Flygbolagen står infören ny pärs
av Leif Bergström Forum 2008-02, sida 20-21, 28.02.2008
Taggar: Teman: flygindustrin
FORUM FÖR EKOMÖMI OCH TEKNIK
NR & 2008
VÄRLDEN: USA
Flygbolagen står inför en ny pärs
Föråldrade flygflottor och högt oljepris gör att de amerikanska flygbolagen förutspås få ett tufft år, trots att flygbranschen internationellt seglar i medvind. Under våren väntas flera stora fusioner för att flygbolagen ska kunna minska på sina kostnader.
LEIF BERGSTRÖM IH KALIFORNIEN
X De amerikanska flygbolagen gick nära nog ned för räkning efter terrordåden 2001. Förra året gick branschen åter med vinst, men nu hotas den av faktorer väl så allvarliga som al Qaida —- höga oljepriser och risken för en amerikansk lågkonjunktur.
Globala branschorganisationen INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION, IATA, förutsåg i en prognos i juni att sektorns globala vinst 2008 skulle nå 9,6 miljarder dollar. september sänktes prognosen till 7,8 miljarder - och i december väntades en vinst för i år på 5 miljarder dollar. Nedjusteringarna beror till övervägande del på organisaionens utsikter för den Nordamerikanska marknaden.
Chefsekonomen BRIAN PEARCE tror att flygrafiken i Asien, och särskilt i Kina, kommer att fortsätta växa. Han väntar bara en mindre inbromsning i Europa, men i Nordameria tros vinsterna falla med 19 procent.
Ungefär en tredjedel av den globala flyg trafiken utgörs av amerikanska inrikesflygningar.
Prognosmakarna siar ännu om huruvida lågkonjunkturen redan är ett faktum i USA, eller ännu bara orosmoln på den ekonomiska horisonten. Branschexperter väntar i alla händelser en minskning av antalet affärsresenärer i år - och det är naturligtvis de som köper de mest vinstgivande biljetterna.
Bränsleslukare. Oljepriset som i början av året pendlat mellan 90 och 100 dollar fatet, slår naturligtvis hårt mot flygbolagen världen runt. Bränslet svarar i dag för 30 procent av flygbolagens kostnader, jämfört med 10 procent för tio år sedan. Men de amerikanska bolagen är särskilt utsatta eftersom en tredjedel av deras plan är mer än 25 år gamla och kan dra 30-40 procent mer bränsle än moderna plan.
Attackerna mot USA den 11 september 2001 skapade en utbredd rädsla för att fly ga. Flygbolagen anpassade sig till ett mindre, glesare kundunderlag genom att ställa in en rad rutter, och flyga andra med mindre plan. Flera av de välkända amerikanska företagen överlevde konkursprocesser och tuffa fackliga förhandlingar som sänkte kostnaderna med 16 procent.
Fusioner att vänta. Den här gången tror branschexperter att räddningen ligger i fusioner som ska skapa större, mer effektiva bolag. Först ut kan en sammanslagning av DELTA och NORTHWeEST bli. Det skulle skapa världens största flygbolag, större än AMERICANAIRLINES Och större än unionen mellan AIR FRANCE OCh KLM.
Om ihärdiga rykten om långt framskridna förhandlingar visar sig sanna, kan en fusion bli verklighet redan innan denna tidskrift når brevlådan. Och även om så inte blir fallet, väntar bedömare en rad andra sammanslag ningar inom en nära framtid.
Hedgefonden PARDUS CAPITAL MANAGEMENT manade inovember Delta att inleda förhandlingar med untTED AIRLINES och hävdade att en fusion kunde leda till inbesparingar på 585 miljoner dollar per år. En sammanslagning av Delta och Northwest ansågs spara 1,5 miljarder dollar.
Den drivande faktorn är i flera avseenden densamma som ledde branschens omdaning efter 2001. Vid en sammanslagning an dubblerande rutter skalas bort och flygningar till mindre lönsamma resmål inställas. Syftet är att fylla så många säten som möjligt på kvarvarande plan, ofta genom att använda mindre flygplan.
Observatörer räknar med en kombinaion av United och CONTINENTAL som nästa ogiska steg. Och en del analytiker talar om möjligheten att American Airlines moderbolag amr kan lägga ett konkurrerande bud på Northwest, eller att us Airways kan köpa endera Continental eller United.
Inkompatibla bolag. Veteraner inom branschen påpekar samtidigt att tidigare samgåenden gett mycket blandade resultat. Dels är det svårt att alls nå en överenskommelse mellan ofta självcentrerade företagsledare - som dessutom har att ta hänsyn till lokala intressen i respektive bolags hemstad oc ”De amerikanska flygbolagen är särskilt utsatta eftersom en tredjedel av deras plan är mer än 25 år gamla och kan dra 30-40 procent mer bränsle än modern plan. kaj 2 2 3 5 (=)
Amerikansk inrikesflyg stå för en tredjede till stridbara fackförbund som i flera fall helt nyligen gjort eftergifter för att rädda bolagen undan konkurs.
Fusioner resulterar också ofta i kombinationen av flera olika flygplansmodeller, vilket kan försvåra allt från underhåll till fortbildning av personal och val av utrustning för av- och påstigning vid terminalerna ochlastning av planen.
Och en utfrågning av the BUSINESS TRAVEL ASSOCIATION visade nyligen att ansvariga för företagskundernas biljettinköp väntar att framtiden innebär högre biljettpriser, färre flygbolag och färre valmöjligheter. Det efter ett år som blev industrins näst sämsta vad gäller antalet ankomster och avgångar enligt tidsschemat.
I utfrågningen kommenterade en inköpare ”Kundservice? Vad då service?”
En annan frågade ”Kan det bli sämre? av den globala flygtrafiken.