Fazer satsar på kex igen

08.08.2012

Fazer-koncernen köper Kraft Foods kexproduktion i Finland. I köpet ingår bland annat varumärkena Jyväshyvä och Carneval.

I ett pressmeddelande uppger Fazer att man ser utmärkta möjligheter att utveckla den inhemska kexmarknaden och att utnyttja konfektyrvarumärken i kexkategorin. Målet är en andel på över 25 procent av den finländska kexmarknaden. Enligt bolaget stannar kextillverkningen i Finland. I och med köpet övergår 87 personer från Kraft Foods i Fazers tjänst.

”Kexen passar bra in i Fazers verksamhet och vår tillväxtstrategi. Samtidigt bygger vi upp vår internationaliseringsstrategi och gör det möjligt att utvidga vårt företags affärsverksamhet i Finland. Vi är också glada över att kextillverkningen och därmed arbetsplatserna kunde behållas i Finland”, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte.

I och med tillverkningen av kexprodukter utvidgar Fazer sin verksamhet till nya kategorier. Målet är en andel på över 25 procent av den finländska kexmarknaden och bolagets mål är att utveckla hela kexmarknaden.

Vid affären förvärvar Fazer bland annat varumärkerna Jyväshyvä, Carneval, Suklaalehti, Muro och Hangon. Affären träder i kraft i månadsskiftet oktober-november, varefter personalen övergår i Fazers tjänst.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."