Finnkino gör rent hus i biobranschen
av Ragnhild Artimo Forum 1986-18, sida 18-19, 20.11.1986
Taggar: Bolag: Finnkino Teman: företag
lustreras bäst av publiksiffrorna: ännu 1981 var man uppe i 10 miljoner biobesökare, senaste år bara 6,7 miljoner.
— Det är video som gallrat i leden, säger Finnkino Öy:s ND Jukka Mäkelä, som också är en av huvudägarna. — Inget annat mediaantall har gett så dramatiska återverkningar i biosalongerna.
Mäkelä konstaterar, att videobranschen nu själv står inför kärva tider. Vågkammen har definitivt passerats, och då Rocky IV och Drakens år kan hyras för tian, kan man ana för vem klockan klämtar. Butik efter butik slår igen, antalet importörer krymper, likaså vinstmarginalerna. Det blåser en kall vind.
The Reel World
Finland utgör 0,3 procent av den globala filmmarknaden. | Finland behärskar nu
R ationaliseringsbehovet i branschen il Finnkino 80 procent av marknaden. Bolaget har cirka 105 biografteatrar — resten av landets teatrar, ungefär 250, fördelar sig på småägare och en handfull mindre kedjor. Finnkino har nära 700 anställda, men både antalet salonger och anställda förändras
Jukka Mäkel oavlåtligt, för flera salonger har sålts eller håller på att säljas.
— Det betyder inte automtiskt att salonger slår igen, säger Jukka Mäkelä. — Strävan är att sälja teatrarna till lokala ägare i stället för att försöka fjärrstyra verksamheten från Helsingfors -— och på orter som annars skulle bli biograflösa fortsätter vi. 25 biografsalonger står på saneringslistan enligt dagens planer.
Finnkinos tillblivelse var att göra en dygd av nödvändigheten: vid samgången mellan Kinosto, Adams-Filmi och Kino Savoy i september (som hade förberetts under hela detta år) var bolagens gemensamma skulder uppe i 150 Mmk. Genom realiseringar och andra åtgärder har man lyckats pressa ner skulderna till ca 125 Mmk, och fram till årsskiftet är det ambitiösa målet 110 Mmk.
För nästa år har Finnkino budgeterat en omsättning på 130 Mmk, men bolagsledningen räknar med att det året ännu kan vara förlustbringande. De tre sammangångna bolagens sammanlagda underskott för senaste år var över 20 miljoner.
18
Finnkino rent hu gör biobranschen
Finnkino — den omdebatterade samgången mellan Je tre stora, Kinosto, Adams-Filmi och Kino Savoy — är biogrofbranschen mobilisering inför kampe med andr media — i stället för självnordskonkurren med varandra. Så definie det nya bolagets VD, det Och tillägger att Finnkino
Christopher Walken i At Close Range, som kommer på repertoaren nästa år.
rar Jukka Mökelö, nya utgångsläget. kömpar för seger.
The Magnificent Mäkeläs
Bolagsledningen — det är sanerarna och ägarna. FBF, som är invoalverat som finansiär, har sin man, bankdirektör Timo Hämeranta på styrelseordförandeposten. Styrelsemedlemmar är VD Jukka Mäkelä och hans kusin Juha Mäkelä, männen bakom det största och rikaste samgångsbolaget Kinosto, samt John Erik Westö och Erik Stenroos från Fazer Musik, ett av de nya delägarbolagen.
Aktiekapitalet har höjts till 16 Mmk från 9 vid starten. Men det ska bli större — målsättningen är 25 Mmk.
— Det kan tyckas i mesta laget för ett så relativt litet bolag, men den höga skuldsättningen motiverar det, säger Jukka Mäkelä. — ! detta skede behöver vi ännu mera riskkapital.
Aktiernas fördelning är — tills vidare — denna: A-aktier (med tjugo röster): Filmipoo4 = Jukka och Juha Mäkelä, 3 Mmk; Fazer Musik, 3 Mmk; FBF Värdepapper, 1 Mmk. B-aktier (en röst): Senso Films Oy (bröderna Aki och Mika Kaurismäki, 1 Mmk; Reijo Aho, 1 Mmk; Tampereen Picnic Center, 1 Mmk; Valio-Filmi = Thomas Adams, 3 Mmk; och — observera klanskapet — Mauno och Tuukka Mäkelä, 3 Mmk.
Reijo Aho, som dominerar branschen i Seinäjoki och Tavastehus, har genom delägarskapet köpt ”trygghet” på de egna orterna.
VD Mäkelä berättar, att förhandlingar pågår med nya potentiella aktionärer, men anser sig av korrekthetsskäl inte kunna offentligge kontrahenternas namn.
Putting Out The Ritz
I huvudstaden har saneringsvågen svept med sig bl a bio Aalon, Corona, Ritz och Si ninen Kuu. Men Helsingfors är generellt sett i bättre läge än landets övriga städer.
— Driftsbidraget för huvudstadsbiograerna är i genomsnitt 20 procent av omsättningen, vilket kan anses vara tillfredsstälande — men i nästan alla andra städer är situationen problematisk. En orsak är att biografägarna inte svarat mot de nya utmaningarna och den förändrade rmarknadsbilden. Biograferna är överdimensionerade. Lahtis tex finns det fem biografer med 500 platser — och kapaciteten utnyttjas inte tillnärmelsevis. I mindre städer är de lesta biografer också föråldrade och otrivsamma, stolarna slitna och obekväma etc. Klart att video i det egna hemmet är mera lockande!
Mäkelä säger att överstora biografer i Finnkino-kedjan nu skall spjälkas upp i små, som ett led i saneringen. Men i varje stad skall det naturligtvis finnas en stor salong — för Spede- och Rambo-filmer, och kanske också av kulturprestigesskäl…
Hela tiden är naturligtvis lönsamheten ledstjärnan. Och gränsen går enligt Mäkelä vid samhällen på 30 000 invånare. Tidigare drog man gränsen vid 20 000 — före videoboomen.
FSRUN 18/1986
Shadows In Paradis tora enheter har slagkraft. Små har S rörlighet och smidighet. En bransch gigant utesluter inte mindre företag med alternativ som alternativ.
Senso Films Oy, där ponalfigurerna är bröderna Aki och Mika Kaurismäki, grundades i september och skall operera på två fronter: som miljonaktionär i stora Finnkino Oy, och med egen programpolitik för egen import och distribution. Nästa sommar Ööppnar bolaget också en biografteater, Andor(C — Vi är med i Finnkino och den vägen i import och distribution i större skala och för en bredare publik, säger Aki Kaurismäki. — Senso Films skall erbjuda en alternativ programpolitik som matchar vår egen filmpolitiska linje.
Bröderna Kaurismäkis filmbolags, Villealfa Filmproductions Oy:s produktioner — Kaurismäki-flmerna De arvlösa, Calamari Union, Rosso etc — har rönt uppmärksamhet inte bara bland filmkännare, utan också, och mera oväntat, bland den stora biobesökande allmänheten. Nyaste premiären var Skuggor I paradiset.
Aki Kaurismäk — Vinterns övriga premiärer blir Macbeth, Hamlet och Tilinteko regisserade av respektive Pauli Pentti, mig och Veikko Aaltonen, säger Aki Kaurismäki.
Den nya biografen Andorra inreds i nuvarande Bio Adams, som stänger i maj — i augusti öppnar lokaliteten som Andorra med två teatrar på 180 och 80 platser, Trieste och Albania.
Senso Films import kommer att koncentreras på europeiska filmer ”som inte annars skulle tas in” — och på inhemsk produktion, med ”urskiljning” som Kaurismäkl framhåller. Tolkningarna är fria. RA 0
Lönsamhetgränser finns också för enskilda spelfilmer. De tre första kvällarna avgör. Salongen skall vara fylld till 55 procent om det gäller en liten teater, och till 25 procent om det är fråga om en stor. Annars tas filmen obönhörligt ut ur repertoaren.
The Song, Not The Singer
Finnkino är med fyra femtedelar av filmbusinessen i nyckelställning då det gäller vad den finländska biopubliken skall få se. Programpolitiken är onekligen en intressant fråga.
— Man kan inte förenkla, och utgå från att en viss typ av filmer går och andra inte går, säger Jukka Mäkelä. — Och tväremot gängse uppfattning ”går” sk konstnärliga filmer ypperligt! Så Nordias art house-linje ska vi faktiskt fortsätta på, och för denna lönande verksamhet headhuntar vi just nu en lämplig chef
Inte på långt när alla nya filmer tas in. En orsak är att de utländska agenterna kräver astronomiska summor för visningsrättigheterna då policyn är att paketsälja flera på en gång — också filmbolagens ”misstag”, som ska betalas på något sätt.
Ett tillräckligt stort finländskt bolag med bankrelationerna i skick är naturligtvis i ett bättre förhandlingsläge än småteaterägare. Och har bättre möjligheter att tillgodose olika publikkategoriers behov och önskemål. Inom ramen för sunda marknadsekonomiska principer, naturligtvis.
fortsättning på s 32
Sharper Than Lif howscan är ett av de nya filmvisGÖ rirossysem som skall öka filmföre ställningarnas visuella — njutbarhet. Det har utvecklats av special effects-virtuosen Douglas Trumbull och lanserats av Toshiba.
Trumbull kom efter en serie experiment fram till att en bildfrekvens på 60 bilder i sekunden gav publiken optimal visuell upplevelse — och att den traditionella filmprojektionen med 24 bilder och 48 växlingar per sekund ligger alltför nära ögats sk tröghetströskel. Med frekvensen 60 b/s passeras tröskeln, och flimmereffekten elimineras. Trumbull utvecklade — för att säkra hög bildkvalitet — en 70 mm hi-speed-kamera och -projektor med förstärkt ljusstyrka.
Den ökade bildskärpa den nya tekniken ger möjliggör visning på en 10X24 m screen — bilden förblir fullkomligt skarp och helt flmmerfri, och upplevs som tredimensionell. Tekniken möjliggör 10 gånger så mycket bildinformation som med konventioneli 25 mm-film. Ljudsystemet är specialgjort — med B-kanals Dolby — med 15 förstärkare och över 20 högtalare — som ger en kvalitet som skall matcha bilden.
Genom att Showscan innebär drastiskt ökade produktionskostnader och icke obetydliga investeringar för biografteatrarna, klassas systemet som en exklusivitet utan långt gående praktiska följder. RA 19