tanke på världshandeln, påpekar kommerserådet Olle Herold.

— Vi här i Finland har kritiserats för att inte följa med utvecklingen, Det stämmer delvis, men det beror ingalunda på att vi inte skulle förstå vad det är fråga om, eller sakna god vilja, vi gör vårt yttersta.

Branscherna för sm — Problemet hos oss är det att branscherna är för små, och dessutom täcker de delvis varandra. De stora företagen inom vårt näringsliv är ingalunda alltid branschspecialister utan ofta allroundproducenter. På mässorna har de velat hålla alla sina produkter samlade, inte uppsplittrade enligt bransch. Det är billigare och har bättre effekt på konsumenterna.

— Inte desto mindre är vi definitivt på väg mot specialisering: den nu pågående stormässan blir av allt att döma tillsvidare den sista nationella mässan av det här slaget.

Helsingforsmässan delas upp

Helsingfors Internationella Mässa avser att från och med 1971 delas upp: en teknisk, kapitalvarumässa, närmast avsedd för fackmän och köpare och en konsumtionsvarumässa, då naturligtvis konsumenterna spelar huvudrollen. Dessa mässor hålles vartannat år.

Med tanke på exportfrämjandet är fackmässor givetvis det riktiga, det är också handeln och industrin överens om. Och Finlands Mässa som ju i tiderna (1919) grundades av näringslivets centralorganisationer, bör ju vara speciellt lyhörd för utrikeshandelns önskemål när det gäller deltagandet på utländska mässor — en verksamhet som sedan 1952 omhänderhas av Finlands Mässa.

— Vi erhåller inte något direkt stöd av stat eller kommun för vår verksamhet. Våra möjligheter att arbeta effektivt beror i hög grad på organisation och rationalisering av arbetet och på ett intimt samarbete med näringslivet och dess organisationer. Vi har helt enkelt inte råd att genomföra mässor och utställningar som ekonomiskt inte bär sig då ingen annan träder till och täcker en eventuell förlust. När det gäller branschmässor och specialutställningar har vi därför från första början gått in för att samarbeta med berörda branschorganisationer. Först sedan de gett klarsignal till att behovet för en specialmässa finns börjar vi genomföra den, säger mässchef Herold.

Forts. på sid. 28 Forum 15/69 2

Utgiven i Forum nr 1969-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."