Finn-Power ut på nya marknader med ny ägare

av Johan Svenlin Forum 2008-02, sida 12, 28.02.2008

Taggar: Bolag: Finn-Power Personer: Tomas Hedenborg Teman: företag

HB FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2 2008

SPEKTRU “Det är väl dit man går när man inte riktigt vet vad man vill bli so vuxen” Kaupthings Finlands-vd Lauri Rosendahl om sitt val att börja studera på Hanken, i firmans egen tidning Kaupthink 1/2008.

FiNN Power ut på ny marknader med i

JOHAN SVENLI askintillverkaren FINN-POweER i KauhaM vahittade efter flera års letande e partner för att fortsätta växa på den globala marknaden. I början av februari meddelades att Österbottenföretaget och Norditalienska PRIMA INDUSTRIE går ihop och tillsammans bildar den tredje största aktören inom branschen, efter tyska TRuMPF och japanska AMADA.

När Forum besökte Finn-Power i Kauhava för ett år sedan (se nummer 2/07) pågick spaningen efter tänkbara fusionskompanjoner. Då fanns ett halvdussin kandidater.

”Sonderingar hade gjorts i tre-fyra år, men förra sommaren började vi, det vill säga FinnPowers ledning och ägaren Ear, på allvar rikta in Oss på Prima”, säger vd TOMAS HEDENBORG.

Prima beskrivs som en perfekt partner, främst för att Finn-Power och Prima verkar inom samma sektor utan att i praktiken ha överlappande verksamheter.

”De har laserkunnande som vi hittills köpt in och vi har en unik bredd på fullständiga automatiseringssystem’ förklarar Tomas Hedenborg.

Också på geografiska marknader kompletterar bolagen varandra.

“En stor fråga för Finn-Power har varit hur viska attackera Kinamarknaden. Vi har nu en ingång i och med att Prima var tidigt i Kina med två samriskbolag och är väletablerade där”

Tillsammans siktar Finn-Power och Prima nu bland annat på marknaden i Brasilien. Det nya bolaget kommer att strukturera om sina försäljnings- och serviceorganisationer, och det blir snarare nyrekryteringar än uppsägningar.

Fusionen innebar i praktiken att Prima köpte upp hela aktiestocken i Finn-Power för 170 miljoner euro, varav svenska kapitalbolaget EOT ägde drygt 91 procent. När EQT köpte Finn-Power av grundaren JORMA LILLBACKA 2002 fanns planer på en börsintroduktion, men det ekonomiska resultatet försämrades under några år och de svenska ägarna fick tänka om. Finn-Power har sedan dess utvecklats för att klara sig en global konkurrens och har sedan 2005 vuxit både i omsättning och lönsamhet.

”Primas goda resultat de senaste åren gjorde att bolaget hade finansiella resurser att köpa ett bolag som har större omsättning och fler anställda. Men det gör också Prima beroende av att organisationen fungerar i Finn-Power och vi har knutit ledningen till bolaget för att upprätthålla en kontinuitet"

Tomas Hedenborg ser inga stora kulturella hinder för att bolagen integreras framgångsrikt. “Italien har varit Finn-Powers näst största marknad efter USA och vi har en egen fabrik där. Det är en välbekant kultur och bolagen ha mycket kompatibla företagskulturer”!

I Kauhava togs nyheten emot med lättnad bland anställda och kommuninvånare.

”De har vetat sedan 2002 att bolaget ska säljas och ovissheten har varit påtaglig. En lättnad spred sig med informationen att det blev ett bolag utan överlappande verksamheter. Mång ly ägar uppskattar att namnet Finn-Power fortsätter eftersom de känner sig som en del av företaget"

Orderläget just nu sysselsätter Kauhavafabriken fram till hösten. Läget på marknadernai väst beskriver Hedenborg med att en osäkerhet råder, men i Indien, Kina och Arabländerna fortsätter tillväxten.

“Våra huvudmarknader drar bra, men kundernas beslut om investeringar tar längre tid. Det handlar ofta om investeringar i fem miljonersklassen och osäkerheten gör att finansieringen sitter hårdare för kunderna?

Kopplingen Österbotten-Norditalien är inte helt nyiföretagssammanhang. Sedan 19g0-talet ägs lyxbåttillverkaren NAUTOR i Pedersöre av FERRAGAMO-koncernen.

Kommentera Forum! Gå in på webbsidan www.forum.fi och ge dina synpunkter på Forum i en läsarundersökning.

OAYILSINNYHOP

Utgiven i Forum nr 2008-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."