Fatalt slarv vid rapportering om katastrofen i Medelhavet

20.04.2015

Aftonbladets systertidning Svenska Dagbladet (båda ägs av norska Schibsted) har råkat ut för samma fatala slarv som kvällstidningen gjorde sig skyldig till 9 mars då den en artikel om trippelmordet i Trollhättan lade ut en annons intill om ”hemmamys, undvik städbråk, supertjänsten som gör underverk för familjefriden”.

När SvD på söndagen rapporterade om den tragiska olyckan i Medelhavet, då det var känt om minst 600 dödsoffer, började tidningen med att visa en helsida av en gigantisk lyxkryssare med rubriken ”Fartfyllt på Medelhavet”, därunder ord som ”kittlande höjder, lär dig surfa, karibiska rytmer”.

Vid ett senare tillfälle hamnade annonsen direkt under tidningens hänvisning till vidare läsning om katastrofen. I det här fallet går det inte att komma undan med det vanligaste svaret från journalister i programmet ”Medierna” i P1 Sveriges Radio (lördagar kl 11) när de gjort bort sig:

”Vi har varit otydliga” istället för att säga som det är ”Jag har gjort helt fel”.

About these ads

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."