Vem är Finlands största Google-annonsörer?

31.03.2016

Många funderar varifrån Google får sina pengar, och svaret är att så gott som all deras inkomst kommer från AdWords, även kallat Google-reklam eller sökordsannonsering. Men vem är det då som annonserar i Google?

Google AdWords.

Google adwords största annonsörerGoogle Adwords är alltså de 3-4 annonserna som visas högst uppe i Google när du söker på något, och ibland även längst nere. Tidigare visades de också i högerspalten. Annonserna är märkta med märket “Annons” eller i Google.fi, “Mainos”.

Största AdWords annonsörerna i Finland - Lista

Jag gör varje månad en lista på de 100 största AdWords annonsörerna i Finland, som publiceras på Generos blogg på Finska (Suomen isoimmat AdWords mainostajat helmikuussa).

Listans top-30:

1 booking.com 2 banknorwegian.fi 3 tori.fi 4 anttila.com 5 ebookers.fi 6 momondo.fi 7 supersaver.fi 8 huuto.net 9 sonera.fi 10 trivago.fi 11 hotels.com 12 vertaa.fi 13 aurinkomatkat.fi 14 ellos.fi 15 travellink.fi 16 op.fi 17 zapmeta.com 18 fortum.fi 19 tjareborg.fi 20 finnmatkat.fi 21 s-pankki.fi 22 suomilimiitti.fi 23 valio.fi 24 hbonordic.com 25 tallinksilja.fi 26 if.fi 27 ray.fi 28 gigantti.fi 29 sokoshotels.fi 30 scandichotels.fi Hela listan finns här.

Analys av Google-annonsörerna

Vi har följt med situationen i fyra månader och kommit fram till några slutsatser:

  1. Top-positionerna på listan innehas oftast av företag med 6-siffriga månadsbudgeter (enbart i mediebudget för sök-annonser, direkt betalat till Google).
  2. De största annonsörerna är alltid i resebranschen. Fem till sju platser på top 10 listan brukar innehas av aktörer inom rese- eller hotellbranschen, där det mesta bokas på nätet, och pris per såld “produkt” är mycket hög.
  3. Andra stora annonsörer är finansbranschen (banker och snabblån), webbutiker, försäkringsbolag, teleoperatörer och el-leverantörer.
  4. På top-100 listan brukar endast finnas företag som säljer produkter eller tjänster via nätet (eller förmedlar besökare till sådana som säljer). Ett undantag är Valio och ett par andra som alltid finns med någonstans på Top 100 listan.

Google-annonsering korrelerar inte med köpare av TV-reklam

Det är intressant att jämföra de största Google-annonsörerna med de största köparna av TV-reklam. För de korrelerar inte överallt.

På listan över största annonsörer i TV vecka 10 återfinns följande:

  1. Veikkaus
  2. Tele Finland
  3. L’Oreal
  4. K-ruokakaupat
  5. SCA
  6. Vitaelab
  7. Unilever
  8. Novartis
  9. Elisa
  10. Dna Finland
  11. Lidl
  12. Volvo
  13. Instrumentarium
  14. Prisma
  15. Orion Pharma
  16. Sato
  17. K-rauta
  18. Reckitt Benckiser
  19. Fazer
  20. Sinebrychoff
  21. Valio
  22. Bayer
  23. Arla Ingman
  24. Gigantti
  25. Procter & Gamble
  26. Adlibris
  27. Sokos
  28. Tjäreborg
  29. MTV3
  30. Veho

(Källa: MarMai)

TV-annonsörer vs Google-annonsörer

Det vi kan konstatera är att så gott som alla stora rese- och hotellförmedlare saknas från listan över TV-annonsörer. Endast Tjäreborg återfinns även där. Å andra sidan så finns en hel del tillverkare och försäljare av konsumentprodukter med på TV-reklam -listan och inte på Google-adwords -listan. Allt detta är ganska naturligt eftersom de fokuserar på olika försäljningsställen, de som säljer på nätet annonserar också på nätet, och vice versa.

Många av reseförmedlarna fokuserar en massa på att synas i Google så att de kan dra nytta av andra resebyråers offline-reklam. Dvs, om en lokal resebyrå gör stora reklamkampanjer i TV och print för resor till Spanien, så blir människor inspirerade och söker resor på Google. De kommer då att exponeras för stora utländska rese-jämförelsesajters synlighet i Google, och sannolikheten är stor att man bokar sin resa genom en av dessa (trivago, momondo, booking, etc). Samma sak gäller för webbutiker i övrigt. Därför satsar dessa så sjukt stora summor på AdWords varje månad, och står därför för en stor del av Googles inkomster.

En annan sak vi konstaterar är att det finns webbutiker som annonserar i TV men som inte återfinns på listan över de största köparna av Google-reklam (Adlibris, Prisma, K-rauta). Jag vet inte vad deras strategi är, men eftersom de har webbutik så är det lite konstigt att de inte väljer att satsa mer på synlighet i sökresultaten. Jämför med Anttila som verkar ha den fjärde största AdWords-budgeten denna månad, men inte återfinns på TV-reklam -listan.

Tack till Christian Rudolf på Topdog.se för idén till listan: Sveriges största AdWords annonsörer. Vill du se fler månaders största Google-annonsörer så hittar du det här (på finska): Google Adwords mainostajat kuukausittain.

Skrivet av Jonathan Björkskog som jobbar som sökmotorkonsult och web-taktiker på Genero i Helsingfors.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."