Finländsk export: Man vågar inte tro på framgång!
Forum 1974-18, sida 20-21, 13.11.1974Dr Järgen Pratje, IHK Liäbeck:
Importrestriktioner dålig lösning för Finland
Finlands underskott i handelsbalansen med Förbundsrepubliken Tyskland har trots vissa exportframgångar och hårda ansträngningar vuxit till sig. ”Läbeck-områdets import från Finland har ökat med ca 6 ?/o, medan å andra sidan exporten stigit med hela 20 ?/o. Det är dessutom mindre trösterikt att konstatera, att siffrorna ligger under medeltalet för hela landets import respektive export,” säger Dr Jurge förbindelsen Hangö—Travemiinde beträffar. Den andra nyheten vi ser fram emot är turbinfartyget Finnjet. Den korta resetiden kommer troligen att medföra en väldig stegring i passagerartrafiken. Det är överhuvudtaget glädjande att se hur turisttrafiken år för år växer, och ser man på turistbalansen är den för Finlands del absolut positiv. klyftan mellan EG och EFTA förde med sig mycken oro och förvirring. Trots detta har vår utrikeshandel till 40 9/4 fördelat sig på Skandinavien och endast 20 9/0 på EG, medan förhållandet för hela förbundsrepubliken räknat är precis tvärtom, Dethär gäller förstås den sk gamla EG, och vi är mycket nöjda över att man i Finland fått till stånd ett avtal
Oldenbur och att tullmuren steg för steg bortskaffas, Det att Finland undertecknade först senare har tills vidare haft en något negativ inverkan på den tyska mark Pratje, direktör för Industrie- und Handelskammer zu Läbeck, som för Forum framlade sina synpunkter på problemet.
Tyska nyttigt också i SEV-länder Kreis
OSTHOLSTEI ”Att kunskaperna och undervisningen i
INDUSTRIE- UND HANDELSKAMMER ZU LÖBECK omfattar de sydöstra delarna av landet Schleswig-Holsteln. Området sträcker sig från ön Fehmarn i norr till Elbe och praktiskt taget Hamburg I söder. Till kammardistriktet hör förutom hansastaden Läöbeck hertigdömet Lauenburg, Ostholstein, Segeberg och Stormarn samt en stor del av området kring Hamburg.
I det ca 5 000 km? vida kammeardistriktet lever och verkar omkring 900 000 invånare, varav staden Löbeck står för 242 000. Tillväxttakten är väsentligt snabbare än 1 hela förbundsrepubliken (10,1 2/0 mot 3,7 2/0).
För närvarande tillhör ca 25000 näringsidkare handelskammaren, av vilka omkring 6000 införda i handelsregistret. Numerärt sett representerar de flesta detaljhandeln, följda av industrin och partihandeln. Omsättningen av industrin i kammarområdet ligger över 6 Mrd DM. Dess andel i hela landet Schleswig-Holsteins omsättning står över 40 9/0.
Enligt omsättning räknat får man följande branschstruktur: Livsmedel och njutningsmedel 32,3 / ”Vi är litet rädda för att man i Finland på grund av ett för bilateralt synsätt kommer att ta till importrestriktioner vad gäller Tyskland. Jag ser det som en rätt olycklig lösning, export och import måste absolut ses multilateralt, dvs i dethär fallet på förhållandet mellan alla EG-länder. Vi understöder varmt varje ansträngning att lätta upp handelsunderskottet, i all synnerhet alla försök att stärka finska exportföretags marknad i vårt land. I Finland har organisationer motsvarande vår redan gjort en hel del, och kanske är det att gå över ån efter vatten att poängtera dethär i norra Tyskland där finländska produkter redan sedan tidigare är kända. Stötarna måste snarast riktas mot landets västra och södra delar, där Finland som handelsbegrepp ännu är relativt okänt. Här har vi tillsammans med våra systerkamrar en viktig uppgift att få till stånd kontakter för att avhjälpa detta.”
Libeck gynnsammaste knutpunkten för Finlan tyska håller på att gå tillbaka inger oss bekymmer. Från vissa håll, både tyska och finländska, försöker man lyckligtvis hindra en sådan utveckling. I vårt intresse ligger det också att så vitt möjligt understöda all undervisning närmast kanske i riktning handelstyska. Man bör inse att tyska inte bara talas i Tyskland, DDR, Schweiz eller Österrike, utan att språket också i SEV-länderna som underhandlingsspråk vunnit kraftigt insteg.”
F: Hur har Finlands EG-avtal mottagits på den tyska marknaden?
JP: ”Löbeck-området har traditionellt inom handeln riktat sig norrut. Tull .
Neumänster
Bad Segeberg Kreis . SEGEBERG
Bad Oldesloej
Kreis STORMARN
Hzgt. LAUENBUR naden, importörer frågor sig om det ännu alls lönar sig att föra in från Finland då andra länder redan har betydande tullsänkningar.”
F: Exportsvårigheter för finländska företag är ofta beroende på för liten kapacitet. Finns det intresse för tyskå etableringar i Finland?
JP: ”Finland anses inte vara ett alldeles lätt land för utländska företag att etablera sig i p ga olika bestämmelser. Lägk därtill det försvårade sysselsättningsläget och den ganska kraftigt stigande infla-" tionen, som ju belastar oss alla, så ter sig svårigheterna rätt stora.”
F: Industrier und Handelskammer zu Läbeck spelar av allt att döma eh mycket viktig roll såväl för Finland: som för andra länder kring Östersjön?
JP: ”Vi har redan sedan länge befunnit oss i vad man kunde kalla medlarställning mellan östersjöländerna och helå
Kapitalvaror 32,2 2/0 - . - . Tyska Förbundsrepubliken. För två åk Konsumtionsvaror 19,6 “/o Som transithamn har Liibeck glatt sig sedan samlade vi för första gången alla” Grundämnes- och oerhört åt den utveckling sjöfarten från jön ti I / : : a E S handelskamrar runt Östersjön till en geproduktionsvaruindustri 15,9 Yo Finland har genomgått, såväl vad per- ] 8
Områdets utrikeshandel är huvudsakligen koncentrerad till östersjöländerna ,som tills vidare har en mycket större andel i exporten än EG. De betydelsefullaste exportartiklarna utgörs av specialmaskiner ,i synnerhet för — livsmedelsindustrin, skeppsvarv, textilindustrin och sötsaks- och fiskindustrin. Importen omfattar huvudsakligen trä, vin och stålvaror.
1 sontrafiken beträffar, men framför allt i fråga om frakttrafiken. Liäbecks hamn har utvecklat ett speciellt Finland-centrum för fraktbåtarna, medan passagerartrafiken i det stora hela är koncentrerad till Traveminde. ”Libeck är absolut den gynnsammaste knutpunkten för Finland och för hela östra Skandinavien till kontinenten. Nya förbindelser uppstår ideligen, och vi är mycket förväntansfulla vad den nya tåg Dr. Dr. Jörgen Pratje: ”Inom handeln har IHK zu Löbeck redan länge haft en viktig medlarställning mellan östersjöländerna och hela Tyska Förbundsrepubliken.”
Forum 18/74
Libeckområdets betydelse som knutpunkt för trafiken mellan norr och söder kan inte bestridas. I synnerhet genom Europaväg 4 har man förbindelse med Tysklands oerhört täta järnvägs- och landsvägsnät och sålunda med hela kontinenten. Från Läbecks hamn avgår tiotals regelbundna båt- och färjrutter, bla till Sverige, Danmark, Polen, Sovjet och givetvis Finland. Genom ElbeLibeck-kanalen (på kartan inte utsatt) har man förbindelse med det mellaneuropeiska insjönätet. Flygfältet Läibeck-Blankensee sluter området till inrikes flygnätet.
Forum 18/7 mensam träff. I den deltog bla ett dus- ’ sintal finländska handelskamrar. I framtiden skall dessa sammankomster nu föranstaltas med jämna mellanrum. Man kommer framför allt att behandla östersjöländernas gemensamma ekonomiska och handelspolitiska frågor, samt vad man från respektive sida kan företa sig för att utveckla handel och kommunikation. Nästa stora träff kommer för övrigt att hållas nästa år med Helsingfors som värd.” 19