Förarlöst, eller så inte
av Leif Bergström Forum 2015-09, sida 30-31, 29.10.2015
De två jättarna i operativsystem för smartmobiler – Google och Apple – ser sig om efter nästa produktkategori de kan dominera och kamma hem vinster från. Båda tittar med intresse på bilindustrin.
Google har sedan 2009 utvecklat teknik för självkörande bilar och lät i september reportrar åka med på provturer. Apples planer är, som vanligt när det gäller företaget, mer hemlighetsfulla. Men världens högst värderade företag har finansiella resurser att göra nästan vad som helst.
San Francisco Chronicle rapporterade redan 2013 att Apple fört diskussioner med elbilstillverkaren Teslas grundare Elon Musk. Detta vid en tidpunkt då investerare ville se att Apple köpte upp Tesla.
Apple har också fört diskussioner med kaliforniska vägverkets experter gällande reglerna för självkörande bilar. Enligt flera uppgifter har företaget också hyrt in sig i en tidigare flottbas med avspärrade vägar där förarlösa bilar kan testas.
Ingen obestridd ledare. Ryktena om de två teknikjättarnas utvecklingsarbete överskuggade vid den årliga bilmässan i Frankfurt mycket av vad de etablerade tillverkarna hade att presentera i sina nya modeller. Flera tillverkare låter förstå att man inte har något intresse av att bara tillverka kaross och chassi och låta de två teknikföretagen kamma hem de stora vinsterna på mjukvaran.
– Det är viktigt för oss att operativsystemet inte är en Android eller iOS utan vår egen hjärna. Vi har inte för avsikt att bli Apples Foxconn, sade Daimler-chefen Dieter Zetsche med anspelning på Apples telefontillverkare.
Utan ratt och pedaler? Andra tillverkare, från Audi till Volvo, har intensifierat arbetet på att utveckla olika typer av datorstyrda förarhjälpmedel vid sina Kalifornien-baserade utvecklingsavdelningar.
Även Tesla arbetar, givetvis, på teknik för självkörande bilar och sände i oktober ut uppdaterad programvara som ger tusentals bilar sålda under det senaste året möjlighet att köra sig själva, klara fickparkering och byta fil på egen hand.
Så länge oljepriserna är låga kan de dämpa andra tekniska ansträngningar också för konventionellt drivna fordon. Såväl navigeringshjälpmedel som appar för att snabbt finna en närbelägen parkeringsplats lovar att spara bränsle – och därmed minska föroreningar. Men är konsumenterna villiga att betala? Och hur många inbitna bilförare är redo att överge kontrollen och bli passagerare i en framtida robotbil, som i Googles vision inte ska behöva vare sig ratt eller pedaler?
Leif Bergström, New York Mostphotos foto
Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!