Flott satsning på flytande export
Forum 1972-14, sida 18-19, 20.09.1972Taggar: Personer: Hiroshi Tanaka Teman: export
Flott satsning på flytande exp 0 Japans nya expofartyg Shin Sakura Maru som besökte Helsingfors den 8—9 september gav en bild av hur man på ett ”annorlunda” sätt kan sälja inte enbart sina exportprodukter utan också det moderna Japan. Inget annat land i världen har vågat sig på en sådan satsning trots att det varit aktuellt i både USA och England. Forum gjorde en intervju med Hiroshi Tanaka, generalsekreterare för JIFF (Japan Industry Floating Fair Association). Tanaka berättade att denna båtutställning är den tionde i ordningen som Japan anordnar.
— Det är klart att vi i första hand vill visa upp de varor och tjänster som Japan idag kan stå till tjänst med. Men samtidigt vill vi främja internationell goodwill och förståelse folken emellan. Jag vill också poängtera att Japan idag har ett stort intresse av att finna varor som vi kan importera. Vi har därför en avdelning på utställningen som sköter dessa kontakter.
FORUM: — Hur länge har Ni hållit på med denna utställningsverksamhet och vem äger och finansierar detta projekt?
TANAKA: — Den första båtutställningen anordnades 1956 och då besöktes Sydostasien. Vi har besökt 104 viktiga städer och 85 länder sedan starten. Totalt har över 1,5 miljoner människor besökt utställningarna.
— Idag har vi vårt nya expofartyg ”Shin Sakura Maru” som blev färdigt i juli 1972 och som är specialkonstruerat för utställningsverksamhet. Fartyget är 175 meter långt och har på två däck en utställningsyta på ca 3 500 m”. Totalt uppgår
Discrete Tk om 1 personalen till 220 personer. Fartyget ägs av JIFF och finansieringen sker med de avgifter som utställarna betalar. Dessutom hyr vi ut fartyget när det inte har utställningsarbete.
FORUM: — Hur deltar staten i detta projekt?
TANAKA: — Staten bidrar närmast när det gäller de officiella arrangemangen kring utställningsverksamheten. Vi har tre ministrar från handels- och industriministeriet med i vår styrelse.
FORUM: — Vad kostar det utställarna att vara med? Hur många ställer ut?
TANAKA: — Avgiften är 3250 USA-dollar för en enhet (4 m?) dvs ca 3 500 mk per m?. Detta gäller alltså nu för denna utställningsresa som går till förutom Helsingfors Amsterdam, Köpenhamn, Stockholm, Gdynia, Oslo, Hamburg, Antwerpen, London och Le Havre. Totalt 58 utställare som representerar över 400 företag finns med denna gång.
Matsushita Electric, Osaka, som är Japans ledande företag på elektroniksidan presenterade ett stort antal TV-apparater, stereoanläggningar och audiovisuella anläggningar. Företagets export uppgick senaste år till 1,6 miljarder Fmk.
Forum 14:1972
FORUM: — Hur stor är Er budget för denna resa? TANAKA: — 10 milj Fmk.
FORUM: — Vem står bakom denna JIFF-organisation?
TANAKA: — Japans 75 största exportföretag plus 50 andra organisationer.
FORUM: — Om finska staten vill hyra detta expofartyg, vad kostar det?
TANAKA: — Om vi hyr ut det för en månad och inte räknar med bränslekostnader och hamnavgifter, så blir hyran ca 800 000 mk.
FORUM: —Har Ni programmet klart för nästa utställning?
TANAKA: — Inte slutligt men vår organisation som har 45 medarbetare planerar redan nu nästa utställning. Det behövs mycket tid för att ordna ett så här stort projekt.
Forum frågade också kommerserådet Olle H e r o1d, Finlands Mässa varför inte Finland satsat på ett eget expofartyg. HEROLD: — Denna fråga har många gånger varit aktuell men tyvärr har både staten och industrin visat ett mycket lamt intresse för denna form av utställningsverksamhet. Det är egentligen endast Japan som lyckats med detta. I länder som USA och England har denna fråga varit aktuell men även där har man varit skeptisk mot lönsamheten av dylika projekt. Man vill hellre satsa på specialmässor och man räknar. med att få ut mera på detta sätt.
— Enligt min uppfattning kan Japan satsa på detta projekt endast därför att staten är med.
— Jag medger gärna att detta expofartyg är en rätt intressant fråga men som sagt den stupar på kostnaderna. T om FinnFokus-utställningen i London 1969 blev en rätt affär.
Marubeni Co från Tokio, ett storföretag i stål och maskinbranschen. Företagets omsättning över 35 miljarder Fmk (uppe till höger).
Trafiken i städerna växer och det krävs i dag nya djärva lösningar för att klara problemen i framtiden. I Japan har man insett detta och man testar nu ett ”spårtaxi”-system för den lokala trafiken. Systemet bygger på att man använder sig av datorstyrda vagnar som varje passagerare själv kan programmera. Trafiknätet är uppbyggt så att det finns en hållplats vid varje hundra meter. Tanken är att detta nya system gör all biltrafik i de centrala delarna av städerna onödig. Dessutom tänker man utnyttja vagnarna för lokala varutransporter. På natten kan man distribuera bla posten till olika delar av staden med dylika vagnar, På bilden underst till höger ses prototypen av vagnen. Hela testprogrammet är slutgiltigt analyserat 1974. | första skedet finns det över 100 vagnar med i programmet.
Forum t4H872
E 19